خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های روزنامه‌های آمریکایی از تضاد بینش رقبای انتخاباتی نوشتند و تصریح داشتند نتیجه قابل پیش‌بینی نیست.

حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری | تصاویر- 4

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های خارجی از جمله خبرگزاری‌های آمریکایی همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در ایران از فضای رقابتی این دوره از انتخابات نوشتند. این رسانه‌ها اگرچه دوگانه‌سازی‌های همیشگی موافق و مخالف نظام در رای‌گیری را هم دنبال کردند، اما اذعان داشتند مردم به دلایل مختلفی برای شرکت در این انتخابات حاضر شده‌اند.

پایگاه شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا نوشت: هیچ نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پیشتاز نیست و غیر از یک نفر، سایر نامزدها از جناح محافظه‌کاران (اصولگرایان) هستند. اگر هیچ اکثریت قاطعی در انتخابات روز جمعه وجود نداشته باشد ۲ نامزد در دور دوم انتخابات مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

پایگاه روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم خبرنگار این روزنامه در تهران نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه نه‌تنها تصمیم خواهد گرفت که چه کسی کشوری را که به طور فزاینده‌ای در تخاصم با غرب است، تعیین شود، بلکه به شکل گیری برنامه‌های جانشینی برای رهبر بعدی کمک می‌کند و نشان می دهد که آیا ایرانیان از نظام اسلامی خود دست می کشند یا خیر. در این انتخابات یک نامزد اصلاح طلب پیشتاز در نظرسنجی‌ها، مسعود پزشکیان، که طرفدار تعامل مجدد با غرب است، در مقابل چند تن از چهره‌های سرسخت قرار گرفته است که می‌خواهند روابط ایران با روسیه وچین را تعمیق کنند و با تقویت اتحاد خود با شبه‌نظامیان ضد اسرائیلی به پیشروی خود در منطقه ادامه دهند.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا نیز نوشت: تضاد بینش‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حاکم است. در حالی که ایران انتخابات ریاست‌جمهوری را برای جایگزینی ابراهیم رئیسی که ۲ ماه قبل در سانحه سقوط هلیکوپتر جان خود را از دست داد، برگزار می‌کند، موضوع تحریم‌ها خط گسلی است که در سیاست‌های آن جریان دارد. از میان چهار مردی که برای این پست مبارزه می کنند، تنها اصلاح‌طلب، مسعود پزشکیان، معتقد است که ایران اگر می‌خواهد آمریکا را متقاعد کند که تحریم‌هایی را که به نوعی به اقتصاد کشور آسیب زده است، داشته باشد، باید دوباره با غرب تعامل داشته باشد. به نظر او، این تنها راهی است که ایران، کشوری با جمعیتی نزدیک به ۹۰ میلیون نفر، می‌تواند اقتصاد آسیب دیده خود را اصلاح کند و آن را دوباره به سیستم جهانی متصل کند.

رادیو ملی آمریکا نیز در گزارشی با طرح این پرسش که چه کسی برای ریاست جمهوری ایران نامزد می‌شود، نوشت: رای دهندگان اصلاح‌طلب مایل هستند یک پیروزی غافلگیرکننده در انتخابات ریاست‌جمهوری برای نامزد خود شاهد باشند – اگرچه در حضورهای اخیر پزشکیان در مبارزات انتخاباتی، برخی از افراد از جمله رای دهندگان جوان‌تر از مواضع او ناامید شده‌اند.

خبرگزاری رویترز انگلیس نیز با اشاره به اینکه «این انتخابات همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای به دلیل جنگ اسرائیل و متحدان ایرانی حماس در غزه و حزب‌الله لبنان و همچنین افزایش فشار غرب بر ایران به علت برنامه هسته‌ای این کشور برگزار می‌شود» نوشت: انتظار نمی‌رود رئیس‌جمهور بعدی تغییر سیاست عمده‌ای در برنامه هسته‌ای ایران یا حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه آغاز کند، زیرا (آیت‌الله) خامنه‌ای موضوعات کلان دولتی را تعیین می‌کند. با این حال رئیس‌جمهور هر روز دولت را اداره می‌کند و می‌تواند بر لحن سیاست خارجی و داخلی ایران تاثیر بگذارد.

پایگاه روزنامه گاردین انگلیس هم با اشاره به جمعیت ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری واجدین شرایط بالای ۱۸ سال در ایران نوشت: هم مسعود پزشکیان و هم رهبر معظم ایران خواهان مشارکت بالا - نزدیک به ۶۰ درصد – هستند، اما با انگیزه‌های متفاوت. پزشکیان باید جامعه‌ای غیرسیاسی را متقاعد کند تا برای شکست دادن جمعیت حدود ۱۵ میلیونی رقیب از حاکمیت وارد میدان شوند.

کد خبر 862892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha