صندوق بین‌المللی پول با درخواست پاکستان برای دریافت وام جدیدی به ارزش هفت میلیارد دلار موافقت کرد و قرار است در صورت تأیید نهایی طی سه سال آینده به اسلام‌آباد پرداخت کند.

پرچم پاكستان

به گزارش همشهری آنلاین، صندوق بین‌المللی پول با درخواست پاکستان برای دریافت وام جدیدی به ارزش هفت میلیارد دلار موافقت کرد و قرار است در صورت تأیید نهایی طی سه سال آینده به اسلام‌آباد پرداخت کند.

دولت ائتلافی پاکستان در ازای دریافت این وام مالیات‌های جدید سنگینی به ارزش بیش از ۱.۷ تریلیون روپیه عمدتاً بر قشر ضعیف و با درآمد متوسط این کشور وضع کرده و قیمت برق را به میزان ۷.۱۲ روپیه در هر واحد افزایش داده است تا ۵۸۰ میلیارد روپیه اضافی از مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری دریافت کند. هر دلار آمریکا معادل ۲۷۷ روپیه پاکستان است.

جهش صادرات چین باوجود مانع‌تراشی اروپا و آمریکا

صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین به‌رغم تنش‌های فزاینده با اروپا و ایالات‌متحده طی ماه گذشته میلادی با بیشترین سرعت نسبت به مدت بیش از یک سال گذشته رشد کرده است.

صادرات چین در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش یافت که نسبت به ۷.۶ درصد ثبت‌شده در ماه می شتاب گرفته و قوی‌ترین رشد را از مارس ۲۰۲۳ نشان داده است.

تهدید گروه ۷ از سوی عربستان به نفع روسیه

عربستان تهدید کرده درصورتی‌که گروه ۷ طرح مصادره دارایی‌های روسیه را دنبال کند، این کشور بخشی از اوراق قرضه یورویی خود را خواهد فروخت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً به خاطر این تهدید، گروه ۷ طرح خود را کنار گذاشته است.

آمریکا و انگلیس به دنبال آن بودند که ۲۸۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را که از سال ۲۰۲۲ و آغاز درگیری نظامی مسکو و کی یف در کشورهای غربی بلوکه شده را به نفع اوکراین مصادره کنند. البته اتحادیه اروپا که بیشتر این دارایی‌ها در کشورهای عضو آن قرار دارد خیلی تمایلی به این کار از خود نشان نداده است چرا که نسبت به تبعات آن برای یورو نگران بود.

سهم ۸۱ درصدی سوخت‌های فسیلی از ترکیب انرژی جهانی

نمودار منابع انرژی مورداستفاده در سطح جهان را در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که باوجود تلاش‌های گسترده برای کربن‌زدایی اقتصاد سوخت‌های فسیلی ۸۱ درصد از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند.

زغال‌سنگ مسئول ۳۲ درصد از انرژی مصرف‌شده در سراسر جهان بود، پس‌ازآن گاز طبیعی با ۲۶ درصد و سپس نفت با ۲۳ درصد سهم در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. تولید جهانی زغال‌سنگ در سال گذشته به رکورد ۱۷۹ اگزاژول رسید که از رکورد قبلی ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است. منطقه آسیا-اقیانوسیه مسئول نزدیک به ۸۰ درصد تولید زغال‌سنگ جهانی بود که استرالیا، چین، هند و اندونزی سهم قابل‌توجهی در آن داشتند.

بندر ایلات رژیم صهیونیستی اعلام ورشکستگی کرد

بندر جنوبی ایلات رژیم صهیونیستی که به بارگیری فله‌ای و واردات خودرو می‌پردازد به دلیل کاهش ۸۵ درصدی فعالیت‌ها در اثر حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، اعلام ورشکستگی کرد و به دنبال کمک از دولت اسراییل است.

این بندر طی ماه‌های اخیر با مشکلات اقتصادی بزرگی مواجه شده است. گیدئون گولبرت مدیرعامل بندر ایلات، در جلسه کمیته امور اقتصادی کنست که در تاریخ ۷ جولای برگزار شد، اعلام کرد که بندر ایلات طی هشت ماه گذشته هیچ‌گونه فعالیت و درآمدی نداشته است. او اشاره کرد که باوجود یک افزایش کوتاه‌مدت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، فعالیت‌های تجاری بندر به‌طور کامل متوقف شده است.

استفاده اپل از روش‌های ناعادلانه در رقابت

خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش یک سازمان دولتی ضد انحصار در هند اعلام کرد که مقامات این سازمان تحقیقاتی را درباره عملیات اپل در بازار داخلی این کشور انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که روش‌های این شرکت آمریکایی برای رقابت «ناعادلانه» است.

بر اساس گزارش یک سازمان دولتی ضد انحصار در هند اعلام کرد که مقامات این سازمان تحقیقاتی را درباره عملیات اپل در بازار داخلی این کشور انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که روش‌های این شرکت آمریکایی برای رقابت «ناعادلانه» است.

طبق این داده‌ها، اپل از موقعیت برتر خود در بازار برنامه‌های کاربردی برای سیستم iOS خود استفاده می‌کند و توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند از سیستم پرداخت این شرکت استفاده کنند.

کد خبر 866766
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha