موفقیت این دولت مانع از ضربه خوردن به خیمه انقلاب خواهد شد اما از آن سو عدم موفقیت آن ناامیدی در بین مردم و جامعه ایرانی را بیشتر خواهد کرد.

اردستانی

به گزارش همشهری آنلاین، احمد بخشایش اردستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی: معمولا وقتی دولت در اختیار یک طیف و مجلس در دست طیف دیگر در دست دارند شاهد یک مزیت بسیار قابل توجه هستیم. آن مزیت و منفعت عبارت است از اینکه تفاوت‌های مجلس و دولت به سمت رشد و ترقی پیش می‌رود و در فضایی که آزادی بیان در آن حاکم است، انحصار قدرت از دست یک گروه یا حزب خاص خارج می‌شود. به تعبیری در چنین شرایطی هم دولت و هم مجلس سعی دارند که در جهت خدمت به آحاد جامعه خودی نشان دهند.

اما گاهی این تفاوتِ رویکردهایِ سیاسی در مجلس و دولت، بیش از آنکه موجبات و بستر پیشرفت را در کشور ایجاد کند، باعث دو دستگی در کشور می‌شود. وقتی دو دستگی در کشور به وجود بیاید اقتصاد و معیشت که از مهم‌ترین مسائل اصلی مردم هستند به حاشیه می‌روند و سیاسی‌کاری اولویت پیدا می‌کند. در این وضعیت دو قطبی، ضرر و زیان‌های بسیاری متوجه جامعه و کشور می‌شود. این اثرگذاری نه تنها درون کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه در نظام بین‌الملل هم برجسته خواهد شد و مانع از آن می‌شود که ما به برخی از اهداف خود دسترسی پیدا کنیم.

ارشادات روز گذشته رهبر حکیم انقلاب از وجود «یک کل واحد» حکایت داشت. به عبارتی سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه در عین تفکیک و استقلال، مسیر واحدی را طی می‌کنند و اساس جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند. لذا این قوا باید با همفکری و همسویی متعادل به سمت اهداف و تحقق برنامه‌ها حرکت کنند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد رهبری با توجه به برخی تحرکات سیاسی در اطراف آقای پزشکیان بیم آن را دارند که مبادا دولت در مقابل مجلس بایستد. لذا به نوعی در پی تذکر این واقعیت هستند که تندروی‌های سیاسی و در پی آن دوقطبی‌های به وجود آمده موجب تعامل بین مجلس و دولت نخواهد شد. از این رو، روح سخنان مقام معظم رهبری را باید در این نکات خلاصه کرد که اولا مجلس و دولت با یکدیگر همکاری کنند و ثانیا دولت، افراد فراجناحی و فراحزبی، دارای دید ملی، کارآمد، متدین و انقلابی را برای اعضای خود انتخاب کند.

افزون بر این، موفقیت این دولت مانع از ضربه خوردن به خیمه انقلاب خواهد شد اما از آن سو عدم موفقیت آن ناامیدی در بین مردم و جامعه ایرانی را بیشتر خواهد کرد. ضمن اینکه در انتخابات اخیر دیدیم که بخشی از مردم، نارضایتی خود را از طریق عدم شرکت در انتخابات نشان دادند. موضوع اقتصاد و معیشت از جدی‌ترین اولویت‌های دولت است که ایجاد دوقطبی‌های مختلف مانع از تحقق اهداف دولت به موضوع اقتصاد می‌شود و نمی‌توان با عدم بهبود وضع معیشتی،‌ نارضایتی‌ها را به رضایت بدل کرد.

و بالاخره اینکه بنای جمهوری اسلامی بر مردم است، هرچقدر خدمت‌رسانی به مردم افزایش یابد و جهت‌گیری قوا به این سمت باشد که با همسویی و هماهنگی به پیش روند، نفع اصلی را در این صورت‌بندی خود مردم می‌برند. در راستای ایجاد روند مطلوب دولت باید در اولین گام کابینه‌ای هماهنگ را معرفی کند که مورد توجه و تأیید مجلس نیز باشد. از دیگر سو نیاز است در حال حاضر این اقدام مهم و حیاتی هرچه زودتر صورت بگیرد.

کد خبر 868375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha