وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه زابل و خیزش توفان گرد و خاک،  شعاع دید را به کمتر از ۸۰۰ متر رسانده و ۶۲۰ نفر را راهی بیمارستان کرده‌است.

گرد و خاک - طوفان - گرد و غبار - اورژانس

به گزارش همشهری آنلاین مدیر بحران استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «هشدار نارنجی مبنی بر خیزش گرد و خاک شدید در منطقه زابل برای شهروندان از چند روز پیش اطلاع رسانی شده‌است. سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه امروز چهارشنبه (۱۲ تیر) بسیار زیاد و حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است و سبب کاهش دید شده است. به طوری که شعاع دید به کمتر از ۸۰۰ متر رسیده‌است.»
مجید محبی افزود: «وزش باد شدید سببشد تا امروز اداره ها ۲ ساعت دیرتر کار خودرا شروع کنند.»
بادهای ۱۲۰ روزه یا باد ۱۲۰ روزه سیستان، نوعی باد است که از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور در منطقه سیستان می‌وزد. مدت وزش این باد معمولاً ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز می‌باشد و گاهی حتی تا ۱۷۰ روز هم طول می‌کشد. این باد باعث فرسایش خاک در منطقه سیستان می‌شود.
محبی ادامه داد: «خیزش گرد و خاک سبب شده تا افراد مبتلا به بیمارهای تنفسی به بیمارستان مراجعه کنند. معمولا در زمان وزش بادهای ۱۲۰ روزه تعداد مراجعان به بیمارستان افزایش پیدا می‌کند.»
مدیر بحران استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: «از شهروندان می‌خواهیم در شرایطی که هشدار نارنجی برای خیزش گرد و خاک صادر می‌شود از ترددهای غیر ضروری مخوصا تردد بین شهری خودداری کنند.»
سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز از مراجعه ۶۲۰ بیمار و مصدوم متاثر از توفان گرد وخاک در ۲۴ ساعت گذشته، به اورژانس‌های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و مراکز درمانی خبر داده است. به گفته محمد خلیلی، ۲۵ نفر از این تعداد بیمار در بیمارستان بستری شدند و تعداد ۵۹۵ نفر دیگر خدمات درمانی را به صورت سرپایی دریافت کردند. از میان مراجعان، ۲۱۷ نفر مبتلا به بیماری قلبی، ۲۷۶ نفر مشکل تنفسی، ۱۱۱ نفر مشکل چشمی و ۱۶ نفر مصدوم ترافیکی بودند.

بیشتر بخوانید:
باد شدید با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر زابل را درنوردید | کاهش دید افقی به ۱۵۰۰ متر
ادامه هوای بارانی در شمال و غرب کشور | توفان گرد و خاک در این ۴ استان

کد خبر 864087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha