گرگانی‌ها رسم «طوق بندان» را در روزهای محرم و صفر به جا می‌آورند؛ رسمی که دوره صفویه تا کنون رواج داشته‌است.

طوق بندان

به گزارش همشهری ‌آنلاین آیین طوق بندان رسمی است که روزهای چهارم تا دهم محرم و در ساعات پیش از اذان مغرب در محلات تاریخی گرگان در استان گلستان برگزار می‌شود.
مراسم به این صورت برگزار می‌شود که در هر محله محله‌ها علم های عزاداری را با تشریفات خاص از انبارها در آورده قربانی کرده و نذری می‌دهند.پس از شست و شوی علم، روسری‌ها و پارچه‌ها را به علم می‌بندند و در تکایا تا پایان محرم و صفر، بسته می‌شود. این رسم نوعی احترام به حضرت ابوالفضل العباس (ع) علمدار کربلاست.
به گفته غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار گرگانی، مراسم سنتی طوق بندان گرگان که از دوره صفویه اجرا می‌شده به عنوان میراث معنوی (ناملموس) در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. طوق بندان در محله‌های گرگان از شب سوم تا شب هفتم محرم برگزار می‌شد و این اقدام قبل از نماز مغرب و عشاء انجام می‌شد و طی مراسم خاص طوق در این ایام در محل عزاداری نصب می‌شود.

آیین های عزاداری محرم در استان‌ ها | رسم طوق بندان در گرگان


طوق‌ها یک علم برنجی بود و حدود پنج متر طول داشت و پارچه‌های سیاه و کبود و پرچم الله اکبر و یا حسین (ع) به این طوق بسته می‌شد و آنقدر سبک بود که یک نفر آن را بر روی دوش خود به راحتی حمل می‌کرد و برخی نیز نذر داشتند روسری مشکی و یا پارچه مشکی به این علم‌ها می‌بستند. در ادامه جمعی از مردم و سوگواران به خانه‌ها و محل نگهداری طوق آمده و با نوحه خوانی، اجزای طوق را به مکانی مشخص برای سر هم کردن اجزای آن حمل می‌کنند. در این روز به افرادی که به همراه دسته‌های حمل طوق حرکت می‌کنند، نیز پاطوقی می‌دهند که کودکان سهم بیشتری از این پاطوقی دارند.

بیشتر بخوانید:

آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | علم گردانی در نیشابور + ببینید

کد خبر 869408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha