مردی که همه در حال تمسخر او هستند، امروز برای صدمین بار هدایت تیم ملی انگلیس را تجربه خواهد کرد.

ساوت گیت

به گزارش همشهری‌آنلاین، گرت ساوث‌گیت که فقط ۳فصل در تیم معمولی میدلزبورو سرمربی بود و ۳سال هم هدایت تیم ملی زیر ۲۱سال را در دست داشت، از سال۲۰۱۶سرمربی تیم ملی بزرگسالان است. او کارنامه مربیگری خاصی در عرصه باشگاهی نداشته اما توانسته ۹۹بازی روی نیمکت تیم ملی دوام بیاورد. ساوث‌گیت در میدلزبورو کمتر از ۳۰درصد بازی‌هایش را برده بود، این نرخ در تیم ملی زیر ۲۱سال به حدود ۷۳درصد رسید یعنی ۲۷برد (۵تساوی و ۵شکست) در ۳۷مسابقه و حالا در آستانه صدمین حضورش به‌عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان ۶۰برد، ۲۳تساوی و ۱۶شکست با نرخ پیروزی ۶۰.۶۱درصد دارد. او در دوره گذشته توانست سه‌شیرها را تا فینال یورو پیش ببرد و در ضربات پنالتی جام را از دست داد، در جام‌جهانی۲۰۱۸نیز تیم را تا نیمه‌نهایی و رده سوم بالا برد. انگلیس با او در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی۲۰۲۲ مقابل فرانسه ۲ بر یک شکست خورد و حذف شد. ساوث‌گیت یک‌بار هم سال۲۰۱۹انگلیس را به رده سومی لیگ ملت‌های اروپا رساند.

فقط یک مربی در تاریخ انگلستان توانست این تیم را به جام برساند؛ سر آلف رمزی که در جام‌جهانی۱۹۶۶با غلبه بر آلمان، انگلیس را قهرمان جهان کرد. رمزی در کنار والتر وینترباتم که سال۱۹۵۸در صدمین بازی‌اش با ایرلند شمالی ۳-۳مساوی کرد، تنها مربیانی هستند که ۱۰۰مسابقه را به‌عنوان سرمربی انگلیس تجربه کرده‌اند. امشب ساوث‌گیت به این جمع اضافه می‌شود. وینترباتم ۱۳۹بار و رمزی ۱۱۳بار انگلیس را هدایت کردند.

ساوث‌گیت منتقدان زیادی دارد. با این حال بدون شک او یکی از موفق‌ترین مربیان مردان انگلیس در تمام دوران است. نسبت پیروزی‌های تیم او در تورنمنت‌های بزرگ ۵۷درصد است (۱۳برد در ۲۳بازی). فقط رمزی (۶۷درصد) بالاتر از همه بود. اگر تمام رقابت‌ها را حساب کنیم، ساوث‌گیت (۶۰.۶درصد) چهارمین نسبت برتر برد را بین تمام مربیان مردان انگلیس دارد، پس از فابیو کاپلو (۶۶.۷درصد)، رمزی (۶۱.۱درصد) و گلن هادل (۶۰.۷درصد).

دیدیه دشان پس از نوامبر۲۰۱۹که با تیم ملی فرانسه به ۱۰۰بازی رسید، همچنان در صدر مربیان باسابقه فرانسه قرار دارد. یواخیم لوو سال۲۰۲۱پس از ۱۹۸بازی تیم ملی آلمان را ترک کرد. در این قرن مربیان دیگری هم در تیم‌های ملی اروپایی هستند که مسئولیت بیش از ۱۰۰بازی پیاپی را در یک دوره به‌عهده داشته‌اند؛ لارس لاگربک برای سوئد، مورتن اولسن برای دانمارک، ویسنته دل بوسکه برای اسپانیا و اتو رهاگل برای یونان.

ساوث‌گیت در بازی‌های رسمی(منهای بازی‌های دوستانه) در ۷۶بازی سرمربی انگلیس بوده و این تیم را به ۴۶پیروزی رسانده است.

انتقاد بزرگ از ساوث‌گیت و تیمش ناتوانی آنها در شکست دادن تیم‌های بزرگ در تورنمنت‌های بزرگ است. ۲۴بازی تیم ساوث‌گیت در انگلیس مقابل حریفانی بوده که موقع انجام آنها در بین ۱۰بازی برتر رنکینگ فیفا قرار داشته‌اند و از این تعداد فقط ۷بازی با پیروزی انگلیس به پایان رسیده. نتایج انگلیس تحت هدایت ساوث‌گیت مقابل ۱۰تیم اول رنکینگ فیفا از لحاظ رد و بدل شدن گل با نتیجه ۲۷بر ۲۴به سود حریفان رقم خورده. تنها یکی از ۷برد انگلیس مقابل ۱۰تیم اول در یک تورنمنت بزرگ به‌دست آمده که به پیروزی ۲بر یک در نیمه‌نهایی یورو۲۰۲۰مقابل دانمارک مربوط می‌شود آن هم پس از وقت‌های اضافه. ۴بازی دیگر او در تورنمنت‌های بزرگ مقابل ۱۰کشور برتر؛ ۲باخت در جام‌جهانی ۲۰۱۸مقابل بلژیک، شکست مقابل فرانسه در جام‌جهانی۲۰۲۲و باخت مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی فینال یورو۲۰۲۰.

هری کین زیرنظر ساوث‌گیت منبع ثابت گلزنی و قابل اعتمادترین بازیکن در دوران حضورش بوده است. کاپیتان تیم ملی انگلیس مارس۲۰۲۳در بازی با ایتالیا از رکورد گلزنی وین رونی پیشی گرفت. او ۶۰گل از ۶۵گل خود را زیرنظر ساوث‌گیت به ثمر رسانده. از سال ۲۰۱۶و از زمان انتصاب ساوث‌گیت به‌عنوان سرمربی انگلیس، فقط کریستیانو رونالدو (۶۹گل برای پرتغال) و روملو لوکاکو (۶۶گل) در میان همه بازیکنان اروپایی در مسابقات بین‌المللی بیش از کین گل زده‌اند. کین ۲۹درصد از ۲۰۹گل انگلیس را تحت هدایت ساوث‌گیت به ثمر رسانده است و تعداد گل‌های او ۴۲گل بیشتر از هر بازیکن دیگری برای سه شیرها در این ۸سال بوده است، بالاتر از رحیم استرلینگ (۱۸)، مارکوس رشفورد (۱۶) و بوکایو ساکا (۱۱). جای تعجب نیست که کین کاربردی‌ترین بازیکن ساوث‌گیت با پیراهن انگلیس نیز بوده است. او ۷۸بازی دارد، ۱۱بازی بیشتر از بهترین رکورد بازیکن بعدی یعنی کایل واکر (۶۷). در رده‌های بعدی جردن پیکفورد (۶۵) و جان استونز (۶۵) قرار دارند.

به‌طور کلی، ساوث‌گیت در ۹۹بازی از ۹۹بازیکن مختلف استفاده کرده است. آیا بازی امشب مقابل سوئیس صدمین و آخرین حضور او در این پست خواهد بود؟

کد خبر 864912
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha