بعد از آسیب‌های بزرگی که کرونا به بازار کار وارد کرد، در دوره سه‌ساله دولت سیزدهم، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی ۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ۰.۹ واحد بهبود یافته است.

اشتغال زنان

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از فروکش کردن کرونا، بازار کار ایران با افول مشارکت اقتصادی و کاهش سهم زنان از بازار کار مواجه شده بود؛ اما در دولت سیزدهم بعد از مهار این بیماری مهلک، بازار کار مجال بازیابی پیدا کرد و توانست ضمن افزایش نرخ مشارکت، سهم جوانان تحصیل‌کرده و زنان جامعه از اقتصاد را افزایش دهد.

ورود درس‌خوانده‌ها به بازار

متناسب نبودن آموزش‌های نیروی کار در نظام آموزش عالی با نیاز بازار کار و صنعت، همواره یکی از چالش‌های بازار کار ایران بوده است اما در دولت سیزدهم با به راه افتادن نهضت مهارت‌آموزی و تقویت مراکز جوار کارگاهی، شرایطی فراهم آمد که سهم بیشتری از بازار کار به دانش‌آموختگان آموزش عالی برسد.

آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در دوره سه‌ساله دولت سیزدهم، این شاخص بهبود داشته و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی که در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۳.۷ درصد بود، در پایان ۱۴۰۲ با کاهش ۱.۹ درصدی به ۱۱.۸ درصد رسید.

بازگشت زنان به بازار کار

شیوع کرونا و محدودیت‌های اجتماعی و بهداشتی وضع شده در جامعه، بیش از هر چیز به اشتغال زنان و مشارکت اقتصادی آنها لطمه زد؛ اما به دنبال مهار این بیماری در دولت سیزدهم، آسیب‌های وارد شده به بازار کار زنان ترمیم شد و نرخ مشارکت زنان در بازار کار از ۱۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۲ در پایان سال گذشته ارتقا پیدا کرد.

چرخش بازار کار به نفع زنان و درس‌خوانده‌ ها | چقدر از اشتغال جدید به زنان رسید؟

روایت آمارها از خالص اشتغال جدید

بررسی خالص اشتغال ایجاد شده در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حاکی از این است که در سال اول دولت سیزدهم، همچنان خروج زنان از بازار کار ادامه داشته و در مقابل ریزش ۱۴۳ هزار نفر از شاغلان زن، ۳۲۷ هزار نفر به اشتغال مردان اضافه شده است.

در سال ۱۴۰۱ این روند متوقف شده و اشتغال جدید زنان اندکی بالاتر از مردان بوده است؛ اما در سال ۱۴۰۲، نسبت‌ها کلاً دگرگون شده و زنان با خالص اشتغال جدید ۵۱۹ هزار نفر در مقابل مردان با خالص اشتغال جدید ۲۵۵ هزار نفر، دست بالاتر را داشته‌اند. به نظر رسد افزایش اشتغالزایی خانگی در تییر بنیادین نسبت‌های جنسیتی حالص اشتغال جدید موثر بوده است.

چرخش بازار کار به نفع زنان و درس‌خوانده‌ ها | چقدر از اشتغال جدید به زنان رسید؟

کد خبر 862986
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha