یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص کابینه و وضعیت بازداشت شدگان سخن گفت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در مجلس حلقه‌ 10 تا 15 نفره‌ای وجود دارد که به نوعی تصمیم‌سازی می‌کنند اظهار کرد: به هر حال ذات مجلس لابی‌کردن است و از نظر حقوقی نیز هر نماینده یک رای بیشتر ندارد و رای آن نیز مساوی است، اما طبیعی است هر نماینده‌ای یک حوزه‌ی نفوذ داشته و می‌تواند بحث و صحبت کرده و همچنین قانع کند.

وی تصریح کرد: در جریان رسمی آن فراکسیون‌ها در حال فعالیت‌ بوده و فراکسیون‌های سیاسی، صنفی و تخصصی بسته به موضوع آن فعالیت می‌کنند و برحسب مورد تصمیم می‌گیرند که ممکن است این حلقه‌ی حدود 12 نفره در یک موضوعی سه نفر در مواردی دیگر 100 نفر و غیره باشد.

نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ،‌با بیان این‌که برخی تصمیمات در فراکسیون از سوی هیات رئیسه گرفته شده و نسبت به این تصمیمات اختیار دارند، افزود: برخی دیگر از تصمیمات در فراکسیون ممکن است از طرف شورای مرکزی فراکسیون و یا مجمع فراکسیون باشد، اما بستگی به این دارد که چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

وی با بیان این‌که در رابطه با موضوع وزرا روال این گونه بوده است که مجمع عمومی فراکسیون تصمیم‌گیری کنند، گفت: ‌البته طبیعی است که لابی انجام می‌شود و مذاکرات نیز صورت می‌گیرد و لابی نه تنها برای وزرا در رای‌ گرفتن‌ها، بلکه حتی در مذاکرات موافق و مخالف نیز وجود دارد.

باهنر همچنین در پاسخ به این سوال که ممکن است این لابی‌ها نوعی تاکید بر سهم‌خواهی باشد یا خیر؟ اظهار کرد: ابدا به این شکل نیست و هر طرح و بحثی که به مجلس می‌آید یک مخالف برای این‌که هم‌رای خود را زیاد کند و یک موافق برای این‌که عده‌ای را قانع و توجیه کند، صحبت می‌کنند که ما به این نوع اقدام‌ها نیز لابی می‌گوییم و ممکن است این لابی از تریبون مجلس نیز باشد.

به گفته‌ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اصولا در مجلس این نوع گفت‌وگوها، رفت‌وآمدها و قانع کردن یکدیگر و حتی جدل کردن و تخطئه کردن وجود دارد و اتفاق جدیدی نیز نمی‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که تصور می‌کنید که آیا کابینه‌ دولت دهم در مجلس رای بیاورد یا خیر؟ اظهار کرد: کاملا به انتخاب رئیس‌جمهور بستگی دارد که وزرا هماهنگ و همراه وی باشند. البته این که وزرا باید تابع رئیس‌جمهور باشند برداشت دیگری است و این‌که آیا وزرای مورد حمایت رئیس‌جمهور مورد اعتماد مجلس نیز باشند و یا خیر؟باز هم بحث دیگری است.

وی افزود:‌ما فکر می‌کنیم در رایزنی‌ها می‌توان این موارد را به هم نزدیک کرد و البته حق رئیس‌جمهور است که ما هیچ‌گاه مخل آن نشده‌ایم و نخواهیم شد و این گونه نیست که فراکسیون اصولگرایان کسی را معرفی کند و یا این‌که سهم‌خواهی کند. اما ممکن است خود رئیس‌جمهور و هیاتی که به وی مشورت می‌دهند در مورد برخی از افراد از مجلس سوال کنند که آیا فرد معرفی شده رای می‌آورد و یا خیر؟ که ما با توجه به شناخت‌مان اطلاعات را منتقل خواهیم کرد.

باهنر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون مواردی این چنینی عنوان شده است یا خیر گفت: تا کنون چنین مواردی عنوان نشده، اما اگر در این زمینه با نمایندگان مشورتی شود، سعی می‌کنیم نظرات مشورتی خود را ارائه دهیم، اما اینکه فراکسیون اصولگرایان فردی را معرفی کند این گونه نبوده است.

باهنر با بیان این‌که لابی بین نمایندگان است و با دولت ممکن است رایزنی‌هایی صورت گیرد اظهار کرد: ممکن است یک نماینده از یک کمیسیون و یا دیگر نمایندگان با دولت صحبت کنند، اما یک کار تشکیلاتی و سیاسی بین مجلس و دولت انجام نمی‌شود؛ چرا که اگر قرار باشد این گونه شود باید سلسله‌ مراتب آن در فراکسیون طی شود، اما اگر سوال کنند، قطعا نظر تخصصی خودمان را خواهیم داد.

نماینده‌ مردم تهران در خانه‌ ملت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی‌ها معتقدند به دلیل انتقادهای اخیر شما از دولت به ویژه موافقتان با طرح اصلاح بودجه جایگاه شما در این رایزنی‌ها کاهش یافته است و دیگر جایگاه گذشته را برای لابی ها با دولت برای تعیین وزرا ندارید گفت: بالاخره حوزه‌ نفوذ افراد در مجلس سبب می‌شود که رای‌ها درست شود و یا تخریب و این حوزه نفوذ هم ثابت نیست و بستگی به رفتار تک تک ما افراد دارد و ممکن است رفتاری را انجام دهیم که برخی از نمایندگان این رفتار را نپذیرند و یا آنکه آن را بپسندند. بنابراین چنین کاری قراردادی نبوده و تفاهمی عقلی است که همیشه شناور بوده و ممکن است زمانی حوزه‌ی نفوذ دایره‌ی بزرگ و یا کوچکتر باشد.

باهنر در مورد دایره‌ نفوذ خود گفت: هر میزان که محبت کرده و نمایندگان به حرف بنده گوش دهند از آنها تشکر می‌کنم و منت‌کش‌شان هستم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود برخی از نمایندگان وارد کابینه شده در حالی که قرار بوده در این دوره نماینده‌ای به دولت نپیوندد اظهار کرد:‌ موسس کابینه رئیس‌جمهور است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در مراسم ختم محسن روح‌الامینی شرکت می‌کنید یا خیر گفت: من مسافر هستم، اما حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در مراسم ختم وی شرکت می‌کند و سخنران رسمی هم هستند.

وی در مورد این‌که آیا مسائل و اتفاقات پیش آمده از سوی مجلس پیگیری می‌شود یا خیر افزود: این مسائل پیگیری می‌شود و کمیته‌ای در حال تشکیل شدن است که افراد آن نیز انتخاب شده و به اطلاع نمایندگان خواهند رسید.

باهنر با اشاره به این‌که این گروه از قبل تشکیل شده بود و صرفا در راستای کشته شدن روح الامینی نبوده است، اظهار کرد: از قبل نیز مسائل را پیگیری می‌کردیم و در حال حاضر همه حوادث و بازداشتی‌ها و کشته شدگان و غیره به طور جدی‌تر پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از مسئولان پیغام داده است که مجلس حق دخالت در این مسائل را ندارد و ما اجازه‌ ورود نمایندگان به هیچ یک از بازداشتگاهایمان را نمی‌دهیم، گفت: این مساله را با آنان مذاکره می‌کنیم که ببینیم چه می‌گویند، البته ما نگران سرنوشت سایر زندانیان نیز هستیم و خود را مسئول حفظ حیثیت، ‌آبرو ،‌خون،‌ مال و جان تک تک شهروندان نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و در حد وسع‌مان تلاش می‌کنیم که به وظیفه‌مان عمل کنیم.

نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد این که آیا لاریجانی برای ریاست مجدد فراکسیون عدم تمایل کرده‌اند یا خیر؟ اظهار کرد: بعید می‌دانم؛ چرا که در انتخابات مجلس هشتم اصولگرایان یک مثلث سه ضعلی از سه گرایش مختلف در جبهه‌ اصولگرایی تشکیل دادند و پس از آن وقتی که فراکسیون اصولگرایان مجلس بالای 200 نفر عضو داشت، احساس کردیم که اگر قرار باشد هر کدام از دیگر اعضا بخواهند برای ریاست فراکسیون کاندیدا شوند، با توجه به این‌که گرایش به یکی از سه ضلع دارند، ممکن است نتوانند آن جامعیت لازم را داشته و بر همین اساس از لاریجانی درخواست کردیم که ریاست فراکسیون را بپذیرند.

وی گفت: لاریجانی جامعیت داشت و مقبول همه واقع شد، البته در عرف گذشته عنوان می‌شد اگر رئیس مجلس، رئیس فراکسیون نباشد بهتر است، اما در مجلس هشتم ما از آقای لاریجانی خواهش کردیم و این بار نیز از ایشان خواهش می‌کنیم که اگر مایل باشند، به عنوان رئیس فراکسیون کاندیدا شوند، البته اگر دیگران نیز مایل به ریاست فراکسیون اصولگرایان باشند، اشکالی ندارد و رقابت می‌کنند.

باهنر در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از خانواده‌ کشته‌شدگان حوادث اخیر دلجویی می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: ‌تلاش می‌شود که با آنها ارتباط برقرار شود و با آنان صحبت شده و گلایه‌ها و شکایات آنها حتما ثبت و ضبط بشود و ما تا جایی که وسع‌مان باشد مسائل را دنبال می‌کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد این‌که آیا انتخاب مشایی به عنوان رئیس دفتر رییس‌جمهور در روابط تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم اصل قضیه این بود که مشایی به عنوان معاون اول نباشند که طبق دستور صریح مقام معظم رهبری این اتفاق هم افتاد و ما فکر می‌کنیم، اگر پیش از آن رئیس‌جمهور مشورت می‌کردند این مسائل اتفاق نمی‌افتاد اما در هر صورت مقام معظم رهبری دستور داده و رئیس‌جمهور نیز دستور ایشان را اجرا کردند.

وی در مورد ملاک‌ها و معیارهای وزرای کابینه‌ دهم گفت: باید این وزرا مورد قبول رییس‌جمهور بوده و مورد اعتماد مجلس نیز باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در مورد مراسم تحلیف رئیس جمهور، گفت: حداکثر تا 15 مرداد مراسم تحلیف را خواهیم داشت و از همان لحظه به بعد رئیس جمهور می‌توانند افراد کابینه را معرفی کنند و یک هفته زمان بررسی است که بعد از آن در دستور بیاید و حداکثر 48 ساعت بیشتر به طول نخواهد انجامید.

باهنر در پاسخ به این سوال که در روز مراسم تحلیف گفته شده است که اعتراضات همچنان ادامه خواهد داشت و آیا برای امنیت میدان بهارستان اقدامی صورت خواهد گرفت یا خیر؟ افزود: کاری برای امنیت مجلس صورت نمی‌گیرد و برخوردی نخواهد شد، البته اگر اعتراضات قانونی بوده و مجوز بگیرند، مشکلی ندارد اما بدون مجوز نباید باشد.

کد خبر 86270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز