خانوادهٔ امام موسی صدر به همراه قاضی «حسن الشامی»، دبیر کمیتهٔ رسمی پیگیری پروندهٔ ربوده شدن امام موسی صدر و «جوزف غزاله»، وکیل و مشاور حقوقی خانواده امام موسی صدر، با آغاز مردادماه ۱۴۰۳ به دعوت رسمی دولت روسیه وارد مسکو شدند و دیدارهای خود را در روسیه آغاز کردند.

خانواده امام موسی صدر به روسیه

به گزارش همشهری‌آنلاین، نخستین دیدار خانواده امام موسی صدر در مسکو با رئیس موسسهٔ شرق‌شناسی روسیه، پروفسور «ویتالی ناومکین» بود.

در این دیدار ویتالی ناومکین توجه و علاقه زیاد خود را به اندیشه امام صدر ابراز و پیشنهاد کرد که مؤسسهٔ شرق‌شناسی سخنرانی‌ها و مقالات امام موسی صدر به ویژه کتاب «ادیان در خدمت انسان» را به زبان روسی ترجمه کند.

«سید صدرالدین صدر» فرزند امام موسی صدر از این پیشنهاد و تعریف فعالیت‌های مشترک میان مؤسسهٔ شرق شناسی و مرکز تحقیقات و مطالعات امام موسی صدر استقبال کرد.

جزئیات تازه و مهم از ناپدید شدن امام موسی صدر | آخرین اظهارات پسر قذافی؛ درخواست از بازپرس قضایی

در این دیدار همچنین پیشینه و مراحل رسیدگی به پروندهٔ ربوده شدن امام و دو همراهش بیان شد و قاضی الشامی به تشریح کارشکنی‌های طرف لیبیایی پرداخت که از سال ۲۰۱۱ تا کنون تفاهم‌نامه‌ میان لبنان و لیبی را اجرا نکرده است.

در پایان این دیدار، اعضای خانوادهٔ امام موسی صدر مجموعه‌ای از کتاب‌ها و منشورات مرکز تحقیقات و مطالعات امام موسی صدر را به پروفسور ناومکین اهدا کردند.

سفر خانوادهٔ امام موسی صدر به روسیه + تصاویر و جزئیات

به گزارش ایسنا در ادامهٔ این دیدارها در جریان سفر به روسیه، معاون اسقف اعظم مسکو و روسیه و رئیس ادارهٔ روابط خارجی کلیسای روسیه، خانوادهٔ امام موسی صدر و هیئت همراه را به حضور پذیرفت.

«اسقف انتونیو» به گرمی به خانواده و هیئت همراه خوش‌آمد گفت و سپس دربارهٔ اهمیت نقش کلیسا در گفت‌وگوی میان ادیان صحبت کرد و روابط کلیسا را با کشورهای اسلامی بسیار گرم توصیف کرد.

وی بر نقاط مشترک بین کلیسای ارتدکس و اسلام، به ویژه، در زمینهٔ موضوع خانواده صحبت کرد.

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در ادامه این برنامه، سید صدرالدین صدر با ابراز خرسندی از دیدار با اسقف اعظم، امام موسی صدر را پیشگام گفت‌وگوی بین تمدن‌ها و ادیان معرفی کرد و به تشریح خطبهٔ امام صدر در کلیسای«کبوشیین» و مباحث و مفاهیم بدیع آن پرداخت و مجموعه‌ای از انتشارات مرکز تحقیقات و مطالعات امام موسی صدر را به اسقف انتونیو تقدیم کرد.

سپس، فرزند ارشد امام موسی صدر و قاضی الشامی، درباره علل سفر امام به لیبی توضیحاتی دادند.

سید صدرالدین صدر پس از توضیح دربارهٔ ماجرای ربایش امام موسی صدر و موضوع جنایت آدم‌ربایی و ناپدیدشدگی اجباری و اشاره به همکاری نکردن لیبی در دوران معمر قذافی و در دوران مقامات بعدی، از جناب اسقف درخواست کرد که موضوع امام موسی صدر را در همه جا مطرح کند و با دولت روسیه و همهٔ احزاب و جریان‌های با نفوذ در روسیه تلاش کند تا لیبیایی‌ها را برای همکاری برای آزادی امام و دو یار همراهش تحت فشار قرار دهد و نیز اطلاعات لازم را درباره زندان‌های مخفی به کمیتهٔ رسمی پیگیری ارائه کنند.

اسقف آنتونیو در پاسخ با بیان این‌که کلیسا در سطح سیاسی محدودیت اجرایی دارد، قول داد: که هر زمان که بتواند در مورد این موضوع صحبت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که تحت تأثیر نقش امام موسی صدر در گفت‌وگوی ادیان و حضور در کلیساها و مساجد و محافل بین‌المللی، به ویژه سخنرانی ایشان در کلیسا کبوشیین قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد که در سفر خود به لبنان در سپتامبر آینده مجدداً با اعضاء این هیئت دیدار کند.

براساس این گزارش خانوادهٔ امام موسی صدر در اولین روز سفر به روسیه بیانیه‌ای نیز صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که بعد از ۴۶ سال امیدواری، علیرغم تلاش‌های عربی و بین‌المللی برای پنهان کردن حقیقت، تصمیم گرفتیم به کشورهایی که می‌توانند در تقویت روند پیگیری مؤثر باشند، سفر کنیم تا شاید با دخالتی مثبت، درهای بسته لیبی به روی کمیتهٔ پیگیری باز شود.

در ادامهٔ بیانیه با یادآوری مسلمات قضیهٔ ربودن که طی سال‌ها اثبات شده است، (از جمله این‌که معمر قذافی و مقامات حکومتش مسئول جرم مستمر ناپدیدسازی اجباری هستند، و همه اطلاعات و روایت‌های راستی‌آزمایی‌شدهٔ شاهدان بر حیات امام و دو همراهش تأکید می‌کند) بر وظیفه دولت لبنان برای هموار کردن مسیر فعالیت کمیته و کمک به معرفی متهمان به دادگاه تاکید کرده است.

خانوادهٔ صدر همچنین یادآور شده اند که وظیفه دولت لبنان این است که قبل از همکاری کامل لیبی در این قضیه و اجرای کامل بندهای توافقنامه قضایی و کمک به کمیته برای یافتن مکان نگهداری امام و همراهانش، روابط دیپلماتیک و اقتصادی با لیبی برقرار نشود.

کد خبر 869149
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha