روز گذشته تل آویو توسط یمن هدف حمله پهپادی قرار گرفت و ۸ نفر در این حمله پهپادی کشته شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، امنیت مطلقی وجود ندارد. هر روز که از جنگ غزه می‌گذرد، امنیت رژیم صهیونیستی بیشتر زیر سوال می‌رود و اکنون با یک پهپاد یمنی که به قلب تل‌آویو رسید و تضمینی نیست در آینده، یک پهپاد، ده‌ها پهپاد نشود.

دیروز جمعه تل آویو هدف یک حمله پهپادی قرار گرفت و رژیم صهیونیستی یک هشدار جدی دریافت کرد؛ یک هشدار از فاصله تقریبی ۲۰۰۰ کیلومتر. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی در این حمله پهپادی که یمن آن را انجام داد، یک صهیونیست کشته و ۸ نفر مجروح شدند. آمار قابل توجهی است.

واکنش عصبانی بن گویر به حمله پهپادی به تل‌آویو |‌ خط قرمز ما نقض شد

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد، این پهپاد یمنی، پیشرفته بوده و به عنوان یک هدف خطرناک، شناسایی نشده بود لذا هیچ آژیر خطری برای آن به صدا در نیامد. به گفته اسرائیلی‌ها، این پهپاد بمبگذاری شده بوده و «حوثی‌ها اسم آن را یافا اعلام کرده‌اند». این پهپاد دیشب خود را به قلب تل‌آویو رساند و منفجر شد بعد از آنکه گفته می‌شود، مسیری جدید را از یمن به سوی مصر برای پیمایش انتخاب کرده و از فراز دریای مدیترانه عبور کرده و به عمق خاک فلسطین اشغالی وارد شده و در ارتفاع پست پرواز کرده است.

تیر خلاص به قلب صهیونیست‌ها | اسرائیل در شوک حمله یمن

رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند، این پهپاد برای اینکه بتواند این مسیر طولانی را پرواز کند، سر جنگی خیلی کوچکی داشته تا در عوض بتواند سوخت بیشتری برای پرواز طولانی‌تر حمل کند. آمریکا قبل از این حادثه، ۵ پهپاد را که از یمن برخاسته بودند، رصد کرده بود و موفق شده بود ۴ فروند را رهگیری کند. در اسرائیل گزارش شد که پهپاد پنجم در راه اسرائیل است و از طریق سیستم شناسایی، تعقیب شده بود.

همه چیز درباره ضربه پهپادی ۲۰۰۰ کیلومتری یمن به قلب تل‌آویو | ویدئو

طبق آنچه در رسانه‌های اسرائیلی آمده، نکته اینجاست که نیروی هوایی اسرائیل با در نظر گرفتن مدت زمان پرواز این پهپاد گزارش کرده که این پهپاد مسیر را گم کرده و در نهایت سقوط کرده است. این پهپاد در مجموع حدود ۶ دقیقه در سامانه رهگیر نیروی هوایی، رصد شده است و در عین حال یک پهپاد هم از عراق به هوا برخاسته بود و در نتیجه توجه اسرائیل به سمت آن پهپاد رفته است. در نهایت -طبق ادعای رسانه‌های اسرائیلی- نیروی هوایی اسرائیل، پهپاد یمنی را هدف غیرخطرناک شناسایی کرده و برای همین هیچ هشدار قبلی برای آن نداده که آژیر خطر به صدا در آید. این، البته ادعایی است که اسرائیلی‌ها مطرح کرده‌اند. چون یک فرضیه که چندان هم دور از انتظار نیست این است که اصلا این پهپاد رصد نشده و موفق شده از تور رادارهای پیشرفته اسرائیل عبور کند و به تل‌آویو برسد؛ لذا اسرائیل برای پوشاندن ضعف راداری مقابل این پهپاد که هویتش هم مشخص نیست، می‌گوید، رصد شده اما خطای انسانی سبب عدم مقابله با آن نشده است.

این پهپاد برای اسرائیل ناشناخته است چون قبلا یمن از پهپادی به نام یافا صحبت نکرده است. احتمال می‌رود نسخه چهارم پهپاد صماد باشد که بُرد آن به حدود ۲۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و سه متر طول و فاصله نوک بال‌هایش به پنج متر میرسد و توان حمل چهار موشک را دارد. اما آنچه اسرائیلی‌ها گفته‌اند، این پهپاد هر چه بوده، بهینه‌سازی شده که توانسته خود را به تل‌آویو برساند.

همه چیز درباره ضربه پهپادی ۲۰۰۰ کیلومتری یمن به قلب تل‌آویو | ویدئو

مسیر پهپاد

تخمین زده می‌شود که این پهپاد مسیری در حدود دو هزار کیلومتر را از یمن به مصر و از آنجا به مدیترانه و از شرق این دریا به داخل فلسطین اشغالی و در نهایت به تل‌آویو پیموده است. اسرائلیی‌ها می‌گویند، یمنی‌ها این پهپاد را بروزرسانی کرده تا بتواند بیشتر پرواز کند. وزن مواد منفجره آن هم، آنطور که قبلا گفته بودند ۱۸ کیلوگرم نبوده و در حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم اعلام شده است.

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در نهایت برای سرپوش گذاشتن بر این ضعف خود در تحقیقات اولیه اعلام کرده که خطای انسانی سبب این حادثه (رسیدن پهپاد و انفجار آن) شده است. لذا نیروی هوایی تصمیم گرفته عملیات چک و شناسایی در آسمان فلسطین اشغالی را تشدید کند.

به هر حال، خطای انسانی باشد یا نباشد، مهم‌تر از هر چیز، این است که بعد از ورود و نفوذ موفق پهپادهای حزب‌الله از شمال به فلسطین اشغالی، مثل آنچه درباره پهپاد هُدهد رخ داد و بدون شناسایی شدن، مناطق وسیعی از فلسطین اشغالی را رصد، فیلمبرداری و عکسبرداری کرد و بازگشت و بعد از حمله پهپادهای پرشمار ایران در عملیات وعده صادق و رسیدن به اهداف خود در سایت راداری در جبل الشیخ و انهدام برخی اهداف در آن و بعد از پهپادهای مقاومت اسلامی عراق و رسیدن آن به اهدافی در حیفا یا ایلات، اکنون نوبت پهپادهای یمن است که نفوذپذیر و آسیب‌پذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی را به رخ بکشد.

روایت نیویورک‌تایمز از حمله یمن به اسرائیل | افشای شکاف بزرگ در پدافند هوایی چند لایه اسرائیل

این حمله موفق، سوالات معتبری را پیش می‌کشد. آیا این اولین بار بود و آیا آخرین بار خواهد بود؟ خیر. آیا مقاومت اسلامی عراق و نیروهای مسلح یمن تا کنون حداقل چهار بار اعلام نکرده‌اند که بندر حیفا را هدف حمله پهپادی قرار داده‌اند؟ بله این اولین بار است که تل آویو از این طریق و از یمن مورد هدف قرار می‌گیرد. اگر این حمله با تعداد بیشتری انجام شود، نتیجه چه خواهد بود؟ از قرار معلوم عملیات فریبی که یمن با کمک مقاومت اسلامی عراق برای این حمله انجام داده تا پدافند آمریکا و اسرائیل فریب بخورند، با موفقیت انجام شده است. اگر این حمله صرفاً یک عملیات تست (آزمایشی) بوده باشد چه؟ اگر این عملیات با پیچیدگی و تعداد بیشتری از پهپادها انجام شود چه ؟ اینها سوالاتی است که نه فقط اکنون ارتش اسرائیل را به خود مشغول کرده چه بسا دچار ترس و هراس هم کرده باشد. البته سوالات بیشتری هم می‌شود پرسید. مثلا این که اگر روزی همه این جبهه‌ها همزمان پهپاد، موشک و... شلیک کنند چه؟ خوب است اسرائیل قبل از هر اقدامی علیه مقاومت لبنان، به همه این سوالات فکر کند.

تصاویری از لحظه وقوع حمله به تل آویو را ببینید.

کد خبر 867974
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha