بعد از خبرهای نگران‌کننده‌ای که دختر سعید راد در باره وضعیت سلامتی او اعلام کرد، فقط یک روز طول کشید، تا این بازیگر قدیمی ‌سینمای ایران جهان را ترک کند.

عبور از ميدان مين

به گزارش همشهری آنلاین، سعید راد با فیلم فاتحین صحرا به کارگردانی محمد زرین دست و با یک نقش کوتاه به سینمای ایران معرفی شد و خیلی زود با کارگردانان مهمی‌ مثل امیر نادری در سه فیلم خداحافظ رفیق، ساخت ایران و تنگنا کار کرد و برای این سومی‌جایزه بازیگری را هم گرفت. ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی هم کارگردانان بزرگ دیگری هستند که راد تجربه همکاری با آنها را داشت. پس از انقلاب، او تا سال ۶۳ در ۷ فیلم از جمله خط قرمز مسعود کیمیایی و عقاب‌ها از ساموئل خاچیکیان حضور پیدا کرد. اما در این سال به دلیل مسئله ممیزی ایران را ترک کرد تا سال ۸۲ که با فیلم دوئل به سینما برگشت و بعد از آن بیشتر در نقش یک مدافع وطن یا حامی گروهی ظلم دیده ظاهر شد. این اینفوگرافی نگاهی است به فیلم‌های سعید راد که پس از انقلاب در آنها حاضر شده است.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

مرز، جمشید حیدری، ۱۳۶۰

مرز اولین فیلم جنگی سینمای ایران است؛ فیلم ماجرای ساکنان یک روستای مرزی که در زمان جنگ مورد هجوم عراقی‌ها قرار ‌می‌گیرند و با کمک یک استوار اخراجی در برابر آنها ایستادگی ‌می‌کنند. سعید راد در این فیلم در نقش همین استوار خارجی به اسم مختار بازی کرده است.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

خط قرمز، ‌ مسعود کیمیایی، ۱۳۶۰

دومین همکاری سعید راد و مسعود کیمیایی پس از فیلم سفر سنگ، نزدیک به ۳۷ سال پس از ساختش اکران شد. فیلم زمانی ساخته شده بود که هنوز قانون حجاب تصویب نشده بود و به همین دلیل نتوانست در آن زمان روی پرده برود و بالاخره سال ۹۷ اکران شد. در این فیلم سعید راد نقش یک مأمور ساواک به نام امانی را بازی کرد که به دلیل فعالیت‌های سیاسی برادر همسرش رأی به اعدام او ‌می‌دهد و پس از این است که تازه همسرش متوجه ساواکی بودن او ‌می‌شود. راد در این فیلم با خسرو شکیبایی که اولین فیلمش را بازی ‌می‌کرد و فریماه فرجامی‌همبازی بود.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

عبور از میدان مین، جواد طاهری، ۱۳۶۲

یکی دیگر از فیلم‌های حوزه جنگ سعید راد، ‌ درباره گروهی از نظامیان است که در در قلعه‌ای مستقر شده‌اند، ‌ اما دشمن آنها را محاصره کرده و اطراف آنها مین کار گذاشته است. یک افسر ارتش با همراهی چند نفر مأمور ‌می‌شوند با خنثی کردن مین‌ها راه را برای رساندن غذا به محاصره شدگان باز کنند. نقش این افسر را سعید راد بازی کرده است.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

دادشاه، ‌ حبیب کاوش، ۱۳۶۲

داده شاه یکی از شاه‌نقش‌های است که سعید راد بازی کرده است. دادشاه یک دلاور بلوچ است که در برابر یک قانون در زاهدان ‌می‌ایستد و یکی از حامیان این قانون به نام سردار درانی را ‌می‌کشد. در این فیلم خسرو شکیبایی، آهو خردمند، جعفر والی و جمشیدهاشم پور که هنوز جمشید آریا بود، با سعید راد همبازی هستند.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

عقاب‌ها، ‌ ساموئل خاچیکیان، ۱۳۶۳

یک فیلم جنگی دیگر و این بار به کارگردانی ساموئل خاچیکیان. این فیلم سال ۶۴ اکران شد و تا سال ۸۵ به مرور ۲۱ بار اکران شد و یکی از پرتماشاگرترین فیلم‌های سینمای ایران لقب گرفت. عقاب‌ها ماجرای واقعی نجات یک خلبان ایرانی توسط کردهای عراقی و انتقال او به ایران است. در این فیلم منوچهر اسماعیلی به جای سعید راد صحبت کرده است.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

دوئل، احمدرضا درویش، ‌ ۱۳۸۲

سال ۱۳۷۸ سعید راد که از نیمه‌های دهه شصت و با ممنوع الفعالیت شدن، ‌ خارج از ایران زندگی ‌می‌کرد، به ایران برگشت و ۴ سال بعد اولین فیلمش پس از بازگشت به ایران را بازی کرد. دوئل احمدرضا درویش فیلم دیگری در حوزه جنگ بود که با سروصدای زیاد برای حضور سعید راد بعد از سال‌ها در سینما، اکران شد و البته که بخش بیشتری از هیاهو به دلیل بودجه هنگفت برای ساخت این فیلم بود. سعید راد در این فیلم از معدود دفعاتی است که نقش منفی بازی کرده است.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

چه، ابراهیم حاتمی‌کیا، ‌ ۱۳۹۰

فیلم در باره مصطفی چمران و عملیات او در پاوه برای پایان دادن به یک درگیری داخلی است. در حالی که مصطفی چمران میل به صلح دو گروه و آشتی دارد، ‌ اصغر وصالی به عنوان نماینده سپاه پاسداران ‌می‌خواهد به طریق دیگری درگیری را پایان دهد. در این میان تیمسار فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش هم سعی ‌می‌کند با دید خودش موقعیت را کنترل کند. نقش تیمسار فلاحی را سعید راد بازی ‌می‌کند.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

گیرنده، مهرداد غفارزاده، ۱۳۹۰

فیلم در باره راننده‌ای با بازی سعید راد است که قرار است بعد از بازدید رئیس جمهور و هیأت دولت از شهری به اسم جاروف، ‌ نامه‌های اهالی را به دست رئیس جمهور برساند، اما گروهی که منافعشان با نامه‌های محلی مردم به رئیس جمهور به خطر ‌می‌افتد، مانع او ‌می‌شوند. راد برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول مرد را از جشنواره فیلم دریافت کرد.

همه فیلم‌های سعید راد که در خاطرمان می‌ماند

در چشم باد، مسعود جعفری جوزانی، ‌ ۱۳۸۸

سریال تاریخی در چشم باد یکی از موارد معدود حضور سعید راد در تلویزیون است. سریال زندگی خانواده‌ای را از دوره قیام میرزا کوچک خان جنگلی تا آزادسازی خرمشهر روایت ‌می‌کند. سعید راد در یک بازثی متفاوت در نقش رضا شاه ظاهر شده است.

کد خبر 868594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha