اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در قبال کشتار مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ چین موضع‌گیری کردند

حسین نقوی سرکوب مسلمانان این منطقه را فاجعه‌ای‌ علیه جامعه‌ اسلامی عنوان کرد و گفت: انتظار داریم دستگاه سیاست خارجی به‌طور جدی با این موضوع برخورد کرده و از جامعه مسلمانان دفاع کند.

وی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه در اولویت سیاست خارجی هر کشور منافع ملی آن کشور قرار دارد، افزود: ما این واقعیت را قبول داریم که در عرصه‌ بین‌المللی هر کشوری باید بازی مناسب خودش را انجام دهد تا منافع ملی‌اش تأمین شود و همه‌ گروه‌ها و جناح‌ها روی این موضوع توافق دارند، اما در قانون اساسی و سیاست خارجی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دفاع از مسلمانان و ملل مظلوم جزو اولویت و منافع ملی ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چنین مواقعی جمهوری اسلامی باید به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام از جامعه‌ مسلمانان به‌طور جدی دفاع کرده و حضور پررنگ داشته باشد، ادامه داد: باید قبول کنیم که ما در ارتباط با مسئله‌ چچن اشتباه کردیم و باید از جامعه‌ مسلمانان همانگونه که از حزب‌الله و مقاومت فلسطین حمایت می‌کنیم حمایت و دفاع می‌کردیم، چرا که اینها از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

محمدکریم عابدی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به ایسنا گفت: دولت چین با تدابیری که در چند سال گذشته اتخاذ کرده، می‌خواهد نژاد این منطقه را تغییر دهد و نژاد هان که نژاد چینی‌الاصل هستند را به آن منطقه گسیل کرده تا جایگزین مسلمانان شوند.

وی با دعوت از دولت چین به خویشتنداری تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که بهترین کار این است که با سعه‌صدر با این موضوع برخورد شود و دولت چین با توسعه‌ عدالت‌محور در استان‌های مسلمان‌نشین به‌ویژه منطقه سین‌کیانگ که زمینه تنش‌زایی دارد، اقدام به تنش‌زدایی کند و بین مسلمانان و هان‌ها تبعیض قائل نشود.

وی درباره موضع دستگاه دیپلماسی ایران در مورد کشتار مسلمانان در این منطقه نیز گفت: اخبار متناقضی دیده می‌شود که کار خوبی نیست و باید دیپلماسی ما در این ارتباط موضع‌گیری منطقی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش شود تا اینگونه تنش‌ها ایجاد نشود، تداوم اینگونه حرکت‌ها را باعث ایجاد عقده در خانواده‌های قربانیان ارزیابی و تصریح کرد: از آنجا که کشور چین علاقه‌مند به ایجاد ثبات سیاسی است، باید این قضایا را با مذاکره حل‌کند.

کد خبر 85627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز