دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در عمر سه ساله خود توانست موفقیت‌های قابل توجه و چشم‌گیری در عرصه‌های مختلف سیاست بین‌الملل و منطقه‌ای کسب کند. 

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه: دولت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در عمر سه ساله خود توانست موفقیت‌های قابل توجه و چشم‌گیری را در عرصه‌های مختلف سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای کسب کند.

بهبود روابطی که اسرائیل را منزوی کرد

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه منطقه‌ای مربوط به بهبود روابط ایران و عربستان و افزایش تعامل با کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس بود. این اقدام موجب شد که تنش‌های بین ایران و برخی کشورهای عربی به حداقل برسد و فضای بهتری در منطقه حاکم شود. از مهم‌ترین نتایج این بهبود روابط را باید منزوی کردن رژیم صهیونیستی به شمار آورد. هرچقدر که روابط کشورهای منطقه‌ به سمت همگرایی و تعامل سازنده برود انزوای اسرائیل بیشتر خواهد شد.

بهبود روابط ایران با کشورهای عربی منطقه موجب شد که طرح آبراهام با شکست جدی مواجه شود و ضربه سنگینی به سیاست خارجه صهیونیست‌ها وارد شود. این دستاوردی است که باید نتیجه همکاری و همراهی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر امورخارجه شهید دکتر حسین امیر عبداللهیان دانست.

قطع وابستگی به اقتصاد غرب

در ادامه باید حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس را از درخشان‌ترین اقدامات سیاست خارجه شهید رئیسی معرفی کرد. ایران با حضور در این گروه‌های اقتصادی که نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده‌ است، توانست تا حد قابل توجهی وابستگی خود به اقتصاد غربی را کاهش دهد و همین امر خشم آمریکایی‌ها را به دنبال داشت.

سیاست صلح در آسیای میانه

از دیگر اقدامات برجسته و شاخص دولت سیزدهم در عرصه بین‌الملل، باید به ورود اثرگذار ایران به مسائل آسیای میانه اشاره کرد. پس از بالا گرفتن برخی دعوا و درگیریها بین آذربایجان و ارمنستان که کار را به جنگ کشانده بود؛ سیاست همگرایی و کنترل‌گر ایران موجب شد سطح تنش بین این کشورها تا حد بالایی کاهش پیدا کند و به حداقل برسد.

مهار تحریم‌های غرب با اتکا به اقتصاد ملی

نکته قابل توجه دیگر درباره سیاست خارجه دولت سیزدهم این است که در عمر سه ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی موضوع وابستگی شدید به برجام قطع شد و ایران نسبت به بسیاری از خطرات و ضررهای برجام مصون ماند. تمرکز دولت شهید رئیسی بر موضوع اقتصاد درون‌زا و ملی باعث شد که ارتباط اقتصاد کشور به برجام تا سطح قابل توجهی کاهش پیدا کند و سیاست زیادی‌خواهی غربی‌ها در قبال ایران کم شود.

در پی این موضوع ما شاهد آن بودیم که تهاجم سیاسی و اقتصادی غرب نسبت به کشورمان تا حد بسیار زیادی کنترل شد. گرچه آمریکا سعی داشت با تحریم‌ها فشار بر کشور و اقتصاد ایران را افزایش دهد؛ اما دیگر این موضوع نتوانست سیاست و اقتصاد ایران را نشانه بگیرد. علت آن بود که بودجه کشور بر اقتصاد داخلی متکی بود و سیاست‌های تحریمی غرب نتوانست با تحریم، اقتصاد و معیشت ما را نشانه بگیرد.

حضور منفعت‌آور در قاره سیاه

گفتنی است از دیگر اقدامات اثرگذار دولت سیزدهم حضور ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در غرب و شرق آفریقا بود. این حضور که نتیجه سفرهای شهید رئیسی به کشورهای آفریقایی بود بسترساز انتقال و صدور کالاهای ایرانی به قاره سیاه شد.

شکست دادن تجزیه‌طلب‌ها با همکاری دولت عراق

در این راستا افزایش رابطه با عراق و گسترش ارتباط‌های امنیتی و نظامی بین ایران و دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان نیز از دیگر دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بود. انعقاد قراردادی امنیتی بین ایران و عراق و اقلیم کردستان موجب شد گروهک‌های تروریستی حاضر در مناطق مرزی مشترک دو کشور تضعیف شده و در نقشه‌های خرابکارانه خود شکست بخورند.

کد خبر 868597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha