به‌دلیل اینکه شهردار توسط شورای شهر تعیین می‌شود، همیشه ارتباط جدی میان شهرداری و شورای شهر وجود دارد. شهرداری مولود شوراست و طبیعی است که شورای شهر کمال حساسیت را نسبت به شهرداری دارد.

پرويز سروري

همشهری - پرویز سروری؛ نایب‌رئیس شورای شهر تهران:شورا در حوزه نظارت و سیاستگذاری‌های مدیریت شهری عمل می‌کند و شهرداری در حوزه اجرا. این دو باید با هم به‌صورت متعامل و متکامل رفتار کنند والا هر دو متضرر می‌شوند. هرجایی که تعامل مثبتی میان شورا و شهرداری وجود دارد، خدمات‌رسانی به شهروندان بسیار متناسب‌تر انجام می‌شود. در جایی که تعامل به تقابل تبدیل شود و برخوردهای نامتعارف شکل بگیرد، هردو ضعیف می‌شوند. به همین دلیل باید تلاش کرد شهرداری که منتخب شوراست، مورد حمایت دائمی شورا باشد. البته این حمایت مطالبه‌گرانه است با این شرط که مطالبات نباید برای تضعیف شهرداری باشد، بلکه برای رفع مشکلاتی که در اجراست مطالبه‌گری صورت پذیرد. متأسفانه بعضا شاهد هستیم که تعامل به تقابل کشیده می‌شود و نتیجه تقابل این است که ظرفیت‌های شهرداری به‌جای اینکه برای ارائه خدمات به شهروندان صرف شود، به اختلافات معطوف می‌شود و مردم را به‌شدت متاثر می‌کند. شهروندان توقع دارند که مدیریت شهری در محیطی با آرامش به‌کار خود ادامه دهد.

سابقه اتفاقاتی که درشورای اول افتاد، در رسانه‌ها ثبت شده است. برخی اعضای این شورا با یکدیگر سرجنگ داشتند و نتیجه این شد که وزارت کشور شورا را منحل کرد و مردم متضرر شدند.

اگر این تجارب را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که این برخوردهای حذفی و غیرواقع‌گرایانه، منجر به خروجی بدی برای ارائه خدمات مناسب می‌شود.

به دلایلی که بیان شد، می‌توان نتیجه گرفت که شورا ذاتا باید شهرداری را حمایت کند و کار پشتیبانی و نظارت را انجام دهد. ثانیا بالعرض در زمانی که مدیریت شهری مشکلی پیدا می‌کند، دلسوزانه درپی رفع مشکل بربیاید و مطالبه‌خود را در قواعد ساختارمند دنبال کند. امروزه در کل کشور شاهد بدرفتاری‌هایی بین شوراها و شهرداری‌ها هستیم و نتیجه آن برای شهروندان مطلوب نخواهد بود.

کد خبر 867421
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 0
    بعضی ها درآمدهای جانبی دارند برای آنها تعداد فالوورهایشان مهمه به شورا هم به چشم سکوی پرتاب به سوی نماینده مجلس شدن و درآمد بیشتر نگاه می کنند و این میسر نمی شود مگر این که در چشم باشند و همیشه طلبکار دیگران