مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: براساس آمارهای موجود اکنون ۱۰ هزار نفر از رانندگان ناوگان تاکسی در پایتخت از بیمه برخوردار نیستند که برای این افراد پیگیری‌های از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.

شادی ملکی

به گزارش همشهری آنلاین، شادی مالکی وضعیت تاکسی‌های شهر تهران را تشریح کرد و افزود: برای بیمه رانندگان تاکسی در سنوات گذشته بخشی از سهم بیمه آنان در قالب بودجه کشور پیش‌بینی شده بود و ۱۷ درصد از سهم بیمه این رانندگان توسط دولت تقبل می‌شد اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای این منظور در بودجه پیش‌بینی نشده و رانندگان جدید باید به صورت ۱۰۰ درصد و در قالب خویش‌فرما حق بیمه خود را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود اکنون ۱۰ هزار راننده تاکسی در تهران بیمه نیستند، ادامه داد: در همین راستا رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده و این سازمان نیز به منظور حمایت از این گروه‌های هدف پیگیر بیمه پایه است و درخواست جلساتی برای حل این مشکل با سازمان تامین اجتماعی شده است زیرا اعتقاد داریم که پرداخت ۱۰۰ درصد پرداخت حق بیمه از سوی رانندگان تاکسی بسیار مشکل است.

مالکی گفت: برای کمک به رانندگان تاکسی در تهران موضوع بیمه تکمیلی این گروه‌ها را اجرایی کردیم با شرکت شهر سالم شهرداری تهران قراردادی به همین منظور منعقد شد و اکنون به ازای هر تاکسیران، سه میلیون تومان هزینه بیمه تکمیلی می‌شود حتی برای تاکسیرانان ۷۰ سال به بالا که امکان انجام فعالیت‌های مرتبط با بیمه تکمیلی را نداشتند بیمه تکمیلی را دایر کردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره سختی کار رانندگان تاکسی نیز اضافه کرد: برای سختی کار رانندگان تاکسی هم تلاش‌هایی در حال انجام است.

نیمی از تاکسی‌های تهران فرسوده است

مالکی درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ در مدیریت شهری فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی همانند تاکسی‌های تهران است، اکنون ۸۰ هزار دستگاه تاکسی داریم وکه بیش از نیمی از آنها فرسوده است و به لحاظ آلایندگی دارای مشکل هستند.

وی ادامه داد: امسال یکی از اولویت‌های سازمان تاکسیرانی شهر تهران بحث نوسازی تاکسی است که با همکاری خودروهای تولید داخل کشور طرح نوسازی در حال اجراست البته نسبت به سال گذشته که یک خودرو در طرح نوسازی قرار گرفته امسال دو خودروی دیگر هم در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: در همین راستا شرکت ایران خودرو، کرمان موتور و فردا موتور با این سازمان همکاری دارند خودروی سورن دوگانه‌سوز و دو خودروی دیگر بنزین‌سوز برای موضوع نوسازی ناوگان تاکسی در نظر گرفته شده است امیدواریم ایجاد رقابت و تنوع در خودروهای معرفی شده شرایط را بهتر کند.

اعطای وام تعمیر خودرو به تاکسی‌داران

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران همچنین اظهار کرد: برای اولین بار وام‌هایی برای تعمیرات خودرو به تاکسی‌داران شهر داده می‌شود زیرا در بخش ایمنی، فنی و آلایندگی برخی تاکسی‌ها مشکل دارند که بدون نیاز به بازسازی، باید تعمیر شوند اما بسیار از رانندگان تاکسی توان تعمیر خودروهای خود را ندارند.

وی سن نوسازی تاکسی‌های تهران را ۱۲ سال عنوان کرد و افزود: خودروهایی که معایب دارند به آنها وام تعمیر تخصیص داده‌ می‌شود تا بتوانند در راستای تعمیر تاکسی خود اقدام کنند.

به گفته وی، براساس موافقت‌نامه با شرکت‌های خودروسازی و یکی از بانک‌های عامل، تسهیلاتی برای تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته شده است. برای خودروهای سواری تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی و برای خودروهای ون نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص داده می‌شود. این وام بدون بهره است و تعمیرات خودرو از سوی نمایندگی‌ها کار تعمیر خودروهای آنان انجام شده و نمایندگی هزینه تعمیرات را به سازمان تاکسیرانی اعلام می‌کند و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نیازی به پرداخت وجه ندارند.

وی سقف پرداخت تسهیلات تعمیرات خودرو به تاکسی‌داران شهر تهران را پنج هزار دستگاه بیان کرد و گفت: اعطای وام تعمیر خودرو جدای از بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی است و رانندگانی که خودروهای آنها نیاز به تعمیر دارد می‌توانند از این وام استفاده کنند.

مالکی درباره میزان تسهیلات اعطایی برای نوسازی ناوگان تاکسی در تهران نیز اظهار کرد: در همین راستا برای نوسازی تاکسی‌های غیربرقی ۱۵۰ میلیون تومان با کارمزد هشت درصد و برای خودروهای برقی ۳۰۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. همچنین به منظور حمایت از خودروهای برقی تسهیلاتی نیز از طریق شرکت خودروساز به آنان داده خواهد شد.

وی آورده رانندگان تاکسی در تهران برای نوسازی خودروهای خود را ۲۰۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: در بحث کمک به خوردهای برقی باید «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» محقق شود تا میزان اقساط این تسهیلات برای رانندگان کمتر شود. در صورتی که این ماده محقق نشود به نظر می‌رسد شرایط سخت‌تر خواهد شد زیرا در طرح واگذاری ماشین‌های برقی، گران بودن ماشین و میزان اقساط بالای تسهیلات به عنوان مشکلات جدی این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود و معتقدیم باید دولت در این زمینه کمک کند.

مالکی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای خودروی برقی باید به رانندگان کمک شود و شرایط برای این افراد تسهیل شود تا در طرح نوسازی و جایگزینی از خودروی برقی استفاده کنند البته کمک بلاعوضی که قرار بود از سوی دولت تامین شود و ما همچنان پیگیر تحقق آن هستیم محقق نشده است.

وی اضافه کرد: اما در راستای حمایت از رانندگان تاکسی شهرداری تهران وام‌هایی را با کارمزد پایین در قالب ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بانک و ۶۰۰ میلیون از طریق خودروساز در نظر گرفته است. ممکن است این میزان تسهیلات اقساط بالایی داشته باشد اما این موضوع برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اختصاص می‌یابد که معتقدیم باید بخشی به عنوان کمک بلاعوض به این گروه‌های هدف داده شود و ما تمام تلاش خود را برای تحقق این موضوع انجام خواهیم داد.

امضای موافقت‌نامه ۱۰ هزار خودروی برقی

مالکی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان تاکسیرانی تهران ورود خودروهای برقی است که شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی تفاهم‌نامه با وزارت صمت منعقد کرد و تاکنون با پنج شرکت خودروساز، موافقت‌نامه ۱۰ هزار خودروی وارداتی امضا شده است.

وی ادامه داد: اولین بخش خودروهای برقی فراخوان آن در سایت سازمان وجود دارد که تاکنون ۲۰۰ دستگاه پلاک تاکسی دریافت کرده و در سطح شهر در حال خدمات‌رسانی به مردم پایتخت هستند که البته در این مسیر برقی‌سازی خودروها تاکنون یک هزار دستگاه تاکسی وارد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در ۶ نقطه امکان شارژ این خودروهای برقی در تهران فراهم شده است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی مدیریت شهری تا پایان سال جاری ۹۰۰ ایستگاه شارژ دیگر اضافه خواهد شد تا با این اقدام ۴۰ هزار دستگاه را پوشش دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه یک هزار خودروی برقی وارد کشور شده اما تاکنون ۲۰۰ خودروی آن پلاک دریافت کرده‌اند، گفت: اینکه یک هزار دستگاه وارد شده و ۲۰۰ مورد آن پلاک شده است بدلیل آن است کار ورود خودروهای برقی کار جدیدی است گام‌های زیادی برای این موضوع برداشته شده و به عنوان یک پروژه ملی است تا برخی از مشکلات وجود ناوگان حمل و نقل عمومی را حل کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم میزان آلایندگی هوا و عوامل موثر آن در تولید آلاینده‌های گازی منابع متحرک ۸۳ درصد است، خودروهای سواری نقش ۳۷ درصدی و تاکسی بیش از ۹ درصد است بنابراین حرکت به سمت خوردوهای برقی حرکت به سمت هوای پاک است و یکی از بهترین راهکارها استفاده از خودروهایی است که تکنولوژی برتر دارند.

مالکی افزود: ورود این خودروهای برقی به کشور نیاز به تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه خاص داشت با توجه به اینکه برای اولین بار این خودرو وارد شدند تا در بحث نوسازی و بهسازی تاکسی‌های فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت نقش داشته باشند باید همه مسیرهایی پیش‌رو را طی می‌کردیم. البته تلاش ما نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال ۱۴۰۳ است که پیگیر موضوع هستیم.

نرخ سرویس مدارس حداقل ۱۲ میلیون تومان

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره نرخ سرویس مدارس دانش‌آموزان پایتخت نیز گفت: برابر آیین‌نامه اجرایی جابجایی دانش‌آموزان، شهرداری تهران نظارت بر راهبردی سرویس‌های مدارس را به عهده دارد به همین منظور لایحه تعیین نرخ کرایه را به شورای شهر تهران اعلام کرده است.

وی ادامه داد: نرخ پایه سرویس مدارس در تهران ۴۵ درصد اعلام شده اما باید توسط هیات تطبیق نیز تصویب شود. در نهایت نرخ سرویس مدارس دانش‌آموزان در تهران حداقل ۱۲ میلیون تومان و حداکثر ۲۷ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

مالکی از والدین درخواست کرد با توجه به اینکه در وزارت کشور سامانه‌ای برای ثبت‌نام سرویس مدارس تهیه شده بنابراین والدینی که فرزند دانش‌آموز دارند باید در این سامانه ثبت‌نام کنند تا بتوانند از خدمات سرویس مدارس بهره‌مند شوند.

به گفته وی، تاکنون ۲۲ هزار نفر از دانش‌آموزان برای استفاده از سرویس مدارس در این سامانه وزارت کشور ثبت‌نام کرده و همچنین ۱۲۰ شرکت هم آمادگی خود را برای این اقدام اعلام کرده‌اند. ما از والدین دانش‌آموزان درخواست داریم که ثبت‌نام فرزندان خود را به ثبت برسانند تا برای این موضوع بهتر برنامه‌ریزی کنیم و از اول مهر بدون مشکل خدمات‌رسانی را به دانش‌آموزان داشته باشیم.

کد خبر 869048
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha