مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

عزاداری‌های ماه محرم در ایران دارای آداب و رسوم مختلفی است که بسیاری از آنها قدمتی تاریخی و چند صدساله دارند. همین آیین‌ها هر سال در ماه محرم، علاوه بر مردم کشورمان، گردشگران خارجی زیادی را به شهرهای مختلف ایران می‌کشاند. یکی از این مراسم آیین خیمه‌سوزان است.

خیمه سوزان

همشهری - سعیده مرادی: که هر سال ظهر عاشورا در نقاط مختلف کشور از جمله تهران اجرا شده و عزاداران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بانی خیمه‌سوزان‌ها اغلب هیئت‌ها هستند و این آیین برگزار می‌شود تا یادی باشد از آتش زدن چادرهای یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا.

بلوار قدس

آیین آتش زدن خیمه دولت‌آباد شهر ری هر ساله با مراسم مشعل گردانی در بلوار قدس که مسجد بزرگ کاظمینی در آن قرار دارد شروع می‌شود.

۳ شب مشعل گردانی

آیین مشعل گردانی معمولا در شب‌های هشتم و نهم و دهم محرم توسط عراقی‌های مقیم این محدوده از تهران انجام می‌شود که اوج آن شب عاشورا است. این مشعل‌ها ظهر عاشورا خیمه‌های برپا شده در این بلوار را به آتش می‌کشند. بعد از به آتش کشیده شدن خیمه‌ها عزاداران به صورت یزله که نوعی آیین مذهبی در دسته‌های سینه زنی است و با شور زیاد در حالی که به سر و سینه خود می‌زنند و نوحه می خوانند برای خاموش کردن آتش به سمت خیمه‌های در حال سوخت می‌روند. بعد از خاموش شدن آتش، نماز ظهر عاشورا را بر پا می‌کنند.

نشانی: شهر ری، دولت آباد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: قدس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: دولت آباد

مناسب: خانواده

تماشای خیمه سوزان در پایتخت

میدان امام حسین(ع)

میدان امام حسین(ع) محل برگزاری بسیاری از مراسمات ویژه محرم است و هر سال مراسم خیمه سوزان با حضور دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مختلف در آن انجام می‌شود.

خیمه سوزان با حضور هیئت‌های عزاداری

ظهر عاشورا جمع زیادی از عزاداران سیدالشهدا(ع) در قالب هیئت‌های عزاداری در میدان امام حسین(ع) تجمع می‌کنند. جمعیت حاضر در این میدان در ابتدا به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداخته، سپس طبق رسم هر ساله خیمه‌هایی که در اینجا برپا شده‌اند توسط شبیه خوان‌هایی که لباس سپاه یزد بر تن دارند و رجز می‌خوانند به آتش کشیده می‌شوند. تا خاموش شدن آتش مردم به عزاداری می‌پردازند. پلازای میدان امام حسین(ع) فضای مناسبی برای برگزاری مراسم‌ آیینی، نمایش‌های عاشورایی و تعزیه فراهم کرده است.

نشانی: خیابان انقلاب، میدان امام حسین(ع)

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان امام حسین(ع)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان امام حسین(ع)

مناسب: خانواده

تماشای خیمه سوزان در پایتخت

کد خبر 866574
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha