با وضعیت نامساعد بازار اجاره، خرید آپارتمان نقلی بازسازی شده با کمک وام و پس‌انداز به‌مراتب از رهن یک آپارتمان به‌صرفه‌تر است. البته این سناریو بیشتر به کار زوج‌های جوان می‌خورد و لزوما نمی تواند انتظار آنها از مسکن آرمانی را محقق کند؛ اما می‌تواند پناهگاهی برای عقب نماندن از تورم بازار مسکن باشد.

بازار مسکن

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از جهش‌های متوالی قیمت مسکن در یک دهه اخیر، حالا دیگر خرید مسکن ایده‌آل برای بسیاری از خانوارها به آرزو تبدیل شده است؛ اما همچنان، علاوه بر اینکه نهضت ملی مسکن یک راه میانبر برای خانه‌دار شدن مردم باز کرده است، می‌توان آپارتمان‌های نقلی و با امکانات کمتر را هم با قیمت‌های نسبتاً مناسب خریدار کرد.

تبدیل به احسن کردن خانه، یکی از سنت‌های قدیمی بازار مسکن ایران است و بر همین اساس قدیمی‌ترها به زوج‌های جوان توصیه می‌کنند با خرید یک آپارتمان نقلی حتی در محلات پایین‌تر، زندگی را آغاز کنند و بعدها با ابزار پس‌انداز و وام، برای تبدیل خانه نقلی خود خانه‌ای بهتر برنامه بچینند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با مبالغ کمتر از ۲ میلیارد تومان، امکان خرید خانه‌های نقلی در محلات مختلف تهران وجود دارد و با توجه به رشد سنگین هزینه اجاره و رهن، این گزینه می‌تواند برای بسیاری از خانوارهای کم‌جمعیت، به‌خصوص زوج‌های جوان جذاب باشد.

امکانات کمتر، قیمت شیرین‌تر

بخشی از گرانی آپارتمان ناشی از تغییراتی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر برای افزایش رفاه در قالب افزایش امکانت به ساختمان‌های مسکونی اضافه شده است. پارکینگ با افزایش مالکیت خودرو به‌ویژه در شهرهای بزرگ به یکی از نیازهای اصلی تبدیل شده است.

در این میان کسانی که دنبال تأمین سرمایه کافی برای خرید خانه هستند می‌توانند با صرف‌نظر کردن از پارکینگ، قدرت خرید خود را در بازار بالا ببرند. همچنین زوج‌های جولان می‌توانند با صرف‌نظر کردن از آسانسور، آپارتمان‌های طبقات چهارم به بالا را با قیمت جذاب وارد لیست خرید خود کنند.

خرید خانه در محلات اصیل

وقتی حرف از مسکن ارزان می‌شود، بلافصل نام مناطق جنوب شهر مطرح می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که در همین مناطق جنوب شهری، محلات اصیلی با قیمت مناسب وجود دارد که بافت جمعیتی منسجم و آشنایی دارند و محیط آنها برای زندگی مناسب است.

یکی از بهترین سناریوها برای خرید مسکن در محلات قدیمی شهر، استفاده از اطلاعات آشنایانی است که در این مناطق سکونت دارند و می‌توانند بهترین محلات، کوچه‌ها و حتی مشاوران املاک را به شما معرفی کنند. اینکه بسیاری از افراد متمول و ثروتمند همچنان در زادگاه خود در محلات پایین شهر زندگی می‌کنند، شاهدی بر این مدعاست که اصالت این محلات و جذابیت زندگی در آنها می‌تواند گزینه ارزشمندی در مقابل ظاهر جدید و مدرن محلات نوساز شهر باشد.

استفاده از اهرم وام بانکی

یک زوج خانه اولی اگر قصد خرید مسکن با تسهیلات را داشته باشند، در شهر تهران می‌توانند ۸۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن و ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. با احتساب اینکه حدود ۲۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات بابت خرید اوراق تسه و هزینه دفترخانه کسر می‌شود، قدرت خرید این زوج پس از دریافت وام مسکن و جعاله، حداقل ۷۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

در این وضعیت اگر گزینه خرید مسکن نقلی در مناطق ارزان شهر مطرح باشد، این زوج خواهد توانست با تجمیع پس‌انداز، رهن منزل استیجاری و ... با مبالغی کمتر از ۲ میلیارد تومان صاحب‌خانه شود. البته این واحد مسکونی نسبت به مسکن آرمانی خانوار کسری‌هایی دارد اما برای شروع زندگی، می‌تواند گزینه مقبولی باشد.

ارزان‌ترین آپارتمان‌های بازسازی شده در تهران مناسب برای شروع زندگی

جانمایی

متراژ

طبقه

سال ساخت

امکانات

قیمت نهایی (میلیارد تومان)

شهرک ولیعصر

۴۸

۳

۱۳۸۵

پارکینگ و انباری

۱.۷

مشیریه

۴۳

۴

۱۳۸۴

انباری

۱.۹

مشیریه

۴۷

۱

۱۳۹۷

فول

۲.۳۵

امامزاده حسن

۴۵

۱

۱۳۹۹

آسانسور و پارکینگ

۲.۴۳

بریانک

۴۱

همکف

۱۳۸۳

انباری

۲.۳

اتابک

۳۸

۱

۱۳۸۰

پارکینگ و انباری

۲

پرند

۷۶

۳

۱۳۹۹

فول

۱.۴

۱۷ شهریور

۴۰

۱

۱۳۸۳

انباری

۲.۳۵

شهر زیبا

۶۰

۲

۱۳۹۸

فول

۱.۵

هفت‌چنار

۴۷

۱

۱۳۸۷

پارکینگ و انباری

۲.۳۴

عبدل‌آباد

۴۲

۳

۱۳۸۲

انباری

۲.۳۵

تولید دارو

۶۱

۳

۱۳۸۵

آسانسور و انباری

۲.۵

شوش

۵۴

۲

۱۳۸۷

انباری

۲.۱۵

سلسبیل

۳۵

همکف

۱۳۸۱

انباری

۲.۴

نظام‌آباد

۳۵

۳

۱۳۹۱

پارکینگ و انباری

۲.۴

جیحون

۵۳

۲

۱۳۸۴

انباری

۲.۴۵

کد خبر 867596
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha