هشدار نارنجی خیزش گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان تا دوشنبه (۱۸ تیر) ادامه دارد.

طوفان گرد وخاک - گرد و غبار

به گزارش همشهری آنلاین مدیر بحران سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «طوفان در منطقه زابل از شب گذشته (۱۵ تیر) آغاز شده و تا دوشنبه (۱۸ تیر) ادامه دارد.»
مجید محبی افزود: «از شهروندان می‌خواهیم حتما از سفرها و ترددهای غیر ضروری خودداری و آن به زمان دیگری موکول کنند. بیماران تنفسی و سالمندان نیز تا جایی که امکان دارد، از منزل خارج نشوند.»
محبی ادامه داد: «در شرایطی که افراد ناچار هستند از خانه خارج شوند، حتما از ماسک و عینک استفاده کنند تا به آسیب کمتری دچار شوند.»
مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز از سرعت وزش باد را تا ۱۰۴ کیلومتر در ساعت در منطقه زابل خبر داد.
محسن حیدری گفت: «در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۲ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۵۰۰ متر کاهش داد.»
به گفته محمد خلیلی، سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زابل، هفته گذشته نیز در اثر طوفان گرد و خاک در شمال استان سیستان و بلوچستان ۶۲۰ نفر به اورژانس‌های پیش‌ بیمارستانی، بیمارستانی و مراکز درمانی مراجعه کردند.
بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور در منطقه سیستان می‌وزد. مدت وزش این باد گاهی حتی تا ۱۷۰ روز هم طول می‌کشد و باعث فرسایش خاک در منطقه سیستان می‌شود.
معمولا مناطق تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه شهرستان‌ های زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون است و مخاطرات آن نیز خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و شعاع دید و کاهش ۳ تا ۶ درجه ای دماست.

بیشتر بخوانید:
کاهش شعاع دید در سیستان | افزایش مراجعه به بیمارستان

کد خبر 864948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha