چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

«اهدای زندگی فقط اهدای خون نیست؛ اهدای شیر مادر هم اهدای زندگی است.» این را یکی از زنانی که تازه چند روز است طعم شیرین مادری را چشیده، می‌گوید.

بانک شیر مادر

به گزارش همشهری ‌آنلاین امثال او هم کم نیستند؛ تازه‌مادرانی که نسبت به نوزادان نارس هم احساس مسئولیت می‌کنند و شیره جانشان را بین نوزاد خود و نوزادی که اصلا نمی‌شناسند، تقسیم می‌کنند. بانی این کار خداپسندانه هم بانک شیر مادر است که در ۱۲شهر کشور تاسیس شده تا نوزادان نارس در بدو تولد با شیر مادر تغذیه شوند. به بهانه پنجمین سالگرد تاسیس بانک شیر مادر بیمارستان ام‌البنین(س) مشهد با مادرانی گپ زده‌ایم که نیکوکاری متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

مادر «شادی» ‌ها

نخستین فرزند سمیرا تازیکی ۶ماهه به دنیا آمد و در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (ان‌آی‌سی‌یو) بیمارستان ام‌البنین(س) مشهد بستری شد. هنوز هم وقتی از آن روزها صحبت می‌کند، جانش آتش می‌گیرد. او به همشهری می‌گوید: «شادی، دخترم وقتی به دنیا آمد، خیلی کم شیر می‌خورد. پرستاری مرا با بانک شیر مادر بیمارستان ام‌البنین(س) آشنا کرد. آزمایش‌های لازم را انجام دادم که نشان می‌داد می‌توانستم اهداکننده شیر مادر باشم. انگار خدا دنیا را به من داده باشد. انگار همه آن طفل‌های معصوم‌ بستری شده شادی من باشند.»
تازیکی که به‌خاطر بستری بودن فرزندش ۲‌ماه اول تولد فرزندش را در بیمارستان گذراند، ادامه می‌دهد: «هر دو ساعت یک‌بار برای اهدای شیر مادر به قسمت بانک شیر می‌رفتم. شده بودم مادر شادی‌ها و تمام مدت برای دختر خودم و همه نوزادان نارس و بیماری که بستری بودند و امکان تغذیه با شیر مادر را نداشتند، دعا می‌کردم.»
‌او می‌گوید که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرده بتواند در یک کار خیرخواهانه مستمر حضور داشته باشد و این قدر احساس رضایت کند و ادامه می‌دهد: «همیشه از تلویزیون شنیده بودم که اهدای خون، اهدای زندگی، ولی هیچ اطلاع‌رسانی‌ای درباره بانک شیر مادر نشده بود و نه من و نه اطرافیانم خبر نداشتیم. من به همه افرادی که تازه مادر شده‌اند می‌گویم که اهدای شیر مادر هم دست کمی از اهدای خون ندارد و همان اهدای زندگی است.» ‌
حالا شادی ۴ماهه است و به زندگی خانواده‌اش شادی بخشیده و سمیرا تازیکی همچنان به عهدش وفادار مانده است. می‌گوید: «همه آن نوزادان نارس که در بیمارستان بستری هستند، مثل دخترم شادی هستند. می‌دانم که تغدیه نوزاد نارس با شیر مادر چقدر در رشد و سلامت او تأثیر دارد. طبق آموزشی که دیدم زنجیره سرد نگهداری شیر مادر را حفظ می‌کنم و هر دو روز یک‌بار خودرویی از بانک شیر مادر بیمارستان ام‌البنین(س) برای دریافت شیر مادر به در خانه ما می‌آید.»‌

با وضو بودم

الهه دارابی قدم دخترش به دنیا را پر خیر و برکت می‌داند و می‌گوید: «۴سال پیش که برای تولد دخترم ماندانا روزشماری می‌کردم در کلاس‌های بارداری بیمارستان ام‌البنین(س) هم شرکت کردم. همانجا با بانک شیر مادر آشنا شدم.» ‌فکر آن روزهای الهه دارابی به این مشغول شده بود که اگر شیر مادر را اهدا کنم و بچه خودم گرسنه بماند چه؟
او ادامه می‌دهد: «نیت کردم که خدا کمک کند و بتوانم شیر مادر را اهدا کنم. قدم ماندانا به دنیا با خیر و برکت بود؛ هم خودش سیر می‌شد و هم سهم نوزادان نارس را اهدا می‌کردم. قبل از اینکه شیر بدوشم همیشه وضو می‌گرفتم و از خدا می‌خواستم نوزادی که بستری شده زودتر جان بگیرد و مرخص شود.»
او سلامتی دخترش را مدیون همان اهدای شیر می‌داند و خاطره‌ای تعریف می‌کند: «چندی پیش ماندانا به آلرژی مبتلا شد که مجبور بودم از اسپری آسم برای تنفسش استفاده کنم. دست به دعا شدم و بالاخره نسخه یک دکتر ما را از اسپری آسم و آلرژی نجات داد. من معتقدم این نتیجه همان اهدای شیر مادر برای نوزادان نارس و بیمار است؛ دعای خیری که مثل نور در زندگی دخترم جاری شده است.»‌

نذر سلامتی نوزادان

نوشته روی ظرف‌هایی که به مادران برای اهدای شیر مادر داده و به بانک شیر فرستاده می‌شود، روایتگر دنیایی از احساس و عاطفه است: «برای دختر گلم، برای پسر عزیزتر از جانم، به امید مادر شدن، برای شفای همه نوزادان.» این نوشته در مناسبت‌های مختلف هم فرق می‌کند؛ شب یلدا با نقاشی انار و هندوانه و اشعار یلدایی همراه است، در روزهای عید نوروز با نمادهای هفت‌سین و ایام محرم هم با دل‌نوشته‌هایی برای حضرت علی‌اصغر(ع).
فاطمه شاعرمقدم، مسئول اجرایی بانک شیر مادر بیمارستان ام‌البنین(س) مشهد به همشهری می‌گوید: «مادران اهداکننده به قدری احساس خوب را اینجا تجربه می‌کنند که بارها شاهد بودیم به ما مراجعه می‌کردند و با گریه می‌گفتند که شیرشان کم شده و نمی‌توانند اهداکننده باشند و این توفیق را از دست داده‌اند. برخی مادران برای نذر سلامتی نوزاد خود شیر مادر اهدا می‌کنند.»
۱۶مادر در ۳ماهه نخست سال ۱۴۰۲با بانک شیر مادر بیمارستان ام‌البنین(س) همکاری داشتند و در مدت مشابه سال ۱۴۰۳این تعداد به ۲۱نفر رسیده که از افزایش ۳۱درصدی مشارکت خبر می‌دهد. ‌

در بانک شیر مادر چه می‌گذرد؟

مادران داوطلب، شیر مازاد خود را از بدو تولد تا یک‌سالگی فرزندشان به بانک شیر اهدا می‌کنند. نوزادان نارس، چند قلو و بیماری که مادران‌شان امکان تغذیه آنان با شیر مادر را ندارند، از این شیر تغذیه می‌کنند. روی شیرهای اهدایی به بانک شیر مادر آزمایش‌های لازم انجام می‌گیرد. مادران اهداکننده نیز از نظر ابتلای احتمالی به ایدز و هپاتیت به‌طور دقیق بررسی می‌شوند.
کشت اولیه میکروبیولوژیکی روی شیر، مخلوط کردن شیر ۳تا ۵مادر و بعد فرآیند پاستوریزه کردن انجام می‌شود. شیر پاستوریزه در دمای ۲۰ درجه زیرصفر در فریزرهای صنعتی بانک شیر تا ۶‌ماه نگهداری می‌شود. برخی برای اهدا به بانک شیر مادر مراجعه می‌کنند و مادرانی هم که نمی‌توانند به بانک شیر مراجعه کنند، خودروی تحویل به در منزل‌شان فرستاده می‌شود. ‌

یک بانک متفاوت | پشتوانه این بانک مهر مادری است

یک بانک متفاوت | پشتوانه این بانک مهر مادری است

کد خبر 869045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha