شجاع خلیل‌زاده دوست دارد در جام‌جهانی‌2026 در تیم ملی باشد او می‌گوید اگر بخواهند تا 40سالگی بازی می‌کند.

شجاع خلیل زاده

همشهری آنلاین - امیرحسین اعظمی | شجاع خلیل‌زاده در فصلی که گذشت، از لحاظ آماری جزو بهترین مدافعان میانی لیگ برتر بود، نفر سوم این پست. او که بعد از بازگشت از قطر، تراکتور را انتخاب کرد، قرار است فصل آینده هم پیراهن این تیم را بر تن کند. شجاع در 35سالگی همچنان یکی از بازیکنانی است که به اردوی تیم ملی دعوت شده و خودش هم با تأکید می‌گوید که می‌خواهد در جام‌جهانی بعدی هم حضور داشته باشد. از نظر خلیل‌زاده فوتبال مثل گذشته نیست و سن، فاکتور مهمی به‌حساب نمی‌آید. او معتقد است اگر یک بازیکن بتواند بعضی از فاکتورها را رعایت ‌کند، تا 40سالگی هم توان بازی دارد. خلیل‌زاده با همشهری از تیم ملی و شرایطش برای جام‌جهانی 2026 صحبت کرده است.

  • جام‌ملت‌های اروپا را دنبال می‌کنی؟

بله، تا جایی که وقت باشد بازی‌ها را می‌بینم. از همان اول نظرم این بود که اسپانیا قهرمان می‌شود. آنها تیمی باانگیزه و پرانرژی دارند و خوب فوتبال بازی می‌کنند. چند تیم هم فراتر از حد انتظار نتیجه گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که در فوتبال فاصله تیم‌ها به هم نزدیک است. در جام‌ملت‌های آسیا هم دیدیم که فاصله تیم‌ها به هم نزدیک شده است.

  • گروه ایران در مقدماتی جام‌جهانی آسان است؟

ما در فوتبال بازی آسان نداریم. قطر که قهرمان جام‌ملت‌هاست و امارات و ازبکستان هم تیم‌های خوبی هستند. همه کشورها در فوتبال دنبال پیشرفت هستند و نمی‌توان هیچ حریفی را دست‌کم گرفت.

  • ولی اگر در گروهی دیگر قرار می‌گرفتیم، کارمان سخت‌تر بود.

بله، آن گروه سخت‌تر است ولی گروه ما هم آسان نیست. در جام‌ملت‌های آسیا دیدیم که بعضی تیم‌ها چگونه پیشرفت کرده‌اند. همین ازبکستان می‌توانست در جام‌ملت‌ها قطر را شکست بدهد ولی داوری به سود تیم میزبان بود و به‌نوعی بازی را برای قطر درآوردند.

  • قطر را مستحق قهرمانی در جام‌ملت‌ها نمی‌دانی؟

نه، فقط برخی مسائل به‌دلیل میزبانی به سود قطری‌ها بود و از طرفی بابت داوری‌ها هم سود کردند. به‌نظرم ایران مستحق قهرمانی بود و بعد از تیم خودمان می‌توانم از ژاپن اسم ببرم.

  • با شرایط فعلی می‌گویند دیگر صعود به جام‌جهانی دستاورد بزرگی نیست و تیم ملی باید در این جام به فکر صعود به مرحله حذفی باشد.

شک نکنید که بازیکنان و کادر فنی تیم ملی دوست دارند این اتفاق رخ بدهد ولی باید خیلی چیزها را درنظر گرفت، اینکه فوتبال ما در زمینه ساختار و امکانات، در قیاس با کشورهای اروپایی چه وضعیتی دارد؟ اصلا از اروپا صحبت نکنیم، از چند کشور آسیایی عقب هستیم؟ وقتی بهترین‌ها را در اختیار تیم ملی قرار دهید، می‌توانید بهترین نتیجه را هم بخواهید. من اصلا در مورد دوره خودمان صحبت نمی‌کنم، ما نزدیک به 50سال است که در جام‌ملت‌ها قهرمان نشده‌ایم، آیا این قهرمان‌نشدن‌ها فقط روی اتفاق بوده؟ قطعا اینطور نبوده و ما در بحث برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، اهمیت‌دادن به فوتبال پایه، امکانات، سخت‌افزار و خیلی چیزهای دیگر مشکل داشته‌ایم. با این همه مشکل دنبال وضع قوانین عجیب هم هستیم.

