عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران گفت: در خصوص تب دنگی بسیار نگرانیم که فرد مجددا به آن مبتلا نشود چون آنتی‌بادی‌های ایجادشده در نوبت اول بیماری باعث تشدید آن در نوبت دوم می‌شود، نه بهبودش.

تب دنگی

به گزارش همشهری آنلاین، آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سوال که آیا برای بیماری «تب دنگی» واکسن وجود دارد و واکسیناسیون در برابر این بیماری توصیه می‌شود یا خیر، گفت: این بیماری واکسن دارد و ۲ واکسن برای این بیماری دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند، اما تعداد این واکسن‌ها محدود است و تنها به افرادی تزریق می‌شود که یک بار این بیماری را گرفته باشند. همچنین تزریق واکسن تب دنگی بیشتر به افراد ۶ تا ۱۶ ساله توصیه می‌شود.

شدت یافتن بیماری تب دنگی در دومین ابتلا

وی ضمن اشاره به اینکه این بیماری در ابتلاهای بعدی جدی‌تر می‌شود و مثل کرونا نیست که ایمنی نسبی ایجاد کند و ابتلای دوم خفیف‌تر باشد، ادامه داد: دلیل این مسئله این است که بیماری تب دنگی دارای ۴ سروتیپ (سویه‌های مجزایی در یک گونه باکتری یا ویروس یا سلول‌های ایمنی) است و اگر فردی به سروتیپ یک این بیماری مبتلا شود برای سروتیپ یک ایمنی اختصاصی طولانی مدت دارد و احتمال اینکه مجدد به این سروتیپ مبتلا شود بسیار کم است؛ برای سروتیپ‌های ۲، ۳ و ۴ نیز ایمنی نسبی و کوتاه مدت حداکثر ۲ تا ۶ ماهه ایجاد می‌کند و پس از این مدت برای سروتیپ‌های ۲، ۳ و ۴ ایمنی وجود ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در مناطقی از دنیا همزمان چند سروتیپ ویروس با هم در گردش است، افزود: ممکن است فردی در گذشته به سروتیپ یک تب دنگی مبتلا شده باشد و پس از مدتی مجدد توسط پشه گزیده شود و به سروتیپ ۲ یا ۳ یا ۴ این بیماری مبتلا شود در این صورت نه تنها ایمنی ناشی از ابتلا به سروتیپ یک به آن فرد کمک نمی‌کند بلکه موجب افزایش شدت بیماری نیز می‌شود و آنتی‌بادی‌های ایجاد شده تنها در برابر سروتیپ یک ایمنی ایجاد می‌کند و به ضررمان نیز تمام می‌شود چراکه این آنتی‌بادی‌ها بر روی ویروس می‌آید تا آن را کنترل کند، اما نمی‌تواند و موجب تشدید بیماری شود.

واکسن تب دنگی به چه کسانی تزریق می‌شود؟

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه به همین دلیل در رابطه با بیماری تب دنگی بسیار نگرانیم که فرد مجددا دچار این بیماری نشود و برای نوبت اول نگرنی چندانی نداریم، بیان کرد: هر فرد می‌تواند ۴ نوبت به این بیماری مبتلا شود و به همین دلیل واکسن این بیماری را برای افرادی نگه می‌داریم که یک بار دچار این بیماری شده‌اند تا مجدد دچار این بیماری نشوند. به طور کلی موارد دریافت این واکسن بسیار محدود است و بیشتر برای کودکان، افرادی که دچار بیماری‌های زمینه هستند، اشخاص مسن و افرادی که یک بار به این مبتلا شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پزشک متخصص توضیح داد: خوب است در زمینه واکسن تحقیقات بیشتری داشته باشیم و به فکر ساخت بیشتر این واکسن باشیم چرا که ممکن است در آینده نه چندان دور این بیماری طغیان ایجاد کند. آگاهی مردم نیز در این مورد بسیار مهم است. همه باید برای مهار این بیماری تلاش کنیم، مردم نباید بی تفاوت از کنار این پشه به سادگی رد شوند.

این رنگ لباس پشه آئدس را از شما دور می‌کند

وی ضمن اشاره به اینکه باید شرایطی که موجب رشد و تکثیر این پشه‌ها می‌شود را از بین ببریم، عنوان کرد: اگر افراد در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنجا پشه دیده شده است بهتر است لباس‌های پوشیده، بلند و سفید بپوشد چرا که این پشه به لباس سفید جذب نمی‌شود و همچنین توصیه می‌شود از مواد دور کننده، لیمو و یا اکالیپتوس استفاده کنند چرا که بوی این مواد این پشه‌ها را دفع می‌کند.

کد خبر 866099
منبع: میزان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha