سگ‌های راهنمای ربات جدید برای نابینایان از هوش مصنوعی در اطاعت از دستورات آنها استفاده و درست مانند یک سگ راهنما عمل می‌کنند. اما این ربات‌های چینی شش پا دارند و کمک می‌کنند تا افراد مبتلا به اختلالات بینایی بتوانند مستقل‌تر زندگی کنند.

سگ‌های راهنمای ربات

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تیمی از مهندسان در دانشگاهی در چین یک سگ رباتیک مجهز به هوش مصنوعی برای نابینایان ابداع کرده‌اند که اپتیک پیشرفته برای تشخیص تغییرات در محیط و عصای کنترل سرعت دارد که در پشت آن نصب شده است. اما این‌همه ماجرا نیست. این دستگاه همچنین سنسورهای صوتی هم دارد تا بتواند دستورات صوتی را درک کند.

سگ‌های راهنمای ربات جدید جایگزینی برای سگ‌های راهنما

درک اطلاعات

این ربات ساخت دانشکده مهندسی مکانیک در دانشگاه شانگهای جیائو تونگ است و اطلاعات معنایی را بر اساس مدل‌های تشخیص گفتار سراسر یادگیری عمیق درک می‌کند؛ به‌گونه‌ای که پاسخ‌های سریع و دقیق به فرمان‌های صوتی مانند «شروع»، «ایست» و «تعیین مقصد» را ممکن می‌سازد.

همچنین سیستم بصری آن به سگ ربات اجازه می‌دهد تا بتواند به طور خودکار به‌طرف مقصد خود حرکت و از موانع اجتناب کند ضمن آنکه می‌تواند چراغ‌های راهنمایی را هم تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید :

روبات‌های قاتل چینی در راه میادین نبرد


این سگ ۶ پا به کمک نابینایان آمد! | ویدئو

سگ راهنمایی با شش پا

پروفسور فنگ گائو و تیم او، این ربات راهنما را با شش‌پایه طراحی کرده‌اند تا از حرکت صاف و بیشترین ثبات برای آن و کاربرش اطمینان حاصل کنند. این اولین باری بود که تیم سه حالت تعاملی را ادغام کرد؛ بازخورد شنیداری، لمسی و نیرو.
در واقع ربات بازخوردی در زمان واقعی در مورد راه‌رفتن و شرایط محیطی ارائه می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که می‌تواند به تعامل هوشمند دوطرفه دست یابد.


تنظیم سرعت

در واقع ربات با اعمال نیرو و گشتاور از طریق عصای راهنما، کاربران را به جلو هدایت و در چرخش کمک می‌کند؛ درحالی‌که کاربران می‌توانند به‌صورت پویا سرعت راه‌رفتن را با فشاردادن یا کشیدن عصا تنظیم کنند.
به گفته این تیم تحقیقاتی، ربات راهنما حداکثر سرعتی حدود ۹ فوت در ثانیه دارد که می‌تواند به شبکه‌های Wi-Fi متصل شود تا بتواند خدمات اضافی ارائه دهد یا در مواقع اضطراری با اولین پاسخ‌دهندگان تماس بگیرد.

به گزارش Decrypt این ربات‌ها به طور مشترک با Souchen Robot Co توسعه می‌یابند که هنوز تولید ربات‌های راهنما را آغاز نکرده و هیچ جدول زمانی برای ساخت احتمالی آن ارائه نشده است.
به گفته تیم تحقیقاتی در چین قرار است در تولید انبوه ربات‌های توسعه‌یافته باهوش مصنوعی، هزینه‌های آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کند؛ به‌گونه‌ای که بتواند کمبود سگ راهنما را برطرف کند.

تخمین هزینه

تخمین هزینه سگ‌های ربات به دلیل تمام اجزای تخصصی آن دشوار است. با وجود این، مدل‌های پایه سگ‌های ربات تجاری موجود در ایالات متحده از ۴۲۰۰ دلار برای Unitree Go۲ Pro - که در چین نیز ساخته شده است - شروع می‌شود و برای Boston Dynamics Spot بیش از ۷۰،۰۰۰ دلار است. ضمن آن که هیچ کدام نیز برای کمک به نابینایان طراحی نشده اند.

کد خبر 866735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha