سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

کاهش بودجه تحقیقاتی باعث توقف 5 پروژه بزرگ دارویی برای بیماری‌های صعب العلاج شده است

دکتر کامران معتمدی، معاون بازرگانی و مطالعات راهبردی شرکت تولید‌کننده داروی زخم پای دیابتی موسوم به آنژی‌پارس در گفت‌وگو با همشهری از تولید داروی آنژی پارس در آینده نزدیک در کشور یونان خبر داد و بیان داشت: تمامی مدارک و مستندات اثر بخشی این دارو در سال 1386 توسط وزارت بهداشت تایید شده و این شرکت درصدد اخذ تاییدیه از اتحادیه اروپاست که در همین رابطه در مرحله اولیه ثبت آنژی پارس در این اتحادیه است.

به گفته دکتر معتمدی برای تولید این دارو در سطح استانداردهای بین‌المللی با شرکت‌های اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم و اواخر پاییز تولید دارو در یونان(مورد تایید وزارت بهداشت ایران و اتحادیه اروپا) تولید می‌شود تا بتواند استانداردهای دارویی اروپا را کسب کند.

چندی پیش ضمن انتقاد از هزینه بالای این دارو گفته شدکه آنژی پارس تاثیر آنچنانی بر بیماری زخم پای دیابتی ندارد. دکتر معتمدی در این زمینه با رد این ادعا افزود:وزارت بهداشت بالاترین مرجع تایید یا عدم‌تایید یک داروست.

از سوی دیگر صرفا بیان یک ادعا بدون ارائه سند و مدرک علمی فاقد هر گونه اعتبارسنجی علمی دقیق است. اثر بخشی این دارو مورد تایید کامل وزارت بهداشت است و تا‌کنون مقالات متعددی در حدود 12 مقاله ISI در مورد آنژی پارس به چاپ رسیده و قرار است باز هم منتشر شود، این مقالات نیز نوعی تایید علمی اثر بخشی دارو است.

همچنین تا‌کنون بیش از 10 هزار نفر دیابتی این دارو را مصرف کرده و نتیجه مطلوب گرفته‌اند.ما در تولید انبوه این دارو هیچ مشکلی نداریم؛ مسئله، تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن آنژی پارس از سوی شبکه بیمه است که هزینه آن باعث ایجاد مشکلاتی برای برخی مصرف‌کنندگان شده است(254 هزار و 700 تومان برای یک پک 45 روزه درمانی حاوی 90 کپسول و 3 پماد 30 گرمی ).

تلاش‌های ما در مورد بیمه به نتیجه نرسیده است ولی در حال حاضر با مذاکراتی که با وزارت بهداشت داشته‌ایم سعی می‌شود این دارو یارانه‌ای شود.

همچنین ما پک جدیدی از این دارو تهیه کرده‌ایم که از پاییز به بازار می‌آید و در آن مدت میزان دارو از 45 روز  به 15 روز کاهش یافته تا از سویی به‌گونه‌ای بهای دارو اقساطی شود و از سوی دیگر دارو به اندازه در دسترس بیمار قرار گیرد و بیهوده هزینه داروی اضافی را نپردازد.

همچنین قرار است بهای پک جدید دارو تا اندازه‌ای با انجام برخی راهکارها کاهش یابد.وی در پایان تاکید کرد: چنانچه بودجه تحقیقاتی کاهش نمی‌یافت ما می‌توانستیم 5 داروی جدید را که برای بیماری‌های صعب العلاج در دست تهیه داریم به مراحل پایانی برسانیم ولی متأسفانه این پروژه‌ها در حال حاضر به همین دلیل متوقف شده است.

طاهره ساعدی

کد خبر 86473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز