مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

یکی از رسوم قدیمی محرم آیین خیمه سوزان است. رسمی که قدمت آن به دوران آل‌بویه می‌رسد. در آیین خیمه‌سوزی، به یاد خیمه‌های سوخته دشت کربلا، خیمه‌های برافراشته شده در طول دهه اول محرم در ظهر عاشورای حسینی به آتش کشیده می‌شود.

خیمه سوزان

همشهری - سعیده مرادی: در پایتخت نیز خیمه سوزان در مناطق و محله‌های مختلف برگزار می‌شود و عاشقان سید و سالار شهیدان و خاندان پاکش در کنار این خیمه‌ها به عزاداری می‌پردازند.

میدان ابوذر

میدان ابوذر از میدان‌های جنوب پایتخت است که هر ساله مراسم خیمه سوزان با حضور خیل جمعیت در آن برگزار می‌شود.

یادگاری از تکه پارچه‌های سوخته

اجتماع بزرگ هیئت‌های مذهبی در روز عاشورای حسینی تبدیل به سنتی دیرینه در میدان ابوذر شده و هر ساله جمعیت کثیری در این میدان حضور پیدا می‌کنند تا در کنار عزاداری شاهد مراسم خیمه سوزانی باشند که ظهر آن روز و پیش از اقامه نماز در اینجا برگزار می‌شود. رسم است که بعد از به آتش کشیدن خیمه‌ها هر کس تکه‌ای از پارچه‌های سوخته را به عنوان یادگاری از آئین عزای حسینی به خانه ببرد. همچنین در این روز آستان مقدس امامزاده حسن(ع) هم در همین محله پذیرایی عزاداران حسینی است.

نشانی: خیابان ابوذر شرقی، بلوار ابوذر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ۱۸ متری

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهرک شریعتی

مناسب: خانواده

سوختن دل‌ها و جاری شدن اشک در کنار خیمه‌های سوخته

بقعه سه دختران

مسئولیت برگزاری مراسم خیمه سوزان را در بقعه سه دختران شهر ری، هیئت کربلایی‌ها که از هیئت‌های قدیمی تهران است، برعهده دارد.

کاروانی از شبیه‌خوانها

در این مراسم کاروانی بزرگ از شبیه‌خوان‌ها که برخی لباس سپاهیان امام حسین(ع) و برخی لباس لشکر یزیدیان را بر تن دارند، بخشی از واقعه روز عاشورا را به نمایش می‌گذارند. مردم هم در کنار این دسته به عزاداری می‌پردازند. نواختن گسترده طبل‌ها در این مراسم یادآور طبل زدن دشمن در زمان حمله لشکر یزید و ابن‌زیاد به خیمه گاه اهل بیت امام حسین (ع) و اهل حرم است. بعد از به صدا درآمدن طبل‌ها خیمه‌هایی که در این محدوده برپا شده، توسط شبیه‌خوانان دسته یزیدیان به آتش کشیده می‌شود.

نشانی:محله هاشم‌آباد، میدان سلمانن فارسی، خیابان قمی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پمپ گاز

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: متروی حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع)

مناسب: خانواده

سوختن دل‌ها و جاری شدن اشک در کنار خیمه‌های سوخته

چهاراه گلوبندک

بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مراسم خیمه‌سوزان تهران که هرسال گردشگران خارجی زیادی برای تماشای آن می‌آیند، در چهارراه گلوبندک برپا می‌شود.

اصالت یک آیین

آیین عزاداری به سبک کربلایی‌های مقیم تهران در چهارراه گلوبندک در عاشورا سوگواران حسینی را از نقاط دور و نزدیک تهران به سوی خود می‌کشد. در روز عاشورا و پس از اذان ظهر و اقامه نماز، دسته‌های عزاداری بازار در چهارراه گلوبندک دور هم جمع می‌شوند. صدای شیپور و نقاره که از حسینیه کربلایی‌ها بلند می‌شود همه مردم عزادار رهگذر از چهارراه گلوبندک به صف می‌شوند. پیش‌قراولان حسینیه کربلایی‌ها با پیراهن‌های سیاه بلند و حمایل‌های سبزرنگ با صدای طبل، نقاره، ‌سنج و شیپور از مقابل حسینیه به راه می‌افتند. این دسته‌ها با دسته‌های عزاداری نقاط دیگر شهر تفاوت دارند؛ برای مثال در این مراسم از طبل‌های پوستی و شیپور استفاده می‌شود که هم صدای گوش‌خراشی را در مقایسه با طبل‌های وارداتی تولید نمی‌کنند و هم ظاهر سنتی عزاداری این قسمت از شهر را حفظ می‌کنند.

خیمه‌ها در آتش

در این روز گروهی از شبیه‌خوانان و تعزیه گردانان که عده‌ای لشکریان عمر بن سعد و عده‌ای دیگر بازماندگان امام حسین (ع) هستند، در مجاورت خیمه بزرگی که در وسط چهارراه برپا شده، جمع می‌شوند. شبیه خوانان سپاه عمر بن سعد، ابتدا به سمت خیمه بزرگتر که برای امام حسین (ع) بوده می‌روند و آن را به آتش می‌کشند و مشعل به دست، به دور خیمه می‌گردند. سرانجام سپاهیان شام و عراق تمام خیمه‌ها را به آتش می‌کشند و مردم نیز با گریه و شیون، یا حسین(ع) می‌گویند. بعد از مراسم خیمه سوزان، نماز ظهر عاشورا با ابهت بسیار برگزار می‌شود.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، چهارراه گلوبندک، حسنیه کربلایی‌ها

سوختن دل‌ها و جاری شدن اشک در کنار خیمه‌های سوخته

کد خبر 866586
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha