قدمت اختراع جوهر به ۲۵۰۰سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و در آثار باستانی مصر و چین اثری از آن دیده می‌شود. آنها از ذرات ریزکربن به نام«lampblack » برای نوشتن روی لوح‌ها استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان جوهر به شکل‌های مختلف و نوآورانه‌تری درآمد و به ترکیبی از اسید تانیک و نمک آهن رسید.

جوهر ایران ساخت

به گزارش همشهری آنلاین: حالا به همت یک شرکت دانش بنیان، ایران نیز به توانمندی بومی‌سازی‌ این ترکیب پیچیده رسیده است. به این ترتیب ایران پس از کشورهایی چون چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، اسپانیا و ترکیه هفتمین کشوری است که فناوری تولید جوهر را در اختیار دارد.

ساختار پیچیده

مایعی که اکنون ما از آن در خودکارها، روان‌نویس‌ها و ماژیک‌ها استفاده می‌کنیم می‌تواند مخلوط پیچیده‌ای حاوی مواد مختلفی مانند حلال‌ها، رزین‌ها، الکل، روان‌کننده‌ها، کربن، رنگدانه‌ها، رنگ‌ها، آنیلین، دکسترین، گلیسیرین، فلورسنت‌ها و مواد دیگر باشد. سیاه، رنگ استاندارد جوهر است که از یک رنگدانه آلی، کربن گرفته شده است.

برای خوانا شدن آنچه با جوهر نوشته می‌شود، مواد رنگی به آن اضافه می‌شود. مواد رنگ‌زا می‌توانند رنگدانه‌ها باشند، که ذرات ریز و جامد هستند و از مواد شیمیایی تولید می‌شوند که عموماً در آب نامحلول و فقط کمی در حلال‌ها محلول هستند.

خلاصی از وابستگی به واردات

محمدامین مقصودی، مدیرعامل شرکت دانش بنیانی که کشور را با ۲ سال کار تحقیقاتی به تولید بومی جوهر نایل کرده است درباره این محصول گفت: همیشه تولیدکنندگان خودکار و نوشت‌افزار در کشورمان از جوهر وارداتی استفاده می‌کردند.

این وابستگی به واردات، علاوه بر خروج سالانه ۲.۵میلیون دلار ارز از کشور، ما را در برابر نوسانات ارزی و تحریم‌ها آسیب‌پذیر می‌کرد. به‌گفته مقصودی، تولید جوهر خودکار در ایران، نه‌تنها ما را در زمره ۷ کشور برتر دنیا در این حوزه قرار می‌دهد، بلکه زمینه‌ساز نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتر در صنعت نوشت‌افزار کشورمان خواهد بود.

همپا با تکنولوژی‌های برتر دنیا

این شرکت دانش بنیان برای تولید جوهر خودکار از تکنولوژی روز دنیا و دانش فنی متخصصان ایرانی استفاده کرده است اما محصول نهایی، قیمت به‌مراتب ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های وارداتی دارد. به‌گفته مقصودی نانوباکتریال بودن این جوهر خودکار آن را از نمونه‌های مشابه خارجی متمایز می‌کند. در حال حاضر ایران از نمونه‌های هندی استفاده می‌کند که جوهر ایران ساخت فعلی از لحاظ قیمتی ۲۵درصد از آن ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید:

ترکیبات بومی‌سازی‌ شده

۱۲ ماده در تولید جوهر خودکار نقش دارد که در تولید بومی آن، همه مواد مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود به غیراز یک مورد که مربوط به صنایع شیمیایی بالادستی است و وارداتی است. مقصودی گفت: سالانه ۴۰۰میلیون خودکار در کشور مصرف می‌شود که برای این تعداد، ۲۵۰تن جوهر وارد می‌شود. در گذشته نیاز کشور به همه اجزای خودکار وارداتی بود، اما در چند سال اخیر، تولیدکنندگان داخلی توانستند نیمی از این نیاز را برطرف کنند.

احداث کارخانه در سیستان

مقصودی با اعلام اینکه دستاوردهای ما به اینجا ختم نمی‌شود، گفت: ما در راستای حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال، برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه شرکت در استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار داده‌ایم تا به این ترتیب زمینه اشتغال‌زایی برای جوانان مستعد این منطقه فراهم شود.

کد خبر 869266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha