اظهارات اخیر رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه شده است.

عبدالعلی زاده

به گزارش همشهری‌آنلاین، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ۸ تیرماه در سراسر کشور برگزار شد و در نهایت از مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای ماخوده، آقایان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی به ترتیب ۴۲.۶، ۳۸.۸، ۱۳.۸ و ۰.۸ درصد از آرا را به خود اختصاص دادند.

بر این اساس با توجه به اینکه هیچ‌یک از کاندیداها حائز اکثریت ۵۰ به اضافه یک درصد از آرای ماخوذه نشدند، آقایان پزشکیان و جلیلی برای تعیین پیروز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه ۱۵ تیرماه بار دیگر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

پس از اعلام قطعی نتایج انتخابات توسط وزارت کشور، ستادهای دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات برنامه‌های تبلیغاتی خود را پیگیری کردند. در یکی از این برنامه‌ها علی عبدالعلی زاده رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در نشستی خبری حضور پیدا کرد تا پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه باشد.

عبدالعلی زاده در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت احتمالی پزشکیان برای مدیریت مصرف بنزین و اینکه آیا ممکن است دولت پزشکیان نیز همانند دولت روحانی، با افزایش شبانه قیمت بنزین موجب تحمیل خسارات جانی و مالی به کشور شود؟ ضمن کنایه به نحوه مدیریت افزایش قیمت بنزین در دولت روحانی گفت: دولتی که نمی‌تواند با مردم گفت‌وگو و تعامل کند و وزیر نفتش، پنجشنبه ظهر می‌گوید بنزین گران نخواهد شد اما نیمه شب همان روز بنزین را گران می‌کند؛ آن هم به این دلیل که مردم به خیابان نریزند، مشخص است که آنها فکر می‌کردند راهی جز برخورد خشن با مردم وجود ندارد.

عبدالعلی زاده ادامه داد: دولت اگر دولت تعاملی باشد، همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، را به تلویزیون می‌فرستد تا در طی دو سه ماه در چندین برنامه تلویزیونی با حضور موافقان و مخالفان درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند. مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند که چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند دو مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد، نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یکسال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم.

وی گفت: نترسید در رابطه با بنزین، گازوئیل و برق هر قیمتی که کارشناسی شود، ما در اجرا آنچنان با آرامش و همکاری مردم آن را اجرا می‌کنیم که هم باعث رضایت مردم باشد و هم موجب آبادانی کشور و این آزمون‌های مدیریتی‌ است که آقای دکتر پزشکیان این کار را انجام خواهند داد.

این اظهارات رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان به دو دلیل از همان دقایق ابتدایی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ اول اینکه آقای پزشکیان نه در میتینگ‌های تبلیغاتی خود و نه در مناظرات تلویزیونی درباره رویکردهای اقتصادی دولتش بجز بیان مباحث کلی و ارجاع به نظر کارشناسان، اظهارنظر مشخصی نداشت. دلیل دوم اینکه آقای پزشکیان در سالهای گذشته سابقه اظهار نظر درباره نحوه مدیریت حامل‌های انرژی داشته است.

وی که در سال ۱۴۰۰ نیز برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد، در گفت‌وگویی که با تسنیم در همان برهه زمانی داشت، درباره لزوم حذف یارانه‌های دولتی از قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها گفته بود: «اعتقاد من این است که قیمت بنزین واقعی شود اما برای اینکه اقشار مردم آسیب نبینند، به هر فرد سهم مثلاً بیست لیتر ۲۰ هزار تومانی بدهیم. هزار تومان به او فروخته شود، اما او بتواند مثلا ۲۰ هزار تومان بفروشد... اگر کل یارانه‌ها در کشور حذف شود ما به راحتی می‌توانیم به تمامی گروه‌های هدف و به ازای هر خانواده مثلاً ۱۰ میلیون تومان پول بدهیم. همه چیز هم گران شود. بعد قاچاق بنزین حذف خواهد شد و دولت به کشاورزان زور نمی‌گوید که گندم کیلویی ۱۰ هزار تومان را به ۴ هزار تومان بخرد».

اظهارات بنزینی عبدالعلی‌زاده واکنش چهره‌های دولتی را نیز همراه داشت. سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم در صفحه‌ شخصی خود نوشت: «شهید رئیسی تا آخر عمر پربرکت خود در مقابل جریانی که برای تأمین منابع به دنبال افزایش قیمت بنزین و فشار مضاعف بر مردم بود ایستاد و بارها طرح‌هایی که ارائه شد را با دلایل متقن و با ملاحظه توان مردم رد کرد».

سخنگو حاشیه‌سازی رئیس ستاد را تکذیب کرد

البته حجم بالای واکنش‌ها به اظهارات بنزینی آقای پزشکیان و رئیس ستاد انتخابی‌اش در فضای مجازی موجب شد تا حمیده‌ زرآبادی به عنوان سخنگوی ستاد تبلیغاتی این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به این مسئله واکنش نشان دهد.

زرآبادی نوشت: «اراده و تلاش دولت دکتر پزشکیان در راستای کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت‌ کالاها به‌ویژه بنزین ندارد».

وی در ادامه مطلب خود مدعی شد: «منشأ این قبیل سناریوسازی‌ها در اردوگاه دولت سایه (بخوانید بانیان وضع موجود)‌ است که می‌خواستند مشکل بورس را سه‌روزه حل کنند!»

مسعود پزشکیان نیز روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تکذیب اخبار منتسب به او و ستادش درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نوشت: «می‌گویند من به دلیل مریضی از مناظره کنار گرفته‌ام یا نقل می‌کنند پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند! آیا نمی‌دانند که خدا می‌بیند.»

کد خبر 863631
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha