رژیم صهیونیستی پیش از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر، تانک‌ها و خودروهای زرهی مدرن خود را به عنوان یکی از بهترین خودروهای جنگی جهان معرفی می‌کرد، اما با شروع جنگ، حماس توانست قوانین جدیدی برای جنگ زمینی ایجاد کند و دیدگاه جهان نسبت به تسلیحات رژیم صهیونیستی را تغییر داد.

تسلیحات ضد زره مقاومت فلسطین - تسلیحات حماس

به گزارش همشهری آنلاین، حملات رژیم صهیونیستی در حالی وارد دویست و هفتاد و پنج روز شده است که تحولات میدانی پس از ۹ ماه، شکست طرح‌های نظامی رژیم اشغالگر و شکست عملیات نظامی در غزه را نشان می‌دهد؛ چراکه مقاومت تاکتیک‌های جدید در نبرد را در دستور کار قرار داده است، تاکتیک‌هایی که منجر به فرسودگی و شکست اطلاعاتی ارتش این رژیم شده است.

کارشناسان نظامی حدود ۹ ماه است که اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های گردان‌های القسام و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین در خصوص انهدام خودروهای زرهی و تانک‌های رژیم صهیونیستی با گلوله‌ها و موشک‌های ضد زره را دنبال می‌کنند؛ تسلیحاتی که برخی از آنها در داخل فلسطین تولید شده و برخی دیگر به شیوه‌های مختلف از خارج به دست آمده‌اند.

خبرگزاری فلسطینی سما در گزارشی در این باره نوشته است: از جمله سلاح‌های ضد زره که در دست رزمندگان گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه دیده شده است، راکت‌های «آرپی‌جی-۷» و «یاسین-۱۰۵» و موشک‌های «کورنت» روسی و «پیکان سرخ» چینی هستند.

آرپی‌جی-۷

آرپی‌جی-۷ را می توان به عنوان بهترین پرتابگر راکت در جهان از نظر توان تخریب و هزینه توصیف کرد. در حالی که هزینه تولید موشک‌های ضد زره بالا است، راکت انداز روسی (شوروی) می‌تواند وظایف مشابهی را انجام دهد، اما با هزینه کمتر و قابلیت انهدام انواع تانک‌های زرهی سبک و سنگین، استحکامات و مواضع پیاده نظام.

این تسلیحات مقاومت، اسرائیل را زمین‌گر کرده است + تصاویر
سلاح آرپی‌جی در دست رزمنده مقاومت


یکی دیگر از ویژگی‌های آرپی‌جی-۷ این است که برای استفاده از انواع مختلف راکت‌ها طراحی شده است که به رزمنده اجازه می‌دهد با توجه به ماهیت ماموریت‌های رزمی که انجام خواهد داد و محیط اطراف آن، راکت مناسب را انتخاب کند، در این دوش‌پرتاب ضد تانک از پوسته‌های ۴۰ میلی متری با برد تا ۷۰۰ متر و وزن تقریبی هفت کیلوگرم استفاده می‌شود.

یاسین-۱۰۵

گروه‌های مقاومت فلسطین هر از چندگاهی از انهدام تانک‌ها و خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی در جریان حملات زمینی در غزه با استفاده از راکت‌های ضد زره یاسین-۱۰۵ خبر می‌دهند و شواهد حاکی از آن است که رزمندگان مقاومت با استفاده از این راکت خسارات قابل توجهی را به ارتش رژیم اشغالگر وارد کرده‌اند. این درحالی است که این راکت، یک سلاح دست ساز بومی است که توسط گروه‌های مقاومت فلسطین در داخل تونل‌های غزه تولید شده است.

راز قدرت راکت یاسین در ۲ عامل نهفته است؛ نخست اینکه یک راکت ۲ مرحله‌ای است به این معنا که متشکل از ۲ کلاهک متوالی است. عامل دوم نیز مربوط به تاکتیک استفاده از آن است و به رزمنده‌هایی نیاز دارد که شجاعت کافی را برای استفاده از آن علیه تانک‌های رژیم صهیونیستی از فواصل بسیار نزدیک دارند.

این تسلیحات مقاومت، اسرائیل را زمین‌گر کرده است + تصاویر
خصوصیات راکت الیاسین ۱۰۵

راکت‌های ۲ مرحله‌ای قدرت تخریب بسیار زیادی دارند که آنها را قادر می‌سازد هر وسیله نقلیه نظامی را بدون توجه به زره آن حتی آنهایی که دارای زره واکنشی هستند، منهدم کنند. در حالی که کلاهک جلویی زره واکنشی را از بین می‌برد و سوراخی در داخل زره فولادی ایجاد می‌کند، کلاهک دوم این فرآیند را با نفوذ به داخل تانک یا خودروی زرهی و انفجار آن از داخل تکمیل می‌کند.

برد راکت‌های «یاسین-۱۰۵» از ۱۵۰ تا ۲۵۰ متر است و گزارش‌ها حاکی از آن است که سرعت آنها به ۳۰۰ متر در ثانیه می‌رسد.

گردان‌های القسام با راکت‌های کم‌هزینه‌ اما بسیار کارآمد یاسین ۱۰۵ در از آغاز عملیات طوفان‌الأقصی ده‌ها تانک مرکاوا و خودروی زرهی صهیونیست‌ها را هدف قرار دادند که برخی از آنها منهدم شدند و برخی دیگر آسیب دیدند.

کورنت

یک رزمنده می‌تواند از موشک‌های کورنت استفاده کند و از این قابلیت برخوردار است که روی وسایل نقلیه نصب شود و انواع تانک‌های فعلی مورد استفاده ارتش‌های جهان حتی آنهایی که مجهز به زره واکنشی هستند را منهدم کند و این شامل تانک‌ها، خودروهای زرهی و بالگردها و تخریب دژهای نظام می‌شود.

موشک‌های کورنت روسی در هر شرایطی و حتی در شرایط پارازیت الکترونیکی قابل استفاده هستند و این قابلیت باعث شده است که در زمره خطرناک‌ترین موشک‌های هدایت شونده ضد زره در جهان قرار بگیرد.

موشک‌های کورنت به آسانی در داخل یک کیسه مخصوص از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شوند و این قابلیت آنها را برای تمام ماموریت‌های جنگی، حتی ماموریت‌های مربوط به نیروهای ویژه، مناسب می‌کند.

این تسلیحات مقاومت، اسرائیل را زمین‌گر کرده است + تصاویر
موشک های کورنت EM در غرفه روسیه در نمایشگاه صنایع دفاعی EDEX ۲۰۲۱

موشک‌های کورنت از سیستم هدایت لیزری با برد شلیک در روز از ۱۰۰ متر تا ۵.۵ کیلومتر و در شب از ۱۰۰ متر تا ۴.۵ کیلومتر استفاده می‌کنند و می‌توانند زره‌های واکنشی را از بین ببرند و ضریب نفوذ آنها در زره فولادی تا ۱۲۰ سانتی متر است.

قطر این موشک ۱۵۲ میلی متر است و مجهز به یک کلاهک ۲ مرحله‌ای با قدرت انفجار قوی است. وزن موشک انداز آن تقریباً ۳۰ کیلوگرم به اضافه وزن سیستم هدایت حرارتی ۸.۷ کیلوگرم است و می‌توان از آن روی خودروها و یا توسط نیروها استفاده کرد.

پیکان سرخ

پیکان سرخ موشکی دوش‌پرتاب است که توسط سربازان علیه تانک‌ها در مناطق باز و در جنگ‌های شهری به طور یکسان مورد استفاده قرار می گیرد، وزن آن بیش از ۲۲ کیلوگرم نیست و می‌تواند هدف را تا فاصله ۴ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

این موشک مجهز به کلاهک انفجاری قوی است که می‌تواند به زره تا ضخامت ۱۱۰ سانتی متر نفوذ کند. نسخه‌های مختلفی از پیکان سرخ وجود دارد، از جمله «پیکان سرخ-۱۲» که شبیه موشک‌های آمریکایی «جاولین» است و توسط چین توسعه یافته و به چندین کشور در سراسر جهان صادر می‌شود.

این تسلیحات مقاومت، اسرائیل را زمین‌گر کرده است + تصاویر
موشک ضد تانک چینی پیکان سرخ در IDEX ۲۰۱۸

گردان‌های القسام در روز ۲۶۲ نبرد طوفان الاقصی با استفاده از سلاح جدید خود در اولین عملیات با موشک «پیکان سرخ» یک خودروی مهندسی رژیم صهیونیستی را در شهر رفح هدف قرار داد و منهدم کرد.

گردان‌های القسام در حالی از این موشک رونمایی کرده است که رژیم صهیونیستی مدعی است پس از گذشتن ۹ ماه از آغاز جنگ علیه نوار غزه، به لحظه نابودی شاخه نظامی جنبش حماس نزدیک شده است.

کد خبر 865183
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha