قرعه‌کشی مسابقات انتخابی جام‌جهانی برگزار شد و ایران در گروهی بسیار ساده قرار گرفت؛ شاید فرصتی برای ساختن یک نسل جدید.

قلعه‌نویی

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

مرحله انتخابی جام‌جهانی۲۰۲۶ در منطقه آسیا پنجشنبه قرعه‌کشی شد و تیم ایران در گروهی قرار گرفت که شاید اگر خود امیر قلعه‌نویی قرار بود گروه‌ها را بچیند، نمی‌توانست رقبا را تا این حد آسان بردارد! ایران در گروه اول مسابقات کنار قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره‌شمالی قرار گرفته است. این مرحله از مسابقات از ۱۵شهریور امسال تا ۲۰خرداد سال آینده به طول خواهد انجامید.

فراتر از آسان

در حالت عادی هم صعود به جام‌جهانی ۴۸تیمی در شرایطی که آسیا ۸.۵سهمیه دارد کار بسیار آسانی برای تیم‌های نامدار قاره کهن به‌حساب می‌آمد اما حالا این قرعه راحت هم خاطر اهالی فوتبال را جمع‌تر از قبل کرده؛ چنان‌که خود امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی هم تعارف را کنار گذاشت و گفت: «ما مطمئنا یکی از ۲تیمی خواهیم بود که به‌طور مستقیم به جام‌جهانی می‌رسیم.» از هر گروه ۲تیم بالا می‌روند و تیم‌های سوم و چهارم هم راهی مرحله پلی‌آف خواهند شد. در حقیقت در نوبت اول فقط حذف تیم‌های پنجم و ششم هر گروه قطعی است. تازه تیم ششم گروه ایران یعنی کره‌شمالی، ۴سال پیش از این مسابقات انصراف داد و اگر امسال آن کار را نکند و در بازی‌ها حاضر شود، حق میزبانی از رقبا را در کشور خودش نخواهد داشت. شرایط طوری است که خیلی‌ها به شوخی (شاید هم جدی!) گفته‌اند صعودنکردن از این گروه و با این شرایط دشوارتر است و نیاز به زحمت بیشتری دارد!

رقبای تکراری

یکی از نکاتی که بعد از قرعه‌کشی خیلی به چشم آمد، رقم‌خوردن قرعه تکراری برای تیم ملی ایران بود. با وجود اینکه چیزی حدود یک دهه از پیوستن استرالیا به AFC می‌گذرد، تیم ملی ایران هرگز در این سال‌ها با کانگوروها روبه‌رو نشده تا آخرین تجربه رویارویی ۲تیم همچنان به همان بازی دراماتیک هشتم آذر ۷۶ برگردد. این در حالی است که تیم ملی ایران به‌عنوان مثال از آن سال تاکنون ۲۱بار با قطر، ۱۴بار با ازبکستان و ۱۳بار با تیم ملی امارات رودررو شده است. در مورد رویارویی با عربستان و ژاپن هم همینطور است. ایران در ۱۰سال گذشته فقط ۳بار با ژاپن مصاف داده که تازه یکی از آنها هم دوستانه بوده است. آخرین بازی جدی ایران و عربستان هم همان شکست دردناک معروف در نوروز۸۸ بوده است. در همین قرعه‌کشی پنجشنبه، ایران در سید یک کنار ژاپن و کره‌جنوبی قرار گرفته بود و به آسانی احتمال داشت به عربستان و استرالیا (یا هر دو با هم) بخورد، اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد تا به شکل عجیبی همچنان در کنار آشناترین رقبای قاره کهن قرار داشته باشیم!

این فرصت را نسوزانید

از زمان پایان قرعه‌کشی، بسیاری از تحلیل‌ها به‌درستی حول و حوش لزوم جوانگرایی جدی در تیم ملی است؛ چیزی که امیر قلعه‌نویی و شرکا تاکنون از زیر بار آن طفره رفته‌اند. تیم ملی ایران در ۲سال آینده فقط همین مسابقات را پیش رو دارد و واقعا شاید اگر تیمی از لیگ برتر هم در این بازی‌ها حضور بیابد، بتواند بلیت جام‌جهانی را بگیرد. در نتیجه لازم است چند بازیکن جوان و مستعد به‌عنوان مهره‌های فیکس و نه تضمینی، به تیم ملی تزریق شوند، کسب تجربه کنند و تا مرحله نهایی جام‌جهانی و دوره بعدی جام‌ملت‌های آسیا به هماهنگی مطلوب برسند. این فرصت تاریخی را نسوزانید، بعدا باعث افسوس و تأسف خواهد بود.

کد خبر 863030
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدمحمود امامی از همدان DE ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    0 2
    با سلام امیدوارم به حق حضرت زهرا (ع)موفق باشید در فوتبال مطمئن صحبت نکن هزار ویک اتفاق خواهد افتاد
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    0 1
    شاید همین الان امیر بگوید .هیچ حریفی دست کم نباید گرفت یا همه حریفان کامل جان هستن دست به استاد نده یا هر بازی به تنهایی یک فیناله تاترازو و ایینه توانایی تیم خودشو روبدست بیاره این درست ولی اصل ترازو ایینه برای هر تیم اینکه انچه مارا نکشد قویترمان کند وان تیم که قویترمان کند همان مارا خواهد کشت
  • احسان IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 1
    راحت ترین گروه قرن قرار گرفتیم ، تیمی که میخواد تو جام جهانی نتیجه بگیره باید امسال قطر و ازبکستان رو به راحتی و با اختلاف پشت سر بزاره ، اگه غیر از این باشه میخواد بره جام جهانی چکار / البته سعود از گروهمون تو جام جهانی هم دیگه افتخار نیست با حضور ۴۸ تیم ، حتی اگر استقلال و پرسپولیس و سپاهان هم به جای تیم ملی به جام جهانی بفرستیم به راحتی تو جام جهانی از گروهشون سعود میکنن.