سخنگوی وزارت امور خارجه امروز گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از امنیت و مردم لبنان را برای خود اصل می‌داند و در حمایت از ملت لبنان در زمان مقتضی هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

وزارت امور خارجه پرچم ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۱۸ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وی در ابتدا فرارسیدن ماه محرم را تسلیت گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: چهلمین روز شهادت رئیس جمهور خدوم و مردمی جمهوری اسلامی ایران و شهید امیرعبداللهیان و دیگر همراهان را پشت سر گذاشتیم. یک بار دیگر به روح بلند این شهدای گرانقدر و مسیر خدمت به ملت بزرگ ایران ادای احترام کرده و به روح بلندشان درود می‌فرستیم.

کنعانی افزود: بعد از گذشت حدود ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور ملت ایران یک بار دیگر در تاریخ پرشکوه و افتخارآمیز خود صفحه زرین دیگری را در تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی رقم زد. برگزاری انتخابات مهم و باشکوه چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خوشبختانه تحت هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری با برنامه ریزی متعهدانه و مسؤولانه دولت و با مشارکت مسؤولانه کاندیداهای ریاست جمهوری و مهمتر از همه حضور باشکوه مردم هوشیار و بصیر ایران برگزار شد.

وی گفت: برگزاری این انتخابات آن هم دو انتخابات پشت سر هم در دو هفته متوالی پس از گذشت حدودا ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور توسط دولت ایران و مشارکت پرشکوه ملت نشانگر عمق استقرار و نهادینه شدن مردمسالاری دینی در ایران است. اینکه دولت در کوتاه‌ترین زمان زمینه برگزاری انتخابات آزاد و شفاف با حضور نامزدهای مختلف را برنامه ریزی و زمینه حضور باشکوه ملت را در داخل و خارج برای دادن رای و ایفای مسؤولیت خود در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور فراهم کند. اتفاق باشکوهی است. برگزاری این انتخابات آزاد و شفاف در این بازه زمانی کم آن هم بعد از رخداد سهمگین و تلخ یک ثبت درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است که هم دولت به مردمسالاری دینی متعهد و پایبند است و هم نسبت به اخذ رای شهروندان مسؤولانه عمل می‌کند.

کنعانی هم به دولت برای برگزاری انتخابات و هم به ملت برای رقم زدن این صفحه پرشکوه تبریک می‌گویم و هم به آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم که موفق شدند رای اعتماد ملت بزرگ ایران هم در داخل و هم در خارج از کشور را کسب کند. برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت می‌کنیم و دستگاه دیپلماسی از تمام ظرفیت‌های حرفه‌ای و کارشناسی و توان درخشان خود در حوزه سیاست و روابط خارجی برای کمک به رئیس جمهور منتخب در تحقق اهداف و برنامه‌های رئیس جمهور و تحقق منافع ملی ایران همه تلاش خود را به کار خواهند بست.

سخنگوی وزارت خارجه از هموطنان ایرانی در خارج از کشور برای حضورشان در انتخابات تشکر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در حوزه همسایگان و منطقه گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت ایران به طور قطع زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد و پیشرفت‌های دستگاه دیپلماسی را در چارچوب برنامه‌های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم به اطلاع ملت ایران رساندیم.

وی عنوان کرد: با توجه به نگاه همسایه محوری و توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از سازوکارهای چندجانبه دستاوردهای چشمگیر و روشنی را در ۳ سال گذشته شاهد بودیم. ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و روابط مردم و بازسازی روابط سیاسی با برخی از کشورها در منطقه که به دلایل مختلف دچار آسیب شده بود و از سرگیری روابط با این کشورها و تقویت مناسبات ایران با دیگر کشورها در حوزه منطقه و فرامنطقه در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجاری و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب ارتقای ثبات و امنیت در منطقه و توجه به سازوکارهای چندجانبه و عضویت موثر ایران در سازوکارهایی نظیر شانگهای و بریکس، ظرفیت‌های مهمی است که ایران با نگاه درست به آنها در اختیار گرفت و عملا با زمینه سازی برای عضویت و مشارکت کامل به عنوان عضو کامل در این سازوکارها امکان استفاده از ظرفیت‌های نهفته در این سازوکارها را برای پیشبرد منافع ملی در اختیار خود قرار داد.

کنعانی افزود: توجه به سازوکارهای بین‌المللی و عضویت موثر در برخی از سازوکارهایی که ایجاب می‌کرد با استفاده از این ظرفیت‌ها به تقویت مناسبات چندجانبه ایران به ویژه در تامین منافع اقتصادی کشور عمل کنیم. تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقم زدن صفحات جدید در حوزه اقتصادی و امضای موافقتنامه تجارت آزاد و تقویت مناسبات با کشورهای حوزه پیرامونی و همچنین تلاش برای ثبات در منطقه قفقاز و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با زمینه‌های ناامنی، بی ثباتی و مبارزه هدفمند با پدیده تروریسم از جمله عملکردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است که هر کدام در سرفصل خود قابل تبیین است.

پیام‌های تبریک بعد از انتخابات و تاثیر انتخابات بر تحولات منطقه

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های تبریک بعد از انتخابات و تاثیر انتخابات بر تحولات منطقه اظهار داشت: برگزاری انتخابات در مقیاس ریاست جمهوری و در بازه زمانی کوتاه جزو موفقیت‌های مهم یک دولت و ملت است. این نشانگر عمق ثبات و پایداری و امنیت در جمهوری اسلامی ایران و پیوند مستحکم بین ملت، دولت و نظام است. این مولفه‌ها و عناصر از منظر کشورهای مختلف در منطقه و خارج از منطقه و از منظر ملت‌های دنیا نشانگر آن است که با کشوری در حال تعامل و همکاری هستند که از عناصر قدرت و اقتدار به اندازه کافی برخوردار است.
کنعانی افزود: این انتخابات یک موفقیت بزرگ دیگر برای ملت و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقا دهنده نقش ایران در صحنه بین‌المللی است و قطعا کشورهای مختلف و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از این برای ایران یک حساب جدید و ویژه‌ای برتر از دوره ماقبل انتخابات باز خواهند کرد. ایران در ۴۵ سال نشان داد کشوری باثبات و مقتدر در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است.
وی گفت: اطمینان داریم در دوره جدید شاهد تقویت مناسبات با کشورها و ملت و نقش آفرینی موثر ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خواهیم بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برای مراسم تحلیف گفت: هر برنامه ریزی برای مراسم تحلیف توسط دولت و مجلس انجام شود، وزارت خارجه قطعا مجری برنامه تنظیم شده خواهد بود و همانند ادوار گذشته با همه توان و استفاده از تجارب حرفه‌ای خود در مشارکت فعال و موثر در برگزاری مراسم تحلیف همه تلاش و ظرفیت‌های دیپلماتیک و حرفه‌ای خود را به کار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: مشورت‌ها و برنامه ریزی‌ها در حال انجام شدن است و دستگاه دیپلماسی همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

احیای مذاکرات برجام در دوره جدید؟

کنعانی درباره احیای مذاکرات برجام در دوره جدید اظهار داشت: مذاکرات رفع تحریم‌ها سازوکار روشن و مشخصی دارد. دولت سیزدهم در چارچوب رویکردهای اصولی نظامم و سیاست‌های کلی تعیین شده در این خصوص همه تلاش‌ها و ابتکارات دیپلماتیک خود را تا این لحظه به کار بست و تا روزی که این دولت مسؤولیت اممور را در اختیار دارد همه تلشاهای خود را در چارچوب سازوکارهای تعریف شده ادامه خواهد داد.

وی گفت: اینکه در آینده چطور عمل خواهد شد باید در دولت جدید منتظر باشیم. در دوران رقابت‌های انتخاباتی هم نامزدها دیدگاه‌ها و رویکردهای مدنظر خودشان را به طرق مختلف از جمله در مناظره‌ها به سمع و نظر ملت ایران رساندند. درباره رویکردهای آتی اظهارنظر نخواهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما برای تامین منافع ملت و حقوق مسلم و تعریف شده آنها همه تلاش را تا الان انجام داده و تلاش‌های لازم را ادامه خواهیم داد.

روسیه روند عضویت ایران در بریکس را متوقف کرده؟

خبرنگاری پرسید که اخباری منتشر شده درباره اینکه روسیه روند عضویت ایران در بریکس را متوقف کرده و کنعانی گفت: چنین چیزی را به شدت تکذیب می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره نقل و انتقالات بانکی بین ایران و روسیه گفت: با توجه به هدف گذاری بین دو کشور مذاکرات فنی انجام و زیرساخت‌های فنی آن فراهم آمده است. مشورت‌ها بین مقامات بانک مرکزی دو کشور اخیرا انجام شده و می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌های بسیار زیادی را داشتیم و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده بین دو کشور شاهد فراهم آمدن امکان استفاده شهروندان دو کشور از نقل و انتقالات بانکی با استفاده از زیرساخت‌های مشترک دو کشور باشیم.

وی افزود:‌علاوه بر سازوکار دوجانبه تعریف شده بین ایران و روسیه و هماهنگی‌های نهایی برای اتصال پیام‌ رسان‌های بومی دو کشور از طریق بانک‌های مرکزی را انجام و شرایط فنی را برای تسویه حساب‌های تجاری با استفاده از ارزهای ملی دو کشور فراهم آوردیم فراتر از آن در حال مذاکره هستیم و ایران پیشنهاد خود را به روسیه ارائه کرد که بتوانیم این سازوکار را به کشورهای عضو بریکس تعمیمم و تسری دهیم و این را به عنوان سازوکار مشترک در حوزه بریکس مورد استفاده قرار ددهیم و طرف روسی نگاه و نظر مثبت دارد و مشورت‌ها در حال انجام است.

کنعانی گفت: امیدواریم علاوه بر سازوکار دوجانبه برای تراکنش‌های مالی در راستای تسهیل تبادل تجاری بین شهروندان ایران و روسیه فراهم بیاید شاهد گسترش چنین سازوکاری در بین کشورهای عضو بریکس هم باشیم.
وی در پاسخ به سؤالی گفت: توافق برجام نتایج حاصله از یک روند دیپلماتیک بود و اینکه ما در مسیر دیپلماتیک همه تلاش را انجام دادیم که حقوق مسلم ملت ایران را در حوزه هسته‌ای تثبیت کنیم. در سیاست خارجی در طول سه سال گذشته رویکردهای روشنی را داشتیم و تجربه کردیم. مسیر سیاست خارجی ما یک مسیر کاملا معقولانه و منطقی را طی کرده است. تعامل با کشورهای مختلف دنیا مبتنی بر عزتمندی کشور و ملت و توسعه روابط با کشورهای مختلف در چارچوب احترام و منافع و تمرکز بر سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و نهفته در چندجانبه گرایی. نتیجه مثبت همه اینها در مقابل دیدگان همه قرار دارد.

کنعانی بیان کرد: توسعه مناسبات با کشورهای منطقه، همسایگان مرزی و منطقه‌ای و کشورهای دوردوست،‌ انضمام ایران به سازوکارهای چندجانبه و تنظیم مناسبات دوستانه و سازنده در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف همه به تقویت قدرت و قوت ملی ایران به ویژه در چانه زنی‌های دیپلماتیک اضافه خواهد کرد. در چانه زنی‌های آتی دیپلماتیک در موضوع هسته ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها در شرایط خوبی قرار داریم و دولت آتی با استفاده از این عناصر قدرت ملی برای زدودن تحریم‌ها از این عناصر به خوبی استفاده خواهد کرد.
وی گفت:‌ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط اقتدار قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: کانال‌های دیپلماتیک با طرف های مذاکراتی ارز جمله آمریکا برقرار است و کانال‌هایی را برای تبادل پیام داریم و روند مذاکرات روند جاری است و جزییات آن را هر زمانی ضرورت ببینیم در اختیار قرار می‌دهیم.
وی بیان کرد: این یک روند است و امیدواریم روند مذاکرات بتواند ما را به نتیجه لازم برساند و ببرای تحقق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد ایران پایبند به مذاکره بوده و از تعهدات خود شانه خالی نکرده است.

احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و موضع ایران

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و موضع ایران بیان کرد: به استقبال تحولات ‌نمی‌رویم. درباره لبنان دیدگاه روشنی داریم هرگونه تعدی و تجاوز رژیم به لبنان زمینه ساز تشدید تنش و بی ثباتی و ناآرامی در منطقه خواهد بود و صلح و ثبات در منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی گفت: اقدامات ماجراجویانه این رژیم می‌تواند امنیت و ثبات را در کل جهان تحت تاثیر قرار دهد. دنیا مسؤولیت دارد نسبت به اقدامات ماجراجویانه این رژیم با قاطعیت عمل کند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ملت و دولت و ارتش لبنان در حمایت از امنیت ملی خود ملت مقتدری هستند و مقاومت در لبنان اکنون قدرتمندتر از هر زمان دیگری آماده دفاع از امنیت و شهروندان خود است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از امنیت و مردم لبنان را برای خود اصل می‌داند و در حمایت از ملت لبنان در زمان مقتضی هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.
کنعانی تصریح کرد: این رژیم باید متوجه پیامدهای هر اقدام ماجراجویانه خود در منطقه باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: انتظار ما از دولت‌های میزبان به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی این است که به مسؤولیت خود در فراهم سازی شرایط لازم برای حضور شهروندان ایرانی پای صندوقهای رای بدون دغدغه و احساس ناامنی اقدام کنند.

وی گفت: شاهد همکاریهای بسیار خوبی از سوی تعدادی از کشورها در حوزه اروپا بودیم ولی متاسفانه تعدادی از کشورها به مسؤولیت خود عمل نکردند و شاهد برخی موارد بودیم.
کنعانی بیان کرد: دستگاه دیپلماسی بخشی از دولت است و به عوان وزارتخانه حاکمیتی همانند هر دوره‌ای در خدمت دولت منتخب خواهد بود و در این خصوص با تمام توان و قوا عمل خواهد کرد و مشورت‌ها و تبادل نظر با رئیس جمهور منتخب در عالی ترین سطح انجام شده و تا زمان تشکیل دولت جدید و استقرار و آغاز به کار آن ادامه خواهد یافت. دستگاه دیپلماسی جزو شاکله دولت است.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: ایران در عمل اثبات کرد در حمایت از حقوق ملت ایران از جمله آزادی شهروندان از زندان‌ها در دیگر کشورها عمل کرده و شاهد آزادی تعدادی از زندانیان بودیم. بارها گفته‌ایم دستگاه دیپلماسی حمایت حقوقی و کنسولی و سیاسی از شهروندان خارج از کشور و زندانیان در خارج از کشور را وظیفه اولویت دار برای خود می‌داند.

واکنش به ماجرای شهروند ایرانی زندانی در انگلیس

کنعانی درباره شهروند ایرانی زندانی در انگلیس بیان کرد: در طول بازه زمانی ۱۲ ساله که شهروند ایرانی در انگلیس بود تلاش‌های زیادی را انجام دادیم و از حمایت‌های حقوقی و کنسولی ما برخوردار بوده و دسترسی کنسولی، مکاتبات حقوقی و سیاسی با مراجع ذیربط انگلیس و حضور در جلسات دادگاه و دفاع از این شهروند و ارائه دفاعیه به جهات ذیربط و ... انجام و دیدار و مشورت با خانواده این شهروند انجام داد و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت. گفت‌وگو با سفارت انگلیس در تهران هم انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: به تلاش‌ها برای آزادی شهروند ایرانی زندانی در انگلیس ادامه خواهیم داد.

کد خبر 865501
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمدرضافراهت GB ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    2 2
    آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم ---- آیا منظور صحبت کننده و یا روزنامه نگار این بوده-- آقای دکـتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم-- ایشان دکتر واقعی هستند و باید لقب ایشان همیشه با نامشان ذکرشود اگرچه برای افرادی سخت باشد که لقب ایشانرابزبان بیاورند.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
    1 0
    انشاالله اقای دکترپزشکیان باکادری مجرب،زبده،مخلصانه خدمت تلاش برای پیشرفت وطن مردم کوری دشمنان،سربلندی ایران عزیز،باعث تداوم پیش فت درهمه زمینهاباشند.