«لوپتو»، «پسر دلفینی»، «فیلشاه» « بنیامین» و «بچه زرنگ» در اکران موفق بودند و حضورشان در جشنواره های خارجی موثر.

لوپتو

همشهری آنلاین: بعد از تولید انیمیشن «تهران۱۵۰۰» بهرام عظیم‌پور فصل جدیدی از تولید انیمیشن‌های ایرانی آغاز شد. «رستم و سهراب»، «شاهزاده روم»، «فهرست مقدس» و «آخرین داستان» ازجمله انیمیشن‌هایی بودند که تولید شدند و در جشنواره‌های داخلی و گاهی خارجی حضور یافتند؛ ولی ۵انیمیشنی که در سال‌های اخیر (از سال۹۶) تولید شدند، توانستند بیشترین موفقیت و حتی اکران را در جشنواره‌های خارجی داشته باشند.

۵ فیلم انیمیشن که راه تولید کارتون‌های ایرانی را باز کردند


«لوپتو»
انیمیشن «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری و تهیه‌کنندگی احسان کاوه و محمدحسین صادقی تولید شد. «لوپتو» در بخش رقابتی بیستمین دوره جشنواره جهانی فیلم کازان روسیه حضور یافت و به دهمین جشنواره یونیورسال کیدز (UKFF) هم راه یافت. این انیمیشن همچنین در جشنواره سیه‌رای بولیوی و جشنواره احمدآباد هند حضور داشت.

۵ فیلم انیمیشن که راه تولید کارتون‌های ایرانی را باز کردند

«پسردلفینی»
انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی تولید شده‌است. خواننده این انیمیشن که در اکران داخلی فروش خوبی داشت، علیرضا طلیسچی بود. این انیمیشن در جشنواره فیلم شانگهای حضور داشت و در روسیه هم به گفته سازندگانش اکران پرفروشی را رقم زد.

۵ فیلم انیمیشن که راه تولید کارتون‌های ایرانی را باز کردند

«فیلشاه»
انیمیشن «فیلشاه» به نویسندگی و کارگردانی هادی محمدیان تولید شد. این انیمیشن که به عربی و انگلیسی دوبله شده‌است، در سال۱۳۹۷ پرفروش‌ترین انیمیشن ایران شد. نسخه عربی «فیلشاه» پیش از ایران در لبنان روی پرده رفت و علاوه بر لبنان در اردن، امارات و عراق نیز به نمایش درآمد. «فیلشاه» پس از دوبله روسی به روسیه هم رفت و در ۴۰۰سالن سینما اکران شد؛ همچنین در جشنواره انسی فرانسه و بازار جشنواره بین‌المللی کن به نمایش درآمد.

۵ فیلم انیمیشن که راه تولید کارتون‌های ایرانی را باز کردند

«بچه زرنگ»
انیمیشن «بچه زرنگ» کاری از گروه هنر پویاست که پیش از این با انیمشین‌های فیلشاه و شاهزاده روم هم مورد توجه قرار گرفته بود. بچه‌زرنگ نخستین بار ۱۲بهمن۱۴۰۱ در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی را از هیأت‌داوران گرفت. این فیلم در اکران عمومی توانست بیش از ۶۰میلیارد تومان فروش داشته باشد.

۵ فیلم انیمیشن که راه تولید کارتون‌های ایرانی را باز کردند

«بنیامین»
انیمیشن «بنیامین» به کارگردانی و نویسندگی محسن عنایتی تولید شد. این کار توسط استودیو ندای موعود تهیه شده که اغلب آثارش با مضامین مذهبی تولید می‌شود. تولید این انیمیشن ۲سال زمان برده و هزینه تولید بالایی برای تهیه‌کنندگانش رقم زده است. «بنیامین» در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان جایزه بهترین انیمیشن را از آن خود کرد و در جشنواره‌های جهانی مختلفی مثل جشنواره بین‌المللی انیمیشن و کارتون سئول(سیکاف ۲۰۲۱)، زوما در نیجریه، کووتو در تانزانیا و انیمافیلم در کشور آذربایجان نیز شرکت داشت. «بنیامین» توانست در تانزانیا برنده بهترین فیلم داستانی و برنده بهترین کاراکتر انیمیشن شود.

کد خبر 865928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    هیچ تحقیقی روی شخصیت و دگور های این انیمیشنها نشده و به چهرهای ایرانی نمیخوره .؟ و همچنین خود حرکت شخصیتها و دوربین روی استاندار انیمیشنهای غربی هست و نامهفوم‌ به چشمه یک ایرانی و شما میگین انیمیشن. چرا به موزه نرفتین. خجالت اور این انمیشنها