  • منظورت چه قوانینی است؟

فوتبال ما هنوز سقف قرارداد دارد، سؤال من این است که با این قانون، تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا چگونه باید با تیم‌های ثروتمند و قدرتمند عربی و همچنین تیم‌های شرق آسیا بجنگند. فیرپلی مالی در همه جای دنیا قواعد و چارچوب خاص خودش را دارد ولی آیا در فوتبال ایران، همه‌چیز طبق فوتبال روز دنیا جلو می‌رود؟ ما هنوز نتوانسته‌ایم VAR را به ایران بیاوریم ولی دنبال موفقیت در رده باشگاهی و ملی هستیم. ما به تیم ملی و باشگاه‌ها چه داده‌ایم که توقع داریم در رده‌های بین‌المللی موفق شویم؟ بهتر است کمی واقع‌بینانه نظر بدهیم و صحبت کنیم، اینکه بخواهیم در تلویزیون و رسانه‌ها اطلاعات غلط به مردم بدهیم، درست نیست. من از وزارت ورزش می‌خواهم به فدراسیون کمک کند تا بهترین شرایط را برای تیم ملی درنظر بگیرند. ما برای موفقیت در جام‌جهانی نیاز به برگزاری اردوهای باکیفیت و بازی‌های دوستانه با تیم‌های قوی داریم. برای موفقیت در این جام باید از لحاظ سخت‌افزاری رشد کنیم.

  • تیم ملی برای جام‌جهانی جوان‌تر می‌شود؟‌

من به همه بازیکنان جوان در فوتبال ایران احترام می‌گذارم. دوره همه ما در تیم ملی تمام می‌شود و دیگران باید جایگزین شوند ولی 2جوان به من معرفی کنید که بتوانند جای سردار و مهدی طارمی را در تیم ملی بگیرند. جوانگرایی کاری نیست که در یک زمان محدود و کوتاه انجام شود. ما باید روی فوتبال پایه برنامه‌ریزی کنیم تا استعدادها هدر نرود. تا وقتی برای فوتبال پایه برنامه نداریم، نمی‌توان به جوانگرایی در باشگاه‌ها و تیم ملی امیدوار بود. از طرفی باید بحث انتظار رسانه‌ها، کارشناسان و مردم را هم درنظر گرفت. اگر امیر قلعه‌نویی جونگرایی کند و یک باخت بیاورد، همه او را می‌کوبند. در جام‌ملت‌ها ما فقط به قطر باختیم ولی دیدید چه انتقادهایی از تیم ملی و قلعه‌نویی شد.

  • فکر می‌کنی با تیم ملی به جام جهانی 2026 بروی؟

شجاع در جواب این سوال که می‌تواند با تیم‌ملی به جام‌جهانی 2026 برود، می‌گوید:«چرا نتوانم؟ فوتبال دیگر مثل گذشته نیست که فقط سن ملاک موفقیت و آمادگی بازیکن باشد. من سعی می‌کنم با استراحت بموقع، تغذیه و زندگی سالم، در بهترین شرایط قرار داشته باشم. سال گذشته هم از لحاظ آماری بهترین عملکرد را داشتم. اگر کادر فنی صلاح بداند در خدمت تیم ملی هستم، اگر هم دوباره دعوت نشدم، برای موفقیت تیم دعا می‌کنم. سن فقط یک عدد است و همه دیدیم که په‌په در سن 41سالگی چه کیفیتی از خودش نشان داد. وقتی بازیکن سالم زندگی کند و فاکتورهای لازم را رعایت کند، می‌تواند حتی تا 40سالگی هم بازی کند.»

  • در مورد تراکتور صحبت کن. ظاهرا مالک باشگاه تصمیم به تیم‌داری در فصل آینده گرفته و چند بازیکن جدید هم جذب کرده است.

ما پارسال هم تیم خوبی داشتیم و متأسفانه در چند بازی نتایج لازم را نگرفتیم. تراکتور تیم بزرگی است که هواداران متعصب و پرشوری دارد. قبلا هم گفته‌ام که آقای زنوری زحمات زیادی برای تراکتور کشیده و باید حمایت شود. امیدوارم در فصل جدید اتفاقات خوبی ‌رقم بزنیم و تراکتور برای نخستین‌بار قهرمانی در لیگ برتر ایران را تجربه کند.

  • 3بازیکن پرسپولیس هم قرار است به تراکتور بیایند.

فعلا که چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است. تراکتور باشگاه بزرگی است و قطعا بازیکن بزرگ هم می‌خواهد و حتما مدیران تلاش می‌کنند تیم خوبی ببندند. از هواداران هم می‌خواهیم مثل همیشه حامی تیم باشند.

کد خبر 865479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 2
    حرفهای این بابا پر از بی ادبی و مسخرگی بود ملت هنوز در مشکلات اقتصادی مانده اند حالا این می‌گوید در فوتبال نباید سقف قرارداد وجود داشته باشد خب این یعنی چی به سایر رشته‌های ورزشی که نگاه میکنیم که آنها مدال‌های آسیایی و جهانی می‌آورند که از فوتبال هم سخت‌تر است اما شما که هیچ موفقیتی کسب نکرده اید حالا طلبکار هم هستید عجب عجب