پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

محمد سرابی: بمب‌گذاری و حمله‌های انتحاری اخیر در اندونزی، مردم و گردشگران در این کشور را نگران و خاطره انفجارهای بالی را زنده کرده است.

در این حمله‌ها دست‌کم 9 نفر در دو هتل بین‌المللی «ریتز کارلتون» و «ماریوت» در جاکارتا، پایتخت اندونزی کشته شدند. تعداد زخمی‌‌های این دو انفجار به 50 نفر می‌رسد که وخامت حال بعضی از آنها ممکن است آمار تلفات را افزایش دهد. در این دو هتل بیشتر گردشگران و مهمانان خارجی اقامت دارند.

هتل ماریوت

در اکتبر سال 2002 میلادی در اثر یک حمله تروریستی در محله‌ای شلوغ و تفریحی در جزیره بالی اندونزی، نزدیک به 200 نفر، از جمله خارجی‌هایی مانند اتباع استرالیا  کشته شدند. در سال 2004 هم به خاطر حمله به سفارت استرالیا 9 نفر  جان خود را از دست دادند. در آن زمان شبکه‌های تروریستی آسیای جنوب شرقی که با انگیزه‌های قومی و مذهبی فعالیت می‌کنند عامل این انفجارها اعلام شدند. یکی از انفجارهای بالی که بر اثر بمب‌گذاری در یک باشگاه شبانه مخصوص اروپاییان و غربی‌ها رخ داده بود از همه بیشتر مورد توجه قرار گرفت و واکنش بسیاری از کشورها را به دنبال داشت. در شماره‌های  قبلی دوچرخه حمله‌های تروریستی و ویژگی‌های آن را شرح دادیم. انعکاس گسترده یک انفجار و ترس و ناامنی به وجود آمده بر اثر آن، یکی از اهدافی است که تروریست‌ها آن را دنبال می‌کنند. این بار هم «کوین راد»، نخست‌وزیر استرالیا بمب‌گذاری‌های اندونزی را وحشتناک توصیف کرد و گفت که شدیداً نگران مقام‌های رسمی سفارت استرالیا و اتباع این کشور است.

پلیس اندونزی اعلام کرد بمب‌های این انفجارها دست‌ساز بوده و در یک خودرو پارک شده در هتل ماریوت و سالن رستورانی در ریتزکارلتون جاسازی شده است. گفته می‌شود انفجار رستوران انتحاری بوده. انفجارها باعث خرد شدن شیشه‌های ساختمان و فرار جمعیت حاضر در هتل‌ها شده‌اند ولی ساختمان اصلی این دو هتل آسیب چندانی ندیده است. جالب این‌ که اعضای تیم فوتبال «منچستر یونایتد» قرار بود یک روز پس از این حادثه به اندونزی سفر کنند و در هتل ریتزکارلتون مستقر شوند ولی پس از انفجار، سفر این تیم ورزشی مانند بسیاری از سفرهای خارجیان به اندونزی لغو شده است.

بنای یادبود کشته شدگان بمب گذاری در« بالی» ؛ نام کشته شده ها به تفکیک کشورهایشان در این بنا آمده است/عکس: فرانک عطیف

«سوسیلو بامبانگ یودهویونو»، رئیس جمهور اندونزی که به تازگی در انتخابات دوباره برنده شده است با غیرانسانی توصیف کردن این انفجارها اعلام کرد که این عملیات تروریستی واکنشی به انتخابات برگزار شده در این کشور و رقابت میان گروه‌های سیاسی مختلف است؛ ولی «یوسف کالا»، معاون ریاست‌جمهوری و یکی دیگر از نامزدهایی که در انتخابات شرکت کرده بود، گفت که این بمب‌گذاری‌ها از مدتی پیش برنامه‌ریزی شده بود و ارتباطی با انتخابات چند هفته گذشته ندارد.

انفجارهای تروریستی در کشورهای جنوب شرقی آسیا که وابستگی زیادی به صنعت گردشگری دارند، می‌تواند آسیب زیادی به اقتصاد این کشورها برساند. پس از هر بمب‌گذاری ورود گردشگران از کشورهای دیگر مخصوصاً کشورهای غربی کاهش پیدا می‌کند. این بار شایعه‌هایی در مورد چند انفجار دیگر در میان مردم اندونزی پیچیده که وضعیت امنیتی را بدتر کرده است.

کد خبر 86379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز