گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر است.

چشم انداز و نمای تهران

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در خردادماه ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳۸۷۲ واحد مسکونی رسید که این میزان نسبت به ماه قبل ۲۰.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد اما در مقایسه با خرداد سال قبل ۱۴.۱ درصد بیشتر است.

بر اساس این آمارها، در خرداد امسال، میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به خرداد پارسال ۹.۷ درصد بیشتر است.

حجم معاملات مسکن تهران

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خردادماه ۱۴۰۳ حاکی از این است که از مجموع ۳۸۷۲ واحد مسکونی معامله شده در این ماه، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۶.۷ درصدی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. البته این سهم همچنان نسبت به خرداد سال قبل ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در خردادماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۳.۵ درصدی از کل معاملات همچنان پرمعامله‌ترین منطقه تهران است و بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین در خردادماه، مناطق ۱۰، ۲ و ۴ تهران به ترتیب با سهم‌های ۹.۸، ۷.۷ و ۷.۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

متوسط قیمت مسکن در تهران  اعلام شد | بازار اجاره در انتظار اجرای سقف قیمت

تحولات قیمت واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران

اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد: در خردادماه ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که این مقدار نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی به منطقه یک اختصاص داشته و هر متر آپارتمان در این منطقه ۱۶۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شده است.

در مقابل، منطقه ۱۹ همچنان عنوان خوش قیمت‌ترین منطقه شهر تهران را حفظ کرده و هر مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه ۴۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله شده است.

متوسط قیمت مسکن در تهران  اعلام شد | بازار اجاره در انتظار اجرای سقف قیمت

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در خردادماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، ۵۶ درصد کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۵۸.۱ درصد از کل معاملات به واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از متوسط قیمت شهر اختصاص پیدا کرده و ۵۲.۳ درصد از واحدهای معامله شده در خردادماه نیز ارزش کمتر از ۶ میلیارد تومان داشته‌اند.

تورم داغ بازار اجاره خرداد

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری حاکی از این است که در خردادماه ۱۴۰۳ این شاخص در شهر تهران ۳.۵ درصد و در کل مناطق شهری ۳.۸ درصد رشد کرده است.

همچنین بررسی رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص کرایه مسکن اجاری نشان می‌دهد در خرداد امسال، شاخص اجاره‌بها در شهر تهران ۴۷ درصد و در کل مناطق شهری کشور ۵۱.۶ درصد نسبت به خرداد سال قبل رشد داشته است.

با توجه به اینکه طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، سقف افزایش قیمت اجاره‌بها برای همه مناطق شهری کشور تعیین شده است، قراردادهای اجاره در یک سال آتی باید با افزایش قیمت کمتر از تورم سالانه بازار اجاره یا تورم مصرف‌کننده افزایش پیدا کند و این موضوع می‌تواند به کاهش ارتفاع شاخص اجاره مسکن کمک کند.

کد خبر 864068
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha