بیش از ۶ میلیون موتورسوار ایرانی گواهینامه ندارند و به همین دلیل پلیس راهور در تلاش است با اجرای طرح صدور یک روزه گواهینامه، جلوی تخلف قدیمی موتورسوارها را بگیرد.

درآمد پیک‌موتوری چقدر است؟

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی موتور سوار هستند و واقعیت تلخ این است که نیمی از این جمعیت گواهینامه ندارند. این آماری است که سال گذشته رئیس سابق پلیس راهور فراجا اعلام کرد و به این ترتیب از خطری جدی پرده برداشت، به گفته سردار هادیانفر «۱۲ و نیم میلیون موتور سوار در کشور داریم که در شهرها تردد می‌کنند و بیش ۸۵ درصد از موتورسواران کسانی هستند که موتور وسیله امرار معاش آنها است. از موارد قانون گریزی فاقد گواهینامه بودن است که از این ۱۲ میلیون موتور سوار ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد گواهینامه هستند و بیمه هم‌نمی‌توانند داشته باشند.»

این قانون گریزی محدود به شهر و استان خاصی نیست و به همین دلیل پلیس راهور تصمیم گرفت تا با اجرای طرح سراسری صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت، بهانه را از موتوسوارهای قانون گریز بگیرد و شرایط را برای کاهش تصادف‌ موتوسوارها مهیا کند.

سرهنگ احمد کرمی اسد رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور در رابطه با این طرح توضیح داده است:« اکثر نقاط کشور تحت پوشش گواهینامه یک روزه موتورسیکلت قرار گرفته‌اند. اجرای این طرح با مشارکت آموزشگاه‌های رانندگی انجام می‌شود و بنابراین اجباری در اجرای آن نیست.»

این دو استان آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت ندارند

نکته جالب توجه این است که ۲ استان در کشور وجود دارند که آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت ندارند و همین دلیل نمی‌توان این طرح را در این استان‌ها اجرایی کرد:« در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل عدم وجود آموزشگاه موتورسیکلت فعلاً این طرح اجرایی نشده و بنا داریم که این خدمات را در این ۲ استان هم ارائه دهیم.»

در حال حاضر این طرح در سراسر کشور جاری و حدود ۱۸۹ آموزشگاه کشور مجریان این طرح در ۳۱ استان هستند.

به گفته رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور«درصد قبولی در آزمون آئین نامه از طریق این طرح ۹۴ درصد و در آزمون عملی ۹۳ درصد است و فقط مختص افرادی که موتورسیکلت دارند ولی گواهینامه ندارند است.»

موتور در کدام استان‌ها بیشتر محبوب است؟

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت خودرو و همچنین ترافیک شهرهای بزرگ، بسیاری استفاده از موتورسیکلت را انتخاب کرده‌اند. طبق آمارگیری سالانه هزینه و درآمد خانوار که از سوی مرکز آمار ایران اجرا می‌شود، باید گفت که در سال ۱۴۰۱، درصد خانوارهای شهری که موتورسیکلت دارند، تفاوت زیادی میان استان‌های ایران دارد.

براساس این آمار، استان یزد در رتبه اول استفاده موتورسیکلت قرار دارد و نیمی از خانوارهای شهری در این استان از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. در حالی که این نسبت در کل کشور ۱۲٫۵۵ درصد است. پس از یزد، شهر بوشهر با ۴۸٫۳۶ درصد و قم با ۳۰٫۵۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در تهران، کمتر از ۹ درصد خانوارها موتورسیکلت دارند، هر چند با توجه به پررنگ شدن حضور موتورسوارهای تهرانی در 2 سال اخیر باید انتظار داشت که این آمار با جهش قابل توجه در سال گذشته روبرو شده باشد.

استان البرز، کمترین درصد موتورسواران در کشور را دارد. به طوری که تنها ۱٫۱۴ درصد از خانوارهای شهری این استان صاحب موتورسیکلت هستند.

کد خبر 865270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha