عزاداری ماه محرم و صفر در خانواده‌های کرمانی با پخت نذری ویژه همراه است.

محرم - نذری دادن

به گزارش همشهری ‌آنلاین کرمانی‌ها با پخت آش بلغور که به آن آش عاشوری می‌گویند، اولین روز ماه محرم را آغاز می‌کنند.
برای از دست رفتگان که سال‌های قبل نیز از دنیا رفته‌اند نیز در دهه اول ماه محرم پخته می‌شود. آش عاشوری نوعی آش بلغور است که در طول شب پخته و قبل از طلوع آفتاب بین همسایگان توزیع می‌شود. آیین پخت نذری آش عاشوری از ۶ نسل پیش بین کرمانی رواج داشته‌است. رسم بر این بود که قسمتی از گوشت قربانی ماه ذی‌الحجه را برای پخت آش عاشوری کنار می‌گذاشتند تا در اولین روز محرم آش عاشوری بپزند. این رسم برای متوفی نیز انجام می‌شود و هر خانواده برای ادای نذری آش عاشوری در خانه متوفی جمع می‌شوند و نذری را آماده می‌کنند. انتخاب روز و زمان پخت آش عاشوری به مدت زمان فوت عزیز از دست رفته بستگی دارد. اگر از فوت او، مدت کوتاهی گذشته باشد، آش عاشوری در روزهای اول محرم پخته می‌شود و اگر از زمان درگذشت او مدت طولانی گذشته باشد پخت و توزیع آش عاشوری در روزهای دیگری غیر از محرم هم پخته می‌شود.
برای تهیه آش عاشوری گوشت، برنج، ماش، عدس، نخود، لوبیا و بلغور گندم، نعناع و ترخون خشک استفاده می‌شود.
علاوه بر آش عاشوری، پخت شله‌زرد که بین قدیم‌ها به شله‌زرد ابرام‌خانی (ابراهیم‌خانی) معروف است به عنوان یکی از نذری‌های ایام محرم و صفر است. برای پخت شله‌زرد ابرام‌خانی از برنج نیم‌دانه معطر، شکر، زعفران، ‌ گلاب، خلال بادام و پسته و روغن محلی استفاده می‌کنند.
آبگوشت متنجنه نیز از دیگر نذری‌های کرمانی‌هاست که در ایام محرم و صفر برای پذیرایی از سوگواران حسینی در هیات‌ها پخته می‌شود و به همین دلیل به آن آبگوشت امام حسینی هم می‌گویند.

بیشتر بخوانید:
آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | شروه‌ خوانی زنان ایل + فیلم

کد خبر 869913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha