سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

«هادی شاهوردی» مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از صادرات ۷۰ درصد سیاه‌چادرهای عشایری شهرستان نهبندان به خارج از کشور خبر داده است، اما اگر برایتان جالب است سیاه‌چادرها به کجا صادر می‌شوند، این مطلب را بخوانید.

سیاه چادر

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سه ماه گذشته بیش از 2 هزار مترمربع سیاه‌چادر عشایری به ارزش 880 میلیون تومان در شهرستان نهبندان تولید شده،‌ گفته است که 70 درصد از این تولیدات به خارج از کشور صادر شده است.

به گفته «هادی شاهوردی»، این تولیدات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و عراق ارسال می‌شود؛ صنعتگران و هنرمندان نهبندان در بیش از 60 کارگاه تولید سیاه چادر فعال هستند و تولید سیاه چادر عشایری زمینه اشتغال 240 نفر را به صورت مستقیم و 70 نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است. سالانه 6 هزار و 500 مترمربع سیاه‌چادر به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان در شهرستان نهبندان تولید می‌شود.

سیاه چادر، مسکن عشایر است و از موی بز و توسط زنان عشایری بافته می‌شود. مراحل تولید سیاه چادر از موکنی تا حلاجی، ریسیدن، تابیدن، بافت و دوختن آن مهارت‌های ویژه فردی می خواهد به گونه‌ای که حتی ساده‌ترین بخش کار که دولا کردن و چندلا کردن نخ است از عهده یک فرد معمولی برنمی آید و باید حتما تجربه کسب کند.

این سیاه‌چادرها که برای ما نماد زندگی عشایری است، در کشورهای مختلف بافته می‌شده‌است و حالا هم با توجه به کاربردی که دربرخی اقلیم دارند همچنان در کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

صادرات سیاه‌ چادر به این کشورها + فیلم

این فیلم را که درباره روستای «سیدال»، یکی از مهم‌ترین مراکز تولید سیاه‌چادر در نهبندان و هنر اهالی آن یعنی توبافی و سیاه‌چادربافی است ببینید:

کد خبر 865955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha