جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

بهناز جلالی‌پور: استان کرمان به‌عنوان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور، برنامه اصلی‌اش طی سال‌های باقی مانده تا 1404 را، ارتقای میزان اکتشافات و بهره‌برداری از این ذخایر قرار داده است.

مس، منگنز، سنگ آهن، ذغال سنگ، سرب، روی، فسفات، گرانیت، نقره و طلا مهمترین ذخایر معدنی استان کرمان هستند که تاکنون 5/3 میلیارد تن آن مورد شناسایی قرار گرفته است.

علیرضا زراعتی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان، در گفت‌وگو با همشهری استان‌ها اعلام می‌کند که تاکنون 40 ماده معدنی در استان شناسایی شده و سالانه 40 میلیون تن محصولات معدنی نیز در حال استخراج است. معدن، یکی از صنایع سخت و سرمایه‌بر است.زمان‌بر بودن فرآیند اکتشاف و هزینه بالای بهره‌داری از آن چنان است که یا رغبت برای پرداختن به آن چندان نیست و یا فعالان را خیلی زود دلسرد می‌کند.

مهندس زراعتی‌نژاد، به اقدامات تشویقی اشاره می‌کند که در سند چشم انداز 20 ساله کشور دیده شده است. براین اساس، اگر کسی معدنی کشف کند و 33 درصد هزینه‌های اکتشافی آن را پرداخت کند، دولت نیز مابقی آن را به‌صورت تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

به گفته وی، در سال جاری به 277 نفر پروانه اکتشاف داده شده در حالی که این رقم در سال گذشته 404 پروانه بوده است. معادن بزرگ در اختیار دولت است؛ اما بر اساس اصل 44 قانون اساسی که بر واگذاری بخش‌های دولتی به خصوصی و واگذاری معادن تاکید شده، اکنون معادن بزرگ از جمله بهره‌برداری از معدن سنگ آهن به بخش خصوصی واگذار شده است. دولت پس از کشف معدن و آماده‌سازی مقدمات آن اقدام به واگذاری آن از طریق مزایده می‌کند.

اکنون مواد خام معدنی پس از بهره‌برداری به شیوه بسیاری از مناطق، به نقاطی دیگر برده شده و پس از فرآوری آماده استفاده یا صادرات می‌شوند. این شیوه، اقتصادی بودن برخی از صنایع را از بین برده یا کاهش می‌دهد؛ چرا که گاهی این فواصل چنان دور است که هزینه حمل و نقل، بیش از ارزش تولیدات است.

از همین روی و برای با صرفه کردن محصولات، اکنون 2 کارخانه فولاد در بافت کرمان و سیرجان در حال ساخت است. مصوبه این کارخانه‌ها در سال 86 به تایید هیات دولت رسیده و سرمایه گذاری که بخش خصوصی قرار است در این طرح‌ها انجام دهد، 700 تا 800 میلیارد تومان است.

دولت نیز قرار است تسهیلات ارزی آن را تامین کند. در صورت تامین به‌موقع اعتبارات این کارخانه‌ها ظرف 4 تا 5 سال آماده بهره‌برداری خواهند شد.کارخانه فولاد کرمان نیز در دور دوم سفرهای استانی دولت مصوب شده که تاکنون زیرساخت‌های اولیه آن فراهم شده است. در صورت تکمیل این کارخانه‌ها که دولت خود را موظف کرده 30 سال خوراک آن را تامین کند، دیگر لازم نیست سنگ آهن به کارخانه‌های فولاد اصفهان برده شود.

البته این در شرایطی است که اعتبارات به‌موقع تامین شود؛ چرا که به گفته زراعتی نژاد، تاخیر در تامین اعتبارات در زمان مورد نیاز، در اجرای طرح‌های استانی 5/1 تا 2 سال و در طرح‌های ملی 2 تا 3 سال تاخیر ایجاد می‌کند.

همشهری استانها

کد خبر 86668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز