مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

تعمیر و سرویس کولرهای آبی از اقدامات مهمی است که با رسیدن فصل گرما، برای خنک نگه‌داشتن فضای خانه‎‌ها انجام می‌شود اما این اقدام تا حالا حوادث زیادی را رقم زده که حتی باعث گرفتن جان افراد شده است.

کولر

همشهری آنلاین_ فتانه احدی:تازه‌ترین حادثه‌ای که هنگام تعمیر کولر آبی رخ داد، در 18تیر در بهاباد یزد رقم خورد. 2نفر که برای تعمیر و سرویس کولر آبی به پشت بام خانه خود رفته بودند، بدون توجه به رعایت نکات ایمنی، دچار برق‌گرفتگی شدند و جان خود را از دست دادند.
اما چه می‌شود که کولرها تبدیل به قاتل می‌شوند.

کولرهای قاتل چگونه جان می گیرند؟

حمیدرضا پناهی، کارشناس برق در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: افرادی که درباره تعمیر و سرویس تجهیزات برقی و کولر اطلاعاتی ندارند، نمی‌دانند که ممکن است سیم برقی که به داخل کولر رفته شاید از محل اتصال خود جدا شده و با بدنه کولر درگیر شده باشد و زمانی که افراد بدنه کولر را برای تعمیر و سرویس باز می‌کنند، دچار برق‌گرفتگی می شوند.

او می‌افزاید: گاهی ممکن است سیم کولر لخت شده و سیم برق‌دار درمنبع آب کولر افتاده باشد که در این صورت نیز احتمال برق‌گرفتگی صد درصد است.

این کارشناس ادامه می‌دهد: گاهی امکان دارد، اتصالات داخل ترمینال ورودی سیم به موتور شل شده باشد که این مورد هم باعث برق‌دار شدن بدنه می‎شود و احتمال برق‌گرفتگی در این وضعیت بالا خواهد رفت.

پناهی اضافه می‌کند: در برخی مواقع ریزش آب در کولر به داخل موتور نشت پیدا می‌کند و باعث برق‌دار شدن بدنه می‌شود که حتما این مسئله هم حادثه می‌آفریند.

او درباره پیشگیری از برق‌گرفتگی می‌گوید: مردم حتما برای تعمیر و سرویس کولر از متخصص کمک بگیرند، اما اگر تمایل دارند خودشان این‌کار را انجام دهند، باید درباره نکات ایمنی از اطلاعات کافی برخوردار باشند.

پناهی می‌افزاید: حتما کولر را بی‌برق کنند. یعنی خاموش کردن کلید برق برای بی‌برق شدن کولر کافی نیست و باید فیوز برق خانه خاموش شود چرا که اگر به اشتباه به جای سیم فاز، سیم نول به داخل کولر رفته و برق‌دار باشد، جریان برق از طریق کلید کولر قطع نخواهد شد.

او ادامه می‌دهد: گاهی ممکن است سیم‌کشی ساختمان به‌گونه‌ای باشد که سیم نول در داخل کولر برق دار باشد. سیم نول جریان 220ولتی در داخل کولر ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است و باعث برق‌گرفتگی خواهد شد. بنابراین تنها راه نجات از خطر برق‌گرفتگی و بی‌برق کردن کامل کولر، قطع کردن جریان برق از طریق خاموش کردن فیوز است.

کد خبر 866306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha