افغانستانی ها، بزرگترین گروه اتباع خارجی حاضر در ایران هستند و گفته می شود که بیش از نیمی از شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران به این گروه تعلق دارد.

افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین، در طول تاریخ، درهم تنیدگی فرهنگی و دینی ایران و افغانستان باعث تقویت پیوند دو کشور شده است؛ اما در سه دهه گذشته، ناآرامی‌های افغانستان و مهاجرت بخش قابل‌توجهی از مردم این کشور به ایران، همبستگی‌های اقتصادی دو کشور را نیز تقویت کرده به‌گونه‌ای که وقتی در شرایط تحریم و محدودیت، بحث از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود، باید سهم بزرگی برای بازرگانان و تجار افغانستان کنار کجاست.

به‌واسطه ممنوعیت‌های قانونی که در کشور ما در بحث تملک دارایی‌های غیرمنقول توسط اتباع بیگانه وجود دارد، افغانستانی‌های مقیم در ایران قادر به خرید املاک و ... نیستند؛ اما چندی پیش از یک شگرد جالب آنها رونمایی شد که باعث می‌شود بدون دریافت اقامت ایران، به‌راحتی و مانند شهروندان ایرانی اموال غیرمنقول را دادوستد کنند.

ثبت شرکت خارجی در ایران، یک راهکاری حقوقی پیش پای افغانستانی‌ها می‌گذارد که در ایران به نام شرکت ثبت شده خود معاملات اموال غیرمنقول را انجام دهند و آن‌گونه که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران متعلق به افغانستانی‌هاست و آنها بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.

محمود سیادت به‌عنوان سکان‌دار تشکل تخصصی بخش خصوصی در تجارت با افغانستان، تقویت ارتباط با این کشور را مهم می‌داند و به رسانه‌ها می‌گوید: تنها اتباع خارجی که به‌صورت بسیار گسترده در ایران حضور دارند، اتباع افغانستان هستند که شرکت‌های بسیار و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی به‌صورت خرد انجام داده‌اند به‌گونه‌ای که طبق ادعای الکوزی، معاون اتاق‌های صنایع و تجارت افغانستان، فعالان اقتصادی این کشور بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.

سیادت بر حمایت از فعالان اقتصادی افغانستان و استفاده از توان آن‌ها برای رونق روابط اقتصادی ایران و افغانستان تأکید کرده و می‌گوید: تنظیم ارتباطات محیطی افغانستانی‌ها و رفع مشکلات و چالش‌های آن‌ها در ایران باید پیگیری شود؛ چراکه آن‌ها بزرگ‌ترین سرمایه ما برای آینده ما در افغانستان هستند.

به بیانی دیگر، ازنظر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، آنچه می‌تواند آتیه حضور اقتصادی ایران در بازار افغانستان را تضمین کند، استفاده از ظرفیت افغانستانی‌های حاضر در کشور است؛ چراکه اگر قرار به گشایشی در اقتصاد افغانستان باشد، این اتفاق باید به دست همین مردمان رقم بخورد و دوستی و همکاری امروز با آنها می‌تواند کلید موفقیت‌های اقتصادی در آینده باشد.

کد خبر 866239
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Borzoo NO ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 0
    افغانی و سرمایه گذاری در ایران یا غارت ایران ؟؟ چرا به کشور خودشان وارد نمیکنند ؟؟؟اگر اینها سرمایه داشتند که ایران نمی آمدند به کشورهای دیگر میرفتند. . همان سرمایه ارزانی خودشان. فقط مواد به کشور وارد نکنند و بر مشکلات جامعه اضافه نکنند و مردم در آسایش باشند بهتر است
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    4 0
    درطول همه ی این سالهایی که افغانها در ايران حضور دارن بفرمایید چند میلیارد دلار ازیارانه ها وامکانات ملی ودولتی مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرده‌اند چه مقدار قاچاق سوخت وانرژی ومواد غذایی مانند آرد وپیاز زعفران و...از ایران به کشورشان داشته اند چقدر با آوردن‌ موادمخدر وتزریق آن به‌ جامعه جوونهای مارو بدبخت کرده‌اند چقدرباعث بیکاری وگرانی مسکن وفرزندان بی هویت شده اندوغیره وغیره چقدر مظلومه این کشور