برنامه چاندرایان (Chandra) (از سانسکریت: Chandra، "ماه" و yāna، "دستگاه، وسیله نقلیه) فضایی است که به‌عنوان برنامه اکتشاف ماه هند نیز شناخته می‌شود و مجموعه‌ای از مأموریت‌های در حال انجام فضای بیرونی توسط هوا فضای هند است.

مریخ‌نورد چاندرایان در قطب جنوبی ماه

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) مجری این برنامه است. این برنامه شامل مدارگرد ماه، برخوردگر، فرودگر نرم، یک فضاپیمای کاوشگر و مریخ‌نورد است.

اکتشافات قابل‌توجه مریخ‌نورد چاندرایان در قطب جنوبی ماه

اکتشافات قابل‌توجه در سطح ماه

مریخ‌نورد پراگیان از مأموریت ماه چاندرایان-۳ هند اکتشاف قابل توجهی در سطح ماه در نزدیکی محل فرود خود انجام داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است فرودگر Vikram مریخ نوردی را مستقر کرد که قطعات سنگی کوچکی را که در اطراف لبه، شیب دیوارها و کف دهانه‌های کوچک در منطقه فرود در عرض جغرافیایی بالا پراکنده شده بودند مشاهده کرد.

طی‌کردن ۱۰۳ متر در یک روز قمری

پراگیان در یک روز قمری تقریباً ۱۰۳ متر را طی کرد. این یافته‌ها ممکن است به طور قابل‌توجهی کاوش ماه را پیش ببرد. اما مطالعات قبلی را که نشان‌دهنده درشت‌شدن تدریجی قطعات سنگ در ‌سنگ قمری است تأیید می‌کند.

مریخ‌نورد پراگیان با وزن ۲۷ کیلوگرم به دوربین‌ها و ابزارهایی برای تجزیه‌وتحلیل خاک ماه مجهز شد. این گزارش می‌افزاید با افتخار آرم ISRO و پرچم سه‌رنگ هند را روی سطح ماه به نمایش گذاشت.
برای اینکه بدانیم مریخ‌نورد پراگیان چه چیزی پیدا کردند باید بدانیم بر اساس یافته‌ها، با حرکت این مریخ‌نورد تقریباً ۳۹ متری به سمت غرب محل فرود که توسط نخست‌وزیر نارندرا مودی، نقطه شیو شاکتی نام‌گذاری شد، تعداد و اندازه قطعات سنگ افزایش یافت. این گزارش ادعا می‌کند منبع احتمالی این تکه‌های سنگ، دهانه‌ای نزدیک به قطر حدود ۱۰ متر است.

بیشتر بخوانید:

پیامی که از ماه به زمین مخابره شد

چشم‌اندازی کاملاً جدید از مریخ | مریخ نورد ناسا چه مسیری را دنبال می کند؟

هوازدگی فضا

به گزارش business-standard مقاله‌ای که در کنفرانس بین‌المللی سیارات، سیارات فراخورشیدی و زیست‌پذیری در احمدآباد در اوایل سال جاری ارائه شد، حاکی از آن است که این دهانه سنگ‌های اطراف محل فرود را که بارها توسط مکانیزم واژگونی سنگ‌سنگ ماه و دهانه‌های کوچک مدفون و آشکار شده بودند، حفاری و دوباره توزیع کرده است.
همان‌طور که در یافته‌ها نشان می‌دهند، دو قطعه از سنگ‌ها نشانه‌هایی از تخریب را نشان می‌دهند حاکی از قرارگرفتن در معرض هوازدگی فضا ست.

اکتشافات قابل‌توجه مریخ‌نورد چاندرایان در قطب جنوبی ماه

هدف مأموریت Chandrayaan-۴

اخیراً، رئیس ISRO S Somanath به کانال خبری گفته بود هدف از مأموریت Chandrayaan-۴ آینده، بازگرداندن یک نمونه ماه به زمین از نقطه "Shiv Shakti" است.

مقامات ISRO تأیید کردند Chandrayaan-۳ با موفقیت به تمام اهداف مأموریت خود که شامل نشان‌دادن فرود ایمن و نرم بر سطح ماه، توانایی مریخ‌نورد برای عبور از ماه، و انجام آزمایش‌های علمی در محل با محموله‌های مریخ‌نورد و محموله‌های مریخ‌نورد بود، دست‌یافت.

در ۲۳ آگوست ۲۰۲۳، هند با مأموریت چاندرایان-۳ تاریخ ساز شد و اولین کشوری بود که در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد. همچنین چهارمین کشوری هم بود که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و فرود نرم روی ماه در سطح جهان فرود آمد.

کد خبر 864328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha