دفتر دادستانی کل اوکراین مدعی شد که گروهی را که مظنون به طراحی کودتا در کی یف بوده اند، بازداشت کرده است.

کودتا در اوکراین

به گزارش همشهری‌آنلاین، هفته نامه نیوزویک نوشت: دفتر دادستانی کل اوکراین در پستی که در صفحه تلگرام این دفتر در روز دوشنبه (امروز) منتشر شد، نوشت پلیس از «اقدام گروهی از شبه نظامیان را که در حال تدارک اقدامات تحریک آمیز در کی یف در روز ۳۰ ژوئن (یکشنبه) بودند پرده برداشت».

در این پیام آمده است: چهار شهروند از سوی دادستان های محلی به توزیع مطالبی که خواستار سرنگونی خشونت آمیز دولت اوکراین و نظم قانونی در این کشور بودند متهم شدند. دو نفر از آنها تا زمان محاکمه روانه زندان شدند.

تیم تحقیقات این پرونده مدعی است که بین ماه مه تا ژوئن (اردیبهشت-خرداد) گروهی با انتشار پست های در فضای آنلاین تلاش کردند رهبری کنونی اوکراین را تضعیف و قدرت را از آن سلب کنند.

سازمان دهنده ادعایی این کودتا که گفته می شود رهبر یک اتحادیه عمومی محلی با سابقه مشارکت در اقدامات تحریک آمیز «بی ثمر» علیه دولت کی یف است، به منظور اجرای طرح خود سالنی را با ظرفیت حدود ۲۰۰۰ نفر در کی یف اجاره کرد.

مقامات می گویند وی تلاش کرد سربازان و شبه نظامیان خصوصی را برای اجرای طرح کودتای خود استخدام کند.

گفته می شود کسانی که وی را در طرح کودتا یاری کرده اند از مناطق دنیپروپتروفسک و کی یف در شرق و شمال کشور بودند.

به گفته دفتر دادستان کل اوکراین، رئیس یک سازمان مردم نهاد از منطقه پریکارپاتیا(Prykarpattia) نیز برای پیوستن به این گروه تلاش کرد اما از پذیرش وی خودداری شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین این هفته بار دیگر خواستار «تسریع» در ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف شد و ادعا کرد که تعلل در این زمینه پیامدهای مرگباری خواهد داشت.

کد خبر 863708
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha