پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

تهرانی‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورا چیزی تقریبا سه برابر نیاز مراکز درمانی، خون اهدا کردند و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد اهدای خون داشتند.

اهدای خون عاشورا

به گزارش همشهری آنلاین، حتی متولیان حوزه اهدا و انتقال خون هم، یکی از مهم‌ترین اقدامات معنوی دهه اول محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا را نذر اهدای خون می‌دانند، چون راهی برای نجات جان انسان‌ها با روحیه فداکاری و بخشش است. نذری که سال‌هاست میان ایرانی‌ها جا افتاده و استقبال از اهدای خون در این بازه زمانی به شدت افزایش پیدا می‌کند. طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سازمان انتقال خون ایران در بهار امسال چیزی حدود ۶۳۰ هزار واحد خون اهدا شده و این یعنی اهدای روزانه ۷ هزار واحد، اما در دو روز تاسوعا و عاشورای امسال تنها در استان تهران، مردم چیزی حدود ۴ هزار واحد خون اهدا و مشارکت بیشتری هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کردند.

آمار مراجعه به مراکز اهدای خون پایتخت امسال ۴ هزار و ۵۳۹ نفر بوده و این عدد در سال گذشته ۴ هزار و ۴۴۵ نفر ثبت شده است.

اهدای خون موفق هم امسال ۳ هزار و ۹۰۲ نفر بوده که نسبت به سال گذشته با ۳ هزار و ۷۸۹ اهدای موفق، رشد داشته است.

اهداکنندگان مستمر خون هم در ۱۴۰۳ رشد داشته‌اند و از هزار و ۷۱۸ نفر در ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۸ نفر رسیده است.

سهم زنان در اهدای خون روزهای عاشورا و تاسوعا در امسال و سال گذشته بیش از ۵ درصد بوده اما امسال بخش بیشتری از اهداکنندگان را زنان تشکیل می‌دهند. امسال از مجموع اهداکنندگان، ۲۲۷ نفر را زنان تشکیل دادند و این عدد در سال گذشته ۱۹۸ نفر بوده است. البته دکتر سید منتظر شبر، مدیرکل انتقال خون استان تهران امیدوار است با فرهنگسازی و آگاهسازی دختران و زنان مهربان پایتخت، در آینده سهم بیشتر بانوان در جمع اهداکنندگان خون رقم بخورد.

اهداکنندگان با سابقه در عاشورا و تاسوعای ۱۴۰۳، هزار و ۲۹۷ نفر بودند و ۵۹۷ نفر هم اهداکنندگان بار اولی بودند.

این در حالی است که بر اساس اعلام معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان تهران «در مجموع ۳هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان تهران توزیع می‌شود و باید بیش از ۱۵۰۰ نفر در طول روز به مراکز اهدای خون مراجعه کنند تا بتوان این تعداد واحد را تامین کرد.» تهرانی‌ها در نذر خون تاسوعا و عاشورای امسال چیزی حدود ۳ برابر این نیاز خون اهدا کردند.

رشد صعودی در کشور

در کل کشور هم آمار اهدای خون در عاشورا و تاسوعا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چهارمحال و بختیاری ۲۷ درصد، در گیلان ۵.۱۷ درصد، در آذربایجان شرقی ۳ درصد، در اصفهان ۸ درصد رشد اهدای خون ثبت شده است. در خراسان رضوی هم اهدای خون داوطلبان بار اولی ۱۰ درصد رشد داشته و در گلستان هم مراجعه‌کنندگان ۷.۶ درصد بیشتر برای اهدای خون به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

کد خبر 867521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha