عملکرد بسیار ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی، وضعیت انتخاباتی حزب دمکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

بايدن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «همه ما باید نگران سن بایدن باشیم. او رهبر جهان آزاد است و کیف هسته‌ای را حمل می‌کند و علاوه بر ضعف ذهنی و زوال عقل آشکارا با مشکلات جسمی مواجه است. موضوعی که همه در ذهن دارند این است که مقام دوم آمریکا نیز همانند شخص اول ترسناک است. هیچ‌کس نمی‌خواهد کاملا هریس را به عنوان رئیس‌جمهور ببیند، او همانند هیلاری کلینتون منفور است.» این بخشی از سخنان جان کالدارا رئیس اندیشکده ایندیپندنس در واکنش به مناظره فاجعه‌بار اخیر جو بایدن نامزد حزب دمکرات آمریکا با رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ است.

عملکرد بسیار ضعیف بایدن و آشکار شدن شدت بیماری زوالی عقلی که رئیس‌جمهوری آمریکا این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کند اعضای حزب دمکرات را بر آن داشته تا به‌دنبال جایگزین احتمالی او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری باشند. اما فرایند این جایگزینی چگونه است و نامزدهای احتمالی چه کسانی هستند؟

احتمالات پیشرو

سناریوی اول: حمایت از بایدن: حزب دمکرات با وجود تمام انتقادها و نگرانی‌ها نسبت به توانایی جو بایدن در پذیرفتن مسئولیت ریاست جمهوری همچنان از کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند، امری که با توجه به مقبولیت بسیار ضعیف این روزهای بایدن و اوج گیری کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، شانس شکست آنان در انتخابات سرنوشت‎ساز نوامبر 2024 بالا خواهد برد. احتمالا همین چشم انداز است که اعضای ارشد حزب دمکرات و رسانه‌های نزدیک به این حزب از جمله نیویورک تایمز را برآن داشته تا بر لزوم تجدیدنظر در معرفی او به عنوان کاندیدای نهایی تاکید کنند.

سناریوی دوم: یافتن جانشین برای جو بایدن است. از آنجایی که این اولین بار در تاریخ معاصر آمریکا است که یک حزب سیاسی در آمریکا برای نامزد احتمالی خود به‎دنبال جانشین است سازوکار رسمی برای این جانشینی تعیین نشده است. گاردین نوشته که به احتمال زیاد اعضای حزب در نشست کمیته ملی دمکرات‌ها که قرار است۱۹ تا ۲۲اوت ـ ۲۹ مرداد تا اول شهریور ـ در شیکاگو برگزار شود فرد جایگزین را معرفی خواهند کرد که البته فرایندی پیچیده و دشوار خواهد بود چرا که تقریبا ۷۰۰ نفر عضو حزب که الزاما هم رای و متحد نیستند باید نامزد جدیدی را انتخاب کنند. آنها فقط 3ماه فرصت دارند تا پیش از انتخابات با هم متحد شوند و در حمایت از نامزد جدید کارزار انتخاباتی راه بیندازند.

گزینه‌های احتمالی جانشینی

کامالا هریس معاون فعلی جو بایدن

نام هریس در شرایطی به عنوان گزینه جدی برای جایگزینی جو بایدن مطرح شده که آمریکایی‌ها از عملکرد او نیز به اندازه بایدن ناراضی هستند.

گرچن ویتمر فرماندار ایالت میشیگان

ویتمر در سال 2020 یکی از گزینه‌های محتمل برای تصدی پست معاونت ریاست‌جمهوری بود. او در زمینه حمل سلاح به لزوم قوانین سختگیرانه معتقد است.

اندی بشیر فرماندار ایالت کنتاکی

اندی بشیر فرزند استیو بشیر فرماندار سابق کنتاکی است. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان فرماندار کنتاکی انتخاب شد. پدر او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ فرماندار این ایالت بود.

روی کوپر فرماندار ایالت کارولینای شمالی

روی کوپر وکیل آمریکایی پیش از به دست گرفتن مسدولیت فرمانداری ایالت کارولینای شمالی دادستان این ایالت بوده است.

گاوین نیوسوم فرماندار ایالت کالیفرنیا

نیوسوم سال گذشته مناظره‌ای با ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا جمهوریخواه و رقیب احتمالی این حزب داشت و به حمایت از دموکرات‌ها در انتخابات مقدماتی از ایالت خود اشاره کرد.

جی بی پریتزکر فرماندار ایالت ایلینوی

جی بی پریتزکر یکی از ثروتمندترین گزینه‌های احتمالی جو بایدن درباره لزوم کنترل حمل اسلحه رویکرد سختگیرانه‌ای دارد و استفاده تفریحی از ماده مخدر ماریجوانا را در ایالت تحت فرمان خود قانونی کرده است.

شرود کامبل براون سناتور ایالت اوهایو

شرود براون سناتور ارشد مجلس سنا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ میلادی نماینده مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از ایالت اوهایو بوده است.

دین فیلیپس سناتور ایالت مینی‎سوتا

دین فیلیپس که در جریان انتخابات مقدماتی حزب دمکرات نامزد شده بود نتوانست حمایت حزب را به دست آورد بر همین اساس ناظران به رغم مطرح شدن نام او، جانشینی‎اش برای بایدن را بعید می‌دانند.

میشل اوباما بانوی اول سابق آمریکا

مجله فوربس نوشته سال‌هاست که دمکرات‌ها ایده معرفی میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق، را به عنوان نامزد خود در سر می‎پرورانند. اما او بارها گفته این سمت را نمی‌خواهد و هرگز برای ریاست‌جمهوری نامزد نخواهد شد.

فرایند تغییر احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا

این روزها این پرسش هم مطرح می شود در صورتی که جو بایدن با وجود تردیدهای جدی که نسبت به پیروزی‎اش در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد در انتخابات شرکت کرده و پیروز شود اما قادر به انجام مسئولیت‌های خود نباشد چه فرایندی برای برکناری او در پیش گرفته خواهد شد؟

  • بر اساس متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، در صورتی که رئیس جمهور آمریکا به دلیل کهولت سن یا هر دلیلی دیگر قادر به انجام وظایف خود نباشد، معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب می‌شود.
  • این تصمیم در ابتدا باید توسط رئیس جمهور یا اکثریت کابینه وی پیشنهاد شود. در صورتی که رئیس جمهور با این تصمیم مخالف باشد، کنگره باید با دو سوم آرا این انتقال قدرت را تصویب کند.
  • رئیس جمهور موقت تا زمان بهبودی کامل رئیس جمهور یا پایان دوره ریاست جمهوری او در سمت خود باقی می‌ماند.
کد خبر 863469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha