شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که روسیه با پشت سرگذاردن ماراتن 13 ساله، خود را برای ورود به سازمان تجارت جهانی آماده می‌کند، منابع اقتصادی این کشور از ادامه رونق اقتصادی این کشور و رکوردزنی رشد تولید ناخالص داخلی آن در سال آینده خبر دادند.

در همین زمینه، آرکادی دوارکوویچ - رییس اداره کارشناسی ریاست جمهوری روسیه-  اعلام کرد: ‌رشد تولید ناخالص ملی روسیه در سال 2007 میلادی می‌تواند به بالاترین میزان خود از دوره شوروی برسد.

وی افزود: رشد اقتصاد روسیه اولین سال نیست که بیش از شش درصد است و در سال جاری سطح تولید ناخالص ملی مطابق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، برابر با 96 درصد از سطح همین شاخص در سال 1990 خواهد بود و به عبارت دیگر، در سال آینده روسیه می‌تواند به سطح حداکثر تولید ناخالص ملی در زمان شوروی برسد.

در همین حال، مقامات روسیه خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی آماده می‌کنند که پس از موافقت‌نامه دو هفته پیش با آمریکا میسر شد.

مذاکرات در مورد ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی 13 سال به طول انجامید و قرار بود موافقت‌نامه مربوط به توافق آمریکا با عضویت روسیه در این سازمان، در جریان اجلاس سران کشورهای صنعتی گروه هشت که در تابستان گذشته در شهر «سنت پترزبورگ» برگزار شد امضا شود.

رییس جمهوری روسیه در ماه اکتبر گذشته در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد در صورت عدم توافق دو کشور در مورد عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی، کشورش از روند مذاکره در این مورد خارج خواهد شد.

از اختلافات عمده آمریکا و روسیه در امضای این موافقت‌نامه واردات گوشت از آمریکا و نیز تخفیف عوارض گمرکی هواپیماهای ساخت آمریکا در روسیه بود.

روسیه  تنها اقتصاد بزرگ خارج از سازمان جهانی تجارت است و آمریکا طی دو هفته گذشته و پس از مذاکرات طولانی در خصوص الحاق روسیه به سازمان جهانی تجارت به توافق رسیدند.

کد خبر 8674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز