عزیز دویک از مقام‌های فلسطینی نزدیک به حماس هفته گذشته در شهر الخلیل در سرزمین‌های اشغالی بازداشت شده است.

عزيز دويك

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: عزیز دویک یا ابوحشام، یک مقام نزدیک به جنبش مقاومت فلسطین (حماس) است که بارها توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شده است، کسی که می‎توانست رئیس‎جمهور دولت فلسطین باشد. او یکی از هزاران فلسطینی است که این روزه هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. منابع فلسطینی گزارش داده‌اند که عزیز دویک هفته گذشته در شهر الخلیل در سرزمین‌های اشغالی بازداشت شده است.

سیاست و دانشگاه

عزیز دویک در قاهره از مادری مصری و پدری فلسطینی در شهر الخلیل متولد شده است. دویک از دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا با مدرک دکترا در رشته برنامه‎ریزی منطقه‎ای و شهری فارغ التحصیل شد. علاوه بر دکترا، او همچنین سه مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرده است. عزیز دویک همچنین بنیانگذار مطالعات جغرافیا در دانشگاه ملی النجاح واقع در شهر نابلس در کرانه باختری شد.

مشارکت سیاسی عزیز دویک در اوایل دهه 1990 و با عضویت او در جنبش اخوان المسلمین بعدها جنبش حماس آغاز شد. او در سال ۱۹۹۲یکی از ۴۱۵ فلسطینی بود که به داشتن وابستگی به حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) متهم شد و توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد. گفته می‌شود که عزیز در طول این مدت یکی از نزدیک ترین همراهان عبدالعزیز الرنتیسی رهبر سابق حماس بوده است.

انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶

عزیز دویک در سال ۲۰۰۶ میلادی عضویت خود را در حماس رسما اعلام نکرده بود اما در آن سال جزو اعضای لیست «تغییر و اصلاح» و نامزدان مورد تائید حماس در انتخابات شرکت کرد. این فهرست در برابر نامزدان جنبش فتح به پیروزی رسید. پیروزی حماس در انتخابات سال 2006 باعث شد که عزیز دویک به ریاست مجلس قانونگذاری فلسطین برسد و از لحاظ فنی (براساس قانون اساسی فلسطین)‌ او در مرحله بعد باید جانشین محمود عباس می‎شد. برهمین اساس در سال ۲۰۰۹ که دوره ریاست جمهوری عباس به پایان رسید، حماس اعلام کرد که دویک رهبر قانونی تشکیلات خودگردان فلسطین است. عزیز دویک قرار بود در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۰۶ به عنوان رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین (PLC) انتخاب شود با این حال، به دلیل امتناع آمریکا و رژیم صهیونیستی از پذیرش یک مقام نزدیک به حماس، از ریاست او بر مجس قانونگذاری جلوگیری شد. در این میان، از آنجا که آمریکا و اتحادیه اروپا بزرگترین تامین‎کنندگان مالی حکومت خودگردان فلسطین (PNA) بودند نه تنها حماس را تحریم کردند بلکه با محمود عباس توافق کردند تا از فعالیت دولت حماس در ازای حمایت مستمر غرب جلوگیری کند.

بازداشت‌های مکرر

دویک کمی بعد از انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین، توسط نیروهای اشغالگر در کرانه باختری ربوده شد و تا سال ۲۰۰۹ بدون هیچ اتهامی در زندان نگهداری شد. در این زمان بود که به دلیل شرایط نامناسب بازداشت وضعیت سلامت او رو به وخامت گذاشت. عزیز در سال ۲۰۱۴ نیز در ارتباط با ناپدید شدن 3 مهاجر اسرائیلی دستگیر شد؛ حادثه ای که برای توجیه حمله گسترده رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان غزه در آن سال استفاده شد. این بازداشت در حالی صورت گرفته بود که هیچ مدرکی دال بر ارتباط عزیز با این واقعه وجود نداشت.سال ۲۰۱۸ بود که محمود عباس رسماً مجلس قانونگذاری را منحل و عزیز دویک را از فعالیت منع کرد. دویک در همان سال از حضور در یک جلسه دولتی منع شد و سپس نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به او اطلاع دادند که دیگر نمی‎تواند خود را رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین یا هیچ مقام رسمی بخواند. محمود عباس در آن زمان این کار را در قالب یک ژست نمادین علیه حماس انجام داد، چرا که او در اصل با زور در مقام ریاست تشکیلات خودگردان باقی مانده بود و هیچ مشروعیت مردمی نداشت.

دویک تاکنون 8بار توسط اسرائیل بازداشت شده است. اگرچه آمریکا، رژیم صهیونیستی و شخص محمود عباس هرگز به دویک اجازه نداد که وظایف خود را که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود، انجام دهد، اما او به نماد بی‎عدالتی علیه مردم فلسطین تبدیل شده است.

کد خبر 862560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha