مداحان و سخنرانان شناخته شده در شهرهای مختلف با شروع ماه محرم، مجلس عزای سید الشهدا را برگزار کردند.

محرم - عزاداری

به گزارش همشهری آنلاین، امسال هم ماه محرم، عشاق سیدالشهدا(ع) را فرا ‌خواند و عزادران حسینی به رسم قدیم خود را مجالس عزا می‌رسانند. فرقی نمی‌کند که دوستداران امام حسین(ع)در کدام شهر و روستا باشند، هر یک به قدر وسعشان پرچم عزای محرم را بالا نگه می‌دارند.

در میان مداحان و سخنران‌های شهرهای مختلف برخی بیش از دیگران شناخته‌ شده هستند و پامنبری‌های خاص خود را دارند، می‌توانید نشانی محل برگزاری مراسم‌های سخنرانی و مداحی ۷ تن از خادمان امام حسین(ع) در دهه اول محرم ۱۴۰۳ را در این گزارش بخوانید:

۱-محمدرضا بذری

سال‌ها با نوحه خوانی به زبان مازنی در میان اهالی مازندران جایگاه خاصی دارد و در سال‌های گذشته نیز با چند مداحی به زبان فارسی به سرعت در شهرهای مختلف از جمله تهران مورد استقبال قرار گرفت. مرثیه خوانی او در عزای حضرت علی اصغر با شعر«مثلا تو رو تاب میدم/ مثلا به تو آب میدم / مثلا تو صدام کردی/ من با خنده جواب میدم» جز مداحی‌هایی بود که در سال‌های اخیر مدام زمزمه می‌شود.

زمان برگزاری: از شنبه ۱۶ تیرماه به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۱

محل برگزاری: مصلی بزرگ شهرستان بابل

۲-مهدی رسولی

«شکوه قرآن یاحسین سنوندی/ دم شهیدان یاحسین سنوندی» این نوحه خوانی مداح اهل زنجان، بارها و بارها در هیئت‌های زنجان تکرار شده است، رسولی یک مداح دهه شصتی اهل زنجان است که مرثیه‌ خوانی‌هایش به زبان ترکی و فارسی، شور خاصی در هیئت‌های مذهبی ایجاد می‌کند. او علاقه زیادی به مداحی به زبان آذری دارد، چون معتقد است درون مایه و دوز حماسی زبان آذری بسیار بالاست.

زمان: اول محرم به مدت ۱۰ شب و همزمان با اقامه نماز مغرب

مکان: زنجان، گلزار شهدا، حسینیه شهدا، هیئت ثارالله(ع)زنجان

۳-حجت الاسلام سیدمهدی میرباقری

بسیاری از هیئت‌های قم با سخنرانی‌های حجت الاسلام میرباقری آشنا هستند. او ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم و نمایندگی استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری را به‌عهده دارد. امسال نیز مانند سال‌های گذشته قرار است که مردم قم پای منبر این روحانی بنشینند.

زمان: دهه اول محرم از ساعت ۲۰

مکان:مدرسه فیضیه قم، هیئت ثارالله

۴-حرم مطهر امام رضا(ع)

زائران بسیاری در ایام محرم راهی مشهد می‌شوند تا در حرم امام هشتم شیعیان به عزاداری بپردازند، در کنار سخنرانی‌ها و مجالس عزاداری مختلفی که در صحن‌های حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود، قرار است که در دهه اول و هر روز یک دسته عزاداری از باب الکاظم(ع) به سمت باب السلام حرکت ‌کند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر حرکت دسته عزاداری در روزهای هشتم تا دوازدهم محرم به سمت بست شیخ بهایی تغییر خواهد کرد.

زمان: از یکشنبه-۱۷ تیر- ساعت ۶:۵۰ دقیقه صبح

مکان: حرم مطهر امام رضا

۵-حجت الاسلام حامد کاشانی

روحانی و پژوهشگر حوزه دین و مذهب که با وجود جوانی توانست، پا منبری‌های ثابتی در هیئت‌های مختلف شهر تهران داشته باشد. او به عنوان استاد در حوزه‌های علمیه امام خمینی ، مروی و علی ابن ابی طالب و دانشگاه امام صادق (ع) مشغول تدریس است و بسیاری حجت الاسلام کاشانی را به عنوان کارشناس مذهبی در برنامه‌های تلویزیونی می‌شناسند.

زمان: شب اول محرم به مدت ۱۱ شب از نماز مغرب

مکان: تجریش آستان مقدس امامزاده صالح(ع)

۶- منصور ارضی

پیرغلام اهل بیت، چندین دهه است که نوای مداحیش در مسجد ارگ و حسینیه صنف لباس فروش‌ها طنین انداز می‌شود. بسیاری او را با مداحی سوزناک «مدینه شهر پیغمبر» می‌شناسند، مدحی که نزدیک به سه دهه است در خانه بسیاری از ایرانی‌ها شنیده می‌شود.

زمان: دهه اول محرم از نماز مغرب

مکان: مسجد ارگ

۷-شیخ حسین انصاریان

ایام محرم که می‌رسد، بسیاری از عشاق حسین خود را به حسینیه هدایت می‌رسانند تا پای منبر شیخ حسین برای سیدالشهداء عزاداری کنند. نفس گرم شیخ حسین انصاریان موجب شده است تا در دهه اول محرم علاوه بر حسینه هدایت، او در حسینه بنی زهرا در خیابان ۱۷ شهریور و حسینیه مرحوم آیت الله علوی در کارگر شمالی سخنرانی کند.

زمان: حسینیه هدایت از ۶ صبح

مکان: حسینیه هدایت واقع در میدان قیام، خیابان ری، کوچه رقیب‌دوست

۸-ماشاالله عابدی

پیشکسوت مناجات‌خوانی که بسیاری او را با خواندن زیارت عاشورا و روضه خوانی در ایام محرم می‌شناسند، به رسم هر سال حسینیه میرزا اسماعیل اربابی میزبان این مناجات خوان و عزاداران حسینی است.

زمان: ۱۲ روز اول محرم از ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح

مکان:حسینیه میرزا اسماعیل اربابی در محله امامزاده یحیی

کد خبر 864976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha