رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: گرمای زیاد دما به افزایش ۱۵ درصدی مصرف برق خانگی و ثبت رکورد بی‌سابقه ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات تقاضای مصرف برق در کشور منجر شده است.

قطعی برق قطع برق

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مجید عمیدپور با اشاره به افزایش بی‌سابقه دمای هوا در اکثر مناطق جهان به ویژه منطقه خاورمیانه گفت: هجوم شدید گرما در تابستان سال جاری به شکل‌گیری گنبد حرارتی بی‌سابقه در خاورمیانه منجر شده و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی متوسط دمای این منطقه از جهان نسبت به بلند مدت، میانگین تا ۳ درجه افزایش پیداکرده است.

وی ادامه داد: این اتفاق سبب شده است تا در بسیاری از کشورها تأمین برق کافی برای شهروندان با مشکلات جدی رو به رو شود و به عنوان نمونه در کشورهایی مانند ترکیه، کویت و عربستان در روزهای گذشته خاموشی‌های گسترده اعمال شده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: در ایران نیز با وجود پایداری شبکه و تأمین حداکثری برق در نقاط مختلف کشور این گنبد حرارتی در کنار گرد و غبار و ابرناکی هوا به افزایش شدید دمای هوا و احساس بیشتر گرما منجر شده که همین مهم تقاضای مصرف برق خانگی کشور را با افزایش غیرمعمول و بی‌سابقه ۱۵ درصدی نسبت به فصل گرم سال گذشته رو به رو کرده و به حد نصاب بی‌سابقه ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسانده است.

عمیدپور با یادآوری این نکته که در سه سال گذشته بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است و همین موضوع در حفظ پایداری شبکه باوجود افزایش شدید مصرف مؤثر است، گفت: دلیل اصلی افزایش ۱۵ درصدی مصرف برق خانگی ایران در فصل گرم سال وارد شدن سامانه‌های سرمایشی به مدار است.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند با استفاده بهینه از سامانه‌های سرمایشی همانند استفاده از دور کند کولر آبی و تنظیم دمای کولر گازی روی دمای ۲۴ درجه ضمن کاهش مصرف برق خود به حفظ پایداری شبکه سراسری کمک کنند.

رئیس پژوهشگاه نیرو در همین رابطه اضافه کرد: شهروندان همچنین ضرورت دارد استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند جارو برقی، اتو، ماشین لباسشویی را به ساعات غیر اوج بار (نیمه شب الی ظهر) و (۱۸ الی ۲۰) انتقال دهند و از این طریق ضمن کاهش مصرف برق خانگی از پاداش و جوایزی که وزارت نیرو برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته‌اند، بهره‌مند شوند.

کد خبر 866396
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رستم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    شما معابر روشنایی روستایی را که روزها روشن هست خاموش کنید مشگل مصرف برق حل میشه
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
    0 0
    دلمون خوشه انرژی هسته ای دارد