نوای حزن‌انگیز نوحه‌ها بخشی از هویت فرهنگی عاشوراست که در ایام محرم بیش از هر زمان دیگری تجلی می‌یابد. با قرار گرفتن در ایام سوگواری حضرت شهیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش در صحرای کربلا، یادی می‌کنیم از پنج نوحه خاطره‌انگیز از پنج مداح پیشکسوت و معاصر که گوش و جان ما با این نواهای عاشورایی آشناست.

نوحه

همشهری آنلاین: نوای حزن‌انگیز نوحه‌ها بخشی از هویت فرهنگی عاشوراست که در ایام محرم بیش از هر زمان دیگری تجلی می‌یابد. با قرار گرفتن در ایام سوگواری حضرت شهیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش در صحرای کربلا، یادی می‌کنیم از پنج نوحه خاطره‌انگیز از پنج مداح پیشکسوت و معاصر که گوش و جان ما با این نواهای عاشورایی آشناست.

پنج نوحه خاطره‌ انگیز محرم | از سلیم موذن زاده تا محمود کریمی

  • «زینب زینب زینب» حاج سلیم موذن‌زاده اردبیلی

نوحه زیبا و ماندگار و تاثیرگذار «زینب زینب زینب» حاج سلیم موذن‌زاده اردبیلی با آن که به زبان محلی آذری اجرا شده اما در طول سال‌های نسبتاً زیادی که از اجرای آن توسط این مداح نامدار آذری می‌گذرد، مرزهای محلی و حتی کشوری را در نوردیده و اکنون به عنوان بخشی از هویت فرهنگی عاشورا در میان عاشقان اهل بیت(ع) در ایران و جهان شناخته و ثبت شده است. طبعا شنیدن مجدد آن در این روزها باز هم خاطره‌انگیز است.

پنج نوحه خاطره‌ انگیز محرم | از سلیم موذن زاده تا محمود کریمی

  • «به دل دوباره هوای حسین را دارم» حاج منصور ارضی

صدا و نوحه‌های سوزناک حاج منصور ارضی، بخشی از هویت فرهنگی ایام محرم در سال‌های اخیر است که پیر و جوان پای نوحه‌های او برای مظلومیت شهیدان کربلا گریسته‌اند. اغلب عاشقان اهل بیت(ع) با بسیاری از نوحه‌های این مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) خاطره ها دارند. توصیه می‌کنیم در این روزها و شب‌های محرم نوحه «به دل دوباره هوای حسین را دارم» او یکبار دیگر گوش کنید.

پنج نوحه خاطره‌ انگیز محرم | از سلیم موذن زاده تا محمود کریمی

  • «یک قرن با حسین(ع)» حسین فخری

از میان مداحان اهل بیت(ع) که صدای حماسی و سوزناکش یادآور دوران پرشکوه دفاع مقدس است، می‌توان از حسین فخری نام برد که نوحه حماسی«ممد نبودی ببینی» نخستین بار توسط وی و پس از آزادسازی خرمشهر بر سر مزار محمد جهان‌آرا اجرا شد. برای ایام محرم امسال گوش کردن مجدد نوحه «یک قرن با حسین(ع)» توصیه می‌شود که با هر باز شنیدن دل‌ها کربلایی می‌شود.

پنج نوحه خاطره‌ انگیز محرم | از سلیم موذن زاده تا محمود کریمی

  • «باورم نمیشه» حاج محمود کریمی

بسیاری از نوحه‌های حاج محمود کریمی با شور و نوای عاشورایی همراه است و بعید است کسی این نوحه‌ها را بشنود و دلش نینوایی نشود. از میان انبوه نوحه های شورانگیز این مداح اهل بیت(ع)، نوحه «باورم نمیشه» را برای شنیدن مجدد توصیه می‌کنیم:نمیشه باورم که وقت رفتنه/ تموم این سفر بارش رو شونه منه /کجا میخوای بری چرا منو نمی‌بری/حسین این دم آخری چقدر شبیه مادری...

پنج نوحه خاطره‌ انگیز محرم | از سلیم موذن زاده تا محمود کریمی

  • «ارباب انتظار سخته» محمدحسین پویانفر

از میان مداحان جوان اهل بیت(ع) که در عمر نسبتاً کوتاه فعالیت‌های مداحی خود برای گروه‌های زیادی از عاشقان اهل بیت(ع) خاطره ساخته، مداح جوان و خوش‌صدا، محمدحسین پویانفر است که نوحه«ارباب انتظار سخته» وی در سال‌های اخیر برای خیلی‌ها خاطره شده است. توصیه می‌کنیم این نوحه تاثیرگذار را در این روزها یک بار دیگر بشنوید.

کد خبر 865624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha