اغلب خریدهای این فصل پرسپولیس، بازیکنان گذشته این تیم هستند. درست مثل لیگ یازدهم که در پایانش بدترین رتبه تاریخ سرخپوشان به دست آمد

پرسپولیس

همشهری آنلاین- ۲۵روز از نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر گذشته و در لیست خرید باشگاه پرسپولیس به جز ایوب العملود هر نامی که می‌بینیم از پرسپولیسی‌های سابق است. علی علیپور بعد از چند سال از سفر اروپا بازگشته است. فرشاد احمدزاده برای سومین بار از سفر برگشته و برای چهارمین بار با پرسپولیس قرارداد بسته است! مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی عبدی و میلاد سرلک هم بازیکنانی هستند که اگرچه فصل گذشته هم در همین روزها بازیکن پرسپولیس بودند اما بعدا از تیم دور شدند و حالا دوباره زمان بازگشت‌شان فرا رسیده است. این وضعیت که هواداران پرسپولیس در پنجره تابستانی به جای «خرید جدید» دائما شاهد «بازگشت» باشند کم‌سابقه است ولی بی‌سابقه نیست و پیش‌ترها یک بار در این تیم رخ داده بود. آن هم در فصلی که اصلا پایان خوشی نداشت اما اینکه آن پایان تلخ را باید به این مدل از جذب بازیکن نسبت داد یا نه، محل تردید بسیاری دارد. مرور شرایط پرسپولیس در آن فصل و اتفاقات آن دوره از لیگ برتر خالی از لطف نیست.

خداحافظی با شهریار

سال۱۳۹۰ است و همه در انتظار شروع یازدهمین دوره لیگ برتر. پرسپولیس فصل قبل با علی دایی نتایج خوبی در لیگ برتر نگرفته و کسی از چهارم شدن این تیم در فصلی که سپاهان و استقلال قهرمان و نایب‌قهرمانش هستند راضی نیست. تیم علی دایی البته در جام حذفی با بردن ملوان برای دومین سال متوالی قهرمان شده ولی حتی ۲قهرمانی متوالی در این جام نیز هواداران را راضی نمی‌کند و دلیل اصلی این اتفاق نتایج فاجعه‌بار در لیگ و آسیا است. شاگردان شهریار حتی رکورد ۵باخت متوالی را هم در لیگ برتر به جا گذاشته‌اند که برای پرسپولیس و سابقه‌اش بسیار عجیب و غریب است. به همه اینها اضافه کنید اختلافات شدید دایی با مدیرعامل وقت تیم یعنی حبیب کاشانی را که در تاریخ روابط مربیان و مدیران بی‌سابقه بود. دو طرف برای آخرین بار در برنامه ۹۰ حسابی از خجالت هم در آمدند و مسیرشان از هم جدا شد. دایی رفت و کاشانی ماند تا لیگ یازدهم را با یک سرمربی جدید آغاز کند. این سرمربی جدید که بود؟ رفیق نزدیک آقای مدیرعامل یعنی حمید استیلی که تقریبا همه در توانایی‌های مربیگری‌اش تردید داشتند.

ستاره‌های سابق در تور استیلی

پنجره تابستانی باز شد و تیم‌ها خریدهای خود را برای یازدهمین دوره لیگ برتر آغاز کردند. در پایان اما لیست بازیکنانی که جذب پرسپولیس شدند به این شکل بسته شد: علی کریمی، جواد کاظمیان، مامادوتال، میثاق معمارزاده، مهرداد اولادی و محمد نصرتی. یک لیست ۶نفره که ۴نفر از آنها بازیکنان سابق پرسپولیس هستند. علی کریمی بعد از ۲سال دوری از پرسپولیس که شامل ۴۰بازی در استیل‌آذین و ۲بازی در شالکه آلمان می‌شود به جمع سرخپوشان بازگشته است. محمد نصرتی بعد از ۳سال آمده که این ۳سال را در النصر امارات و تراکتور گذرانده است. مهرداد اولادی که بعد از پرسپولیس به امارات رفته بود ۲فصل را هم برای سپری کردن خدمت سربازی در خدمت ملوان بوده که بهترین بازی‌های دوران فوتبالش را در همین ملوان به نمایش گذاشته است. سال‌های دوری جواد کاظمیان از همه بیشتر بوده است. آقاجواد ۴فصل در لیگ امارات بوده و ۴تیم مختلف را دور زده است، بعد از آن هم یک فصل را در سپاهان سپری کرده تا زمانی که شرایط بازگشتش به پرسپولیس فراهم شود. اینها نام‌های بزرگی هستند که دوباره به آغوش پرسپولیس بازگشته‌اند و حمید استیلی از بازگشت این ستاره‌های ملی‌پوش خوشحال است اما...

هم پایان تلخ، هم تلخی بی‌پایان

پایان فصل ۹۱-۱۳۹۰ فوتبال ایران و نتایج پرسپولیس در آن فصل از رقابت‌ها را خیلی‌ها هنوز به یاد دارند. پرسپولیس در لیگ برتر به رتبه دوازدهم می‌رسد که پایین‌ترین رتبه‌اش در تاریخ این رقابت‌ها است، در جام حذفی هم سرخپوشان در یک‌چهارم حذف می‌شوند، آن هم با شکست سنگین ۳ بر صفر مقابل رقیب سنتی. این شکست سنگین در داربی با حضور حمید استیلی روی نیمکت رقم می‌خورد اما او چند هفته بعد باشگاه را ترک می‌کند تا مصطفی دنیزلی روی نیمکت بنشیند و تعداد شکست‌هایش از استیلی هم بالاتر برود! تنها نقطه روشن این فصل، برد ۳ بر ۲ پرسپولیس در داربی برگشت است که با آن کام‌بک معروف به نام داربی ایمون زاید در یادها می‌ماند. یعنی فصلی که ستون فقرات تیم را پرسپولیسی‌های تازه‌بازگشته تشکیل داده‌اند به فاجعه‌بارترین فصل این تیم تبدیل می‌شود و این بازگشت‌ها هیچ حاصلی برای طرفین ندارد. اما نام حمید استیلی، نامی است که می‌تواند نقطه دید مخاطب را درباره دلایل این شکست‌ها تغییر دهد. استیلی بعد از آن ناکامی بزرگ، یکی دو تجربه ناموفق دیگر هم در مربیگری دارد و در نهایت این شغل را رها می‌کند. همین نکته مهم شاید بتواند نقطه امیدواری پرسپولیسی‌ها برای فصل جدید باشد. می‌توان فکر کرد که ناکامی آن فصل، حاصل انتخاب اشتباه سرمربی بوده و شاید سرمربی اسپانیایی پرسپولیس در فصل جاری این تیم را طوری هدایت کند که همه مطمئن شوند آن ناکامی تقصیر حمید استیلی بوده نه بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته‌ای که دوباره به تیم سابق‌شان بازگشته بودند.

کد خبر 869224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha