تهران و مسکو طی حدود سه سال اخیر گام‌های مهمی در مسیر توسعه مناسبات راهبردی فی‌مابین برداشته‌اند و در شرایط کنونی نهایی‌سازی سند جامع همکاری‌های راهبردی را روی‌میز دارند؛ روابطی که توسعه آن در دولت چهاردهم با گمانه‌زنی‌های زیادی همراه بوده‌است.

ایران و روسیه

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: تعمیق مناسبات راهبردی ایران و روسیه در چارچوب دوجانبه و در قالب نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در شرایطی است که در آستانه آغاز به‌کار دولت چهاردهم، گمانه‌زنی‌ها درباره چشم‌انداز گسترش همکاری‌های تهران و مسکو همچنان ادامه دارد.

این درحالی است که اظهارنظرهای دوطرف طی روزهای گذشته نشان‌دهنده آمادگی ایران و روسیه به‌منظور توسعه همکاری‌های فی‌مابین است. درچنین شرایط رئیس‌جمهور روسیه جزو نخستین سران جهان بود که در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب، به او تبریک گفت. در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه پزشکیان و پوتین، دوطرف بر گسترش روزافزون مناسبات دوجانبه تاکید کردند.

دراین گفت‌وگو از یک‌سو رئیس‌جمهور روسیه روابط تهران – مسکو را در عالی‌ترین سطح ارزیابی و ابراز امیدواری کرد با اجرای توافق‌های صورت گرفته میان دو کشور، مناسبات دوجانبه گسترش یابد و ازسوی دیگر پزشکیان تاکید کرد اسناد توافقنامه همکاری جامع ایران و روسیه نهایی شده و آماده هستیم در حاشیه اجلاس بریکس در روسیه آن را به امضا برسانیم.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند با توجه به مناسبات و همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه، روابط دوطرف نه‌تنها دچار انفعال نخواهد شد، بلکه به‌نظر می‌رسد تهران و مسکو از عزم لازم به‌منظور پیشبرد همکاری‌های راهبردی دوجانبه برخوردارند.

ظرفیت‌های متقابل ایران و روسیه

سفیر پیشین ایران در روسیه در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به فصل تازه مناسبات تهران و مسکو در دولت چهاردهم، گفت: رابطه ایران و روسیه موضوعی نیست که تحت‌تاثیر رفت و آمد دولت‌ها دچار تغییر شود یا افت کند، چراکه دوطرف طی سال‌های اخیر همواره در مسیر گسترش روابط گام برداشته‌اند.

نعمت‌الله ایزدی با بیان اینکه روسیه بزرگ‌ترین همسایه ایران به‌حساب می‌آید، افزود: این کشور از ظرفیت‌های گسترده‌ای برخوردار است که نادیده گرفتن‌شان به‌هیچ‌وجه به صلاح کشور نیست. بنابراین توسعه متوازن همکاری‌های دوجانبه رویکردی است که با مزیت‌های متنوعی برای هر دو طرف همراه است.

نخستین سفیر ایران در روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تصریح کرد: رویکرد توسعه مناسبات همسایگی از جمله راهبردهای پیش‌روی دولت چهاردهم است که فرصت‌های بی‌شمار سیاسی – اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

تاکید مهم مسعود پزشکیان به پوتین چه بود؟

اصل مهم در توسعه مناسبات راهبردی

سفیر پیشین ایران در روسیه با تاکید بر اهمیت تعادل‌بخشی به مناسبات تهران و مسکو اظهارکرد: در گذشته در مقاطعی شاهد بودیم که روابط ایران و مسکو در مسیر خروج از تعادل و توازن حرکت کرد. درچنین شرایطی نکته مهم این است که مناسبات دوجانبه را براساس توازن در همکاری‌های فی‌مابین پیش ببریم.

ایزدی با بیان اینکه گسترش روابط با روسیه متناسب با ظرفیت‌های برابر مزیت‌های قابل‌توجهی برای هر دوطرف به‌دنبال خواهد داشت، ادامه داد: در ایجاد مناسبات راهبردی با کشورهای مختلف، نباید این تصور برای طرف مقابل ایجاد شود که ما «تک گزینه‌ای» هستیم. درچنین شرایطی متعادل پیش بردن مناسبات، از جمله با روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: دولت چهاردهم باید به‌گونه‌ای مناسبات حوزه سیاست‌خارجی را پیش ببرد که طرف‌های مقابل احساس نکنند ما «تک گزینه‌ای» هستیم. اصل نخست در ایجاد روابط خوب و راهبردی، رعایت توازن و تعادل است. در چنین شرایطی است که عمق‌بخشی به مناسبات تهران – مسکو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه دوطرف مزیت‌های مختلفی دارند.

کد خبر 865635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 3
    برو بابا پس برداشتن یکجای تحریم ها چی میشه قول دادید اینطوری که دلار گرون تر میشه فقط می خواستید رای مردم را بگیرید
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 1
      ازظریف جونت بپرس
  • US ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    هم روسیه و هم بقیه....با همه باید ریفیق بود...