بهترین عملکرد کاروان ورزش ایران در ۱۰ دوره اخیر بازی‌های المپیک تابستانی، ۲۰۱۲ لندن بوده است.

المپیک پاریس 2024

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ورزش ایران تا کنون ۱۸ بار در ادوار مختلف بازی‌های المپیک تابستانی حضور داشته است که در این گزارش، به بررسی عملکرد و جایگاه کاروان ایران در ۱۰ دوره گذشته این رقابت‌ها، از نظر کسب رتبه در جدول مدالی مسابقات می‌پردازیم.

نکته: فریدون ملکم شاهزاده ایرانی بود که در المپیک ۱۹۰۰ - پاریس، به صورت انفرادی و در رشته ورزشی شمشیر بازی شرکت کرد. کاروان ورزشی ایران، نخستین بار در المپیک ۱۹۴۸ لندن حاضر شد.

در ادامه رتبه کاروان ورزشی ایران در جدول مدالی ۱۰ المپیک اخیر را مشاهده می‌کنید:

رتبه ایران در ۱۰ المپیک گذشته/ تاریخ‌سازی در لندن


چند نکته:

۱- بهترین عملکرد کاروان ورزشی ایران از نظر رنگ مدال و رنکینگ در جدول مدالی، در المپیک ۲۰۱۲ لندن بوده است. کاروان ایران با ۱۳ مدال مختلف (۷ طلا، ۵ نقره و ۱ برنز) در رتبه ۱۲ قرار گرفت. ایران در این رقابت‌ها ۵۳ ورزشکار داشت. حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، بهداد سلیمی ۴ طلایی ایران در لندن بودند و پس از اینکه دوپینگ ورزشکاران روس و سایر کشورها پس از سالها مثبت اعلام شد، کمیل قاسمی، سعید محمدپور و نواب نصیرشلال نیز به جمع طلایی های ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن اضافه شدند.

۲- بدترین عملکرد ایران نیز از نظر تعداد مدال، المپیک ۱۹۹۸ سئول است که تنها یک مدال نقره را به دست آورد. ایران در آن بازی‌های ۲۷ ورزشکار داشت و در رتبه ۳۶ جدول مدال‌ها ایستاد.

۳- بدترین جایگاه ایران از نظر رنکینگ نیز بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که با وجود کسب ۲ مدال (۱ طلا و ۱ برنز)، جایگاهی بهتر از رتبه ۵۲ را به دست نیاورد. ایران ۵۵ ورزشکار در آن بازی‌های داشت.

کد خبر 867187
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